Beste allen. Ik heb een week geleden een boomloos zadel van Barefoot gekocht, model Atlanta (endurance model met western beugels) eerst zat daar een flexibele pommel in, die heb ik verwisseld voor een stevige die goed op mijn paard past en daar vandaag voor het eerst mee gereden. Heb echter 2 flinke blauwe plekken aan de binnenkant van mijn bovenbenen - voelde het al met lichtrijden. Was het op een zeker moment zat en ben toen maar gaan doorzitten. In stap, galop en tijdens doorzitten heb ik helemaal geen last. Met de flexibele pommel had ik dit probleem niet, maar toen vond ik het zadel wel erg flexibel en ging het vrij snel schuiven. Daarnaast lijkt een goed passende stevige pommel die wat ruimte laat bij het schoft me beter voor m'n paard dan eentje die strak aansluit. Hebben meer mensen in het begin blauwe plekken gekregen door hun boomloze zadel?
dat is ook mijn herinnering aan een boomloos zadel, alleen weet ik zeker dat ik in een te klein zadel zat... ik hoop niet dat dat bij jou ook het geval is?
flicka
Geplaatst: 18-11-11 22:15
Ik heb ook weleens blauwe plekken gehad op die plaats. Misschien helpt het als je de beugels 1 gaatje langer zet. Of je kunt pmarena eens pb'en, zij is een expert op Barefoot-gebied.
NiG
Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-11 22:17
M'n zadel is maat 1, klopt volgens de maattabel met mijn broekmaat. En heb een keer met een groter boomloos zadel gereden (maat 2) die voelde echt enorm aan. En ik denk eigenlijk dat als mijn zadel te klein is dat ik dat in stap en galop toch ook moet merken. Er zitten westernbeugels aan, ben daar ook niet aan gewend, dus misschien is dat het ook wel.. Ik zal morgen eens kijken hoe het gaat met langere beugels.
Weet je zeker dat het door de pommel komt? Daar hoor je niet op te zitten/tegen aan te komenIs je zadel dan niet te klein?
Angela
Geplaatst: 18-11-11 22:59
Als je tegen de pommel komt, dan rij je verkeerd licht. Je gaat dan met je kruis omhoog en naar voren ipv alleen omhoog. Tijd voor goede instructie die je dat kan uitleggen!
Ze heeft blauwe plekken op haar bovenbenen, niet bij haar kruis! Heb je de gespen van de beugels misschien bovenaan zitten? Je kan je beugelriemen omdraaien zodat je gespen onderaan komen.
Sodeletuut
Geplaatst: 18-11-11 23:39
flicka schreef:
Ze heeft blauwe plekken op haar bovenbenen, niet bij haar kruis! Heb je de gespen van de beugels misschien bovenaan zitten? Je kan je beugelriemen omdraaien zodat je gespen onderaan komen.
Die kunnen ook tegen de pommel aan komen hoor..
Angela
Geplaatst: 18-11-11 23:44
Je kruis gaat dan meestal over/boven de pommel, en de bovenbenen komen er dan tegenaan. Ik maakte vroeger dezelfde fout,En al wist ik het, ik voelde het bij een gewoon zadel niet... ik werd daar met het boomlooszadel (barefoot cheyenne) direct op gewezen
Ik heb net de Barefoot London en ook blauwe plekken, precies op de plek waar de pommel eindigt. En dan alleen op m'n linkerkant.
Mijn zadel is nog vrij nieuw en stug waardoor ik nog niet echt ín het zadel zit, ik denk dat het daar ook wel door komt. Merk wel dat nu ik meer aan het zadel wen, de pijn ook minder wordt en dus ook de blauwe plekken..
sourih
Geplaatst: 18-11-11 23:49
ja een boomloos zaadel is ook niet een van mij lieverlings zaadel ik heb een prestige spring zaadel gekocht en die zit lekker
Typisch.. ik merk ook dat de pommel tegen mijn bovenbenen komt en dat mn onderrug pijn gaat doen na een half uur licht rijden... Toch zit ik niet te ver naar voren! ( heb mensen laten mee kijken en bleek niet het geval te zijn...) en nee, ik ga ook niet met mn kruis te ver naar voren... Ik heb eerder het idee dat die 'pootjes' van de pommel van barefoot wat ver door naar beneden/ achter loopt... ben benieuwd of een andere pommel dit probleem kan oplossen...
De blauwe plekken zitten wel in de buurt van mijn kruis, dus aan de binnenkanten van mijn bovenbenen. Weet zeker dat het door het lichtrijden komt. Zal wss in mijn lichtrij techniek zitten dan. Heb maandag les, dus ben benieuwd wat mijn instructrice zegt. Heb ook in geen jaar of 4 les gehad, dus ben sowieso benieuwd wat ze zegt. De afgelopen 2 jaar heb ik alleen maar bosritten gemaakt en daarvoor een paar jaar bijna niet gereden. Dus het in de bak rijden is sowieso erg wennen ook (les leek mij geen overbodige luxe). (heb pas een week mijn paardje en een boomloos zadel is ook nieuw voor mij dus moet dubben wennen)
Normaal gesproken hoor je absoluut geen last van de pommel te hebben hoor , dat is ècht niet normaal en echt niet iets dat bij boomloos / Barefoot hoort
Als je met je benen tegen de pommel aan komt dan is de zittingmaat te klein voor je (of je zit om een andere reden te veel voorin het zadel) , zitten je beugels veels te kort of je rijdt inderdaad veels te enthousiast licht
Doe laatste 2 gaan trouwens ook vaak samen , mensen die met erg korte beugels rijden gaan vaak echt staan-zitten , in plaats van zich lichtjes een paar cm uit het zadel omhoog te laten veren door de beweging van het paard
Nu is (goed) doorzitten voor een paard in principe sowieso fijner , maar goed lichtrijden moet ook prima kunnen hoor , zonder pijn of ongemak
NiG
Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-11 14:41
Hm ja ben toch bang dat het zadel idd te klein is voor mij. Vanmorgen weer gereden en van alles geprobeerd met extreem lange beugels tot hele korte en voor mijn gevoel op een absurde manier lichtrijden (voor mijn gevoel erg naar achter), zag er niet uit uiteraard. Maar bovendien deed het zadel nog steeds zeer aan mijn benen. Werd er niet bepaald happy van. En altijd maar met een flexibele pommel rijden vind ik ook geen oplossing. Denk dat ik m beter maar kan verkopen en binnenkort een zadelpasser laat komen voor een boom zadel.
Ik snap overigens wel dat dit niet standaard bij ieder boomloos zadel zo is. En sluit ook niet uit dat ik in de toekomst een boomloos zadel erbij neem. Maar ik wil omdat ik af en toe springles wil nemen sowieso een boomzadel. Als ik weer aan een boomloze begin neem ik wel eerst een testzadel (deze heb ik blind 2e hands gekocht - beetje op de gok dus).