welke inchmaat (zadel) nou bij welke "kontmaat"??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

welke inchmaat (zadel) nou bij welke "kontmaat"??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 19:42

Tja, beetje rare vraag misschien, maar ik stel hem toch :+

welke inchmaat zadel past nou bij welke confectiemaat? Ik heb zelf nu maat 44 en kom er maar niet uit wat ik nodig heb. Vroeger altijd maat 40 gehad en paste prima op een 17,5 inch zadel. Nu (na aankomen door zwangerschap, inmiddels helaas al 3 jaar stabiel) heb ik dus maat 44 en m'n 17,5 inch zadel is gewoon niet meer goed passend voor mij.

Nu heb ik al verschillende 18 inch dressuurzadels geprobeerd, maar ook die zijn gewoon te krap. Zo onderhand ben ik er aardig gefrustreerd van, zo'n megakont heb ik nou toch ook weer niet? :o . Ik begrijp dat het afhankelijk is van de diepte van de zit, maar zo ongeveer is er toch vast wel een algemene maatvoering wat ongeveer zou moeten passen? Daarnaast denk ik dat het misschien sowieso wel handig kan zijn om deze maten in een topic te bundelen voor anderen die ook op zoek zijn naar "de juiste maat".

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:44

door de moderne vaak diepere zit moet je vaak al een 18½ hebben, maar dan komt het probleem dat de rug van het paard weer te kort is............... ik zou uitkijken naar een 18 inch met een vlakkere zit en iets naar voren gebouwde zweetbladen.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:46

Ik heb maat 34/36 ongeveer, en pas in een 16 inch. Maar ik rij nu op een 17.5 omdat dat beter op m'n paard ligt :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:46

Je zit niet alleen met je eigen komt waar je rekening mee niet houden, maar ook met de ruglengte van het paard.
Een diepe zit betekent vaak een maatje groter dan een vlakke zit...
Ik pas met mijn mt 42 makkelijk in een 17 inch van prestige of stubben.
Lang leve een kundige zadelpasser: niet alleen voor je paard, maar ook voor jou!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:47

En om het nog lastiger te maken heeft de maat van je zadel ook te maken met de lengte van je bovenbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:48

Dat is ook erg afhankelijk van de vorm van het zadel. Sommige 18" zadels zijn korter dan andere zadels van 17" of 17,5", platte zadels voelen vaak ruimer dan zadels met een hele diepe zit etc.
Ik denk dus niet dat je zomaar een confectiemaat aan een zadelmaat kan hangen :n

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 19:52

yup en ik heb een heel lang (boven)been. Maar goed, dat heeft niet zo zeer met de inchmaat te maken, wel met het type. ik moet inderdaad een naar voor lopend zweetblad en bovenbeen wrongen hebben. maar 18,5 inch zadels zijn gewoon amper te koop tweedehands. Het verschil tussen plat of diep snap ik.. maar de meeste dressuurzadels die je tegenkomt hebben tegenwoordig een flink diepe zit, op zich niet erg, maar wel lastig voor de maat inderdaad.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:55

Ik denk ook niet dat er een algemene maatvoering te maken is. Het is afhankelijk van meerdere factoren.
Ik denk dat je met maat 44 wel past in bijvoorbeeld een 17,5 inch Stübben Maestoso omdat de zit ondiep is. Maar wil je een zadel met diepe zit, dan zal je rond de 18,5 inch uitkomen. Toch is dat ook weer niet zeker want de één heeft meer volume aan de achterkant en de ander meer op de heupen dus aan de zijkant. En je moet ook nagaan of de rug van je paard het kan hebben. Wordt het zadel te lang voor je paard dan kun je dus beter voor een ondiepe zit gaan.

Tequilaatje

Re: welke inchmaat (zadel) nou bij welke "kontmaat"??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:00

Ik heb maat 40 over het algemeen, en behoorlijk lange benen dus ik kwam vooral voor de lengte van de zweetbladen op een 18,5 inch zadel (geen geld voor maatwerk). Maar hij is wel behoorlijk diep dus mijn (behoorlijk dunne) overbuurmeisje van 13 kan er ook goed mee wegrijden gelukkig. Springzadel is veel vlakker dus die heb ik 18 inch.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:04

Ik heb maat 38/40, en heb een 17,5 " dressuurzadel. Wel met lange zweetbladen, heb lange benen.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:05

Ik heb met mijn maat 34 een 17inch Prestige Versailles springzadel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 20:14

Dit is dus mijn huidige zadel (premiere jessica 17,5 inch)

paard 1: Afbeelding
zelfde zadel op paard 2: Afbeelding
zadel zelf: Afbeelding (geen hele diepe zit dus)

17,5 inch hubertus zadel:
Afbeelding

dit ben ik op een 18 inch rossner amerika (nog erger dan mn 17,5 inch):
Afbeelding

en deze is van vóór mn zwangerschap (met vorige paard, hulsebos 17,5 inch zadel is met het paard mee verkocht destijds)
Afbeelding

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:54

hoeveel wil je uitgeven voor een tweedehands zadel? ik zag namelijk op marktplaats best leuke zadels, 18,5 inch, waaronder deze " Zo goed als nieuw Daaleman GPS 3, 18,5 inch ", misschien heb je er wat aan.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:57

ik vind Passier ook altijd erg groot vallen omdat deze een vrij vlakke, open zit hebben. Mijn 17,5 inch is eigenlijk te groot voor me (mt38)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:33

zoek inderdaad een zadel zonder hele diepe zit. zadels met een diepe zit vallen vaak kleiner.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 13:08

Laurelton, ik heb een (zeer) beperkt budget op het moment dus dat maakt het zeker niet makkelijker. Vandaar ook dat een 18 inch vaak makkelijker te vinden is dan 18,5 en helemaal als je dan ook nog met speciale modellen zit door lange bovenbenen en paard met heel weinig schoft.

Lenabaars Passier is qua zweetbladen niet geschikt voor mij (knieën komen ver over de wrongen heen). Ik (nou ja mn ouders eigenlijk) heb nog een GG liggen waar ik niet op kan zitten.

Loulou ja ik denk dat ik daar wel aan vast zit vrees ik. Ik hoorde dat een Stubben Maestoso misschien een optie voor mij zou zijn.. Ik weet alleen niet of de nieuwere stübbens ook zo'n harde zit hebben dan de oude? Vroeger op mn eerste paard jaaaren stübben zadels gehad, maar menn wat waren die hard!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:58

Vooral op foto 1 en 4 is duidelijk te zien dat je wel erg op de lepel zit inderdaad, lijkt me voor zowel jou als het paard het niet prettig :)

Wat is je budget op dit moment ongeveer als ik vragen mag :)?

Ik heb zelf nu een 17 inch zadel (Prestige Doge) en een ruime maat 38 (met vooral een flinke kont) :D

Afbeelding

Kan net :) Eigenlijk zou een maatje groter voor mijn kont beter zijn, maar mijn paard heeft een erg korte rug :) Mijn vorige zadel was een 17,5 inch (Kentaur Penelopa) en eigenlijk zag ik tussen deze twee zadels qua zitruimte weinig verschil :) De Kentaur was echter al een beetje aan de lange kant volgens de osteopaat :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 14:54

Mijn vosje heeft een redelijk korte rug, de bruine valt wel mee. Toch wil 18 inch zeker wel op vosje, maar 18,5 wordt denk ik te lang. Ik was wat aan het rondneuzen en kwam daarbij Tekna tegen als merk.. dat is toch kunststof? Zit die ook zo breed als wintec? Qua vorm zou het denk ik misschien wel wat voor mij zijn, hoewel ik niet zo'n kunststof fan ben...

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:40

Ik zou geen Tekna nemen. Ik hoorde van een medewerker van de ruitersportzaak dat deze er bij veel winkels uit gaan vanwege klachten. Daarnaast ziet het zadel er ook best plastic uit.

Welke Thorowgood heb je uitgeprobeerd en vind je niets? De griffin vind ik ook niets maar de T6 of nieuwste T8, versie met vierkante lepel is speciaal voor ronde paarden, heeft een vlakke zit en boommaten gaan tot heel breed (verwisselbaar). Wordt erg gewaardeerd door zadelpassers omdat ze gewoon goed in elkaar zitten. T6 is geheel kunststof maar je ziet dat amper en T8 is kunststof met leer. (o.a. kussens van leer) Prijs is voor beiden nieuw 699 euro.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 16:31

Ik heb geen thorowgood geprobeerd maar wintec pro en die vond ik vreselijk.. niet zacht en erg breed, wat funest is voor mijn heupen. Lag wel erg mooi op mijn paard (vosje) trouwens, maar goed.. moet er zelf wel op kunnen zitten natuurlijk.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:56

Sorry ben in de war met ander topic. Misschien is jouw paard dus niet rond, dan heb je ook de T6 of T8 met ronde lepel. Die is voor normaal gebouwde paarden. Ik PB je nog even wat extra info :)

GFans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:01

de inchmaat is de lengte van je benen vertelde de zadelmaker mij, dus ook al heb je een redelijke kont met super korte pootjes, kun je beter geen grote kopen. en je paard ze rug moet ook nog zichtbaar zijn :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 21:06

dat begrijp ik niet.. de inchmaat is de lengte van het zadel van de voorboom tot aan de lepel, dus het zit-vlak.. wat heeft dat met de lengte van je been te maken? Dat heeft toch alleen met het zweetblad en het verloop van de wrongen te maken?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:06

Nou, stel je hebt maat 44 en bent wel heel klein.. Dan kom je alsnog niet goed uit met een kleine zitting neem ik aan, daar past je kont dan gewoon niet in ;) Het is een combinatie van ;)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:10

ik schuif juist altijd in het zadel. heb een 18 inch en kontmaat 34.