Passend zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 22:33

Hallo allemaal,

Ik had laatst als een topic geopend over of mijn zadel niet meer zou passen op mijn pony, aangezien ik druk aan het trainen ben.
Eerder kreeg ik commentaar op dat mijn zadel te ver naar voren lag in mijn HAW topic. Hierna had ik hem naar achter geplaatst, een stukje, en meneer liep wel iets beter, maar ik zit nu heel erg in conclaaf over mijn zadel.
Hij zou, ''volgens de regels'', moeten passen, maar als hij ergens van schrikt en een keer van door gaat, schuift het behoorlijk naar voren.

Ik heb echter geen schuurplekken of gebroken haren op de rug. Alles is altijd netjes glad.

Ik heb al met twee zweepjes langs zijn schouder gekeken wat de hoek moet zijn van de boom en dit komt precies overeen, maar kijken jullie eens naar de fotos en misschien kunnen jullie mij goede raad geven.

Dit was een foto die in mijn eerste HAW-topic stond. Hierop kreeg ik commentaar dat mijn zadel naar achter moest.
Afbeelding

Dit was een foto uit mijn tweede HAW-topic. Ik had het zadel ietsje naar achter geplaatst en dit was volgens de reageerders beter.
Afbeelding

Op deze foto kan je zien hoe het zadel aansluit op mijn pony (links). Ik vind het op zich er heel mooi uitzien, qua aansluiten.
Afbeelding

De volgende fotos heb ik vandaag even gemaakt.
Een aantal van voor het rijden, het zadel zonder dekje los op de rug.
Ik heb het zadel op de plaats op de rug gelegd waar het niet meer schuift en wiebelt.
Het lijkt alsof hij op zijn schouder ligt, maar ik heb zijn been naar voren bewogen en dan beweegt zijn schouderblad netjes langs het zweetblad...
Vond het er op de foto ook uitzien alsof het dan zou knellen, maar irl blijkt dit niet zo te zijn. De flap van het zweetblad, weet ik veel hoe het heet, overlapt enigzins het daadwerkelijke zweetblad. Hierdoor lijkt het alsof het zadel op de schouder ligt.

Verder sluit het zadel perfect aan op de rug en rondingen van mijn pony. Hij knelt nergens en het is net alsof hij voor hem is gemaakt...
Toch schuif ik naar voren als hij er vandoor schiet... En dit doet hij nog wel eens :')

Afbeelding
Afbeelding

Foto's van na het rijden vandaag.
Afbeelding
Afbeelding

Advies please *\o/*

lovey_ou

Re: Passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:45

Waarom laat je niet gewoon een zadelmaker komen?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 22:46

Was er toen ik hem kocht, maar heb zo'n beetje het gevoel dat ik ben opgelicht...
Bovendien..... Is dit hele forum er om mensen om hulp te vragen. Als iedereen dit soort reacties gaat geven, kunnen we net zo goed bokt van het internet halen.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:52

Misschien een andere zadelmaker laten komen en kijken wat hij ervan vind?
Ik moet zeggen ( ik weet niet of het zo is, of dat het zo lijkt ) dat het op de laatste
foto wat naar achteren gekanteld ligt?
Zover ik het kan zien ligt het volgensmij niet echt verkeerd, mag misschien nog ietsjes naar achteren?
Laatst bijgewerkt door Niekj_Jente op 17-11-11 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:53

Ik heb er niet zoveel verstand van maar op het eerste zicht vindt ik hem niet verkeerd liggen.
Het is een zadel met een diepe zit. Dus vindt ik moeilijk beoordelen ergens vindt ik het zadel toch wat achterover kiepen.
Verder vraag ik me af of het zadel niet te klein is voor jouw. Maar het is ook mogelijk dat omdat het zadel wat achter over kiept jij te ver achter in het zadel komt te zitten en het daardoor te klein lijkt.
Verder vindt ik het zadel wel wat te ver naar voren liggen zou nog wel een stukje naar achter mogen van mij.

Maar zoals gezegd is zadels niet echt mijn ding maar ben benieuwd wat mensen er van vinden die er meer verstand van hebben.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 23:04

Door mijn stoelzit en verkeerde beenhouding, kom ik te ver achter in het zadel te zitten.
Hierdoor komt het dat het lijkt alsof het te klein is. Ik leer nu ook mijn bekken te ontspannen en alles los te laten, zodat ik beter in het zadel kom te zitten. Ben nogal een duikelpop namelijk.

Het zadel kantelt niet. Het beweegt helemaal niet. Het kan niet voorover kiepen, ook niet achterover.
De kussens sluiten op alle plaatsen aan op de rug van mijn paard.

Raar gedoe he.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:09

Als ik op mijn gevoel afga ligt het zadel niet lekker op je paardje en ik denk te ver naar voren, als ik er nast zou staan zou ik hem een tikkie verder naar achteren schuiven, hoe die aansluit is natuurlijk lastig te zien op foto's, en ik ben ook geen deskundige. Zelf hier ook aan het modderen met zadels hoor! binnenkort willen we voor het hele spul nieuwe zadels, of aan laten passen wat nog de moeite is maar waar en wat is toch lastig(hier in PT vooral). snap je frustratie!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 23:13

Ja want je betaalt bakken met geld aan die prutsers die zichzelf zadelmakers noemen, maar uiteindelijk loop je alsnog met een paard met rugproblemen. Nu reageert mijn paardje goed op het zadel hoor, in tegenstelling tot zijn vorige zadel, maar dat naar voren schuiven doet het em bij mij.

Als ie er weer vandoor schiet, moet ik afstappen om mijn zadel weer goed te leggen. Uiterst irritant.
Ondanks dat hij uberrond is en nauwelijks schoft, zou dit toch niet moeten?

Moet zeggen dat dit vroeger bij de shetlanders ook altijd gebeurde.....

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:18

Tja, met een echt goed passend zadel moet het verschuiven toch niet mogelijk zijn? Heb het hier ook gehad met een merrie, lastig een goed zdel te vinden....leek lange tijd goed tot we een rit hadden met een hele stijle afdaling. kon halverwege afstappen en meelopen en aan het einde het zadel weer "goed "leggen. De ander paardjes vn ons hadden dat toch echt niet met hun zadels.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:07

Op de laatste foto's lijkt het zadel over het zadelblad te liggen en haast op de schoft. Je kunt de juiste plek zelf heel makkelijk voelen door de hoogste punt van het schouderblad te zoeken en het zadel daar 5cm achter te leggen.
Ik heb een perfect passend zadel dat helaas altijd de neiging zal houden wat naar voren te kruipen. Mijn paard heeft weinig schoft, staat iets overbouwd en heeft een brede platte rug met smalle schouders. Ik heb gekozen voor een zadel dat heel erg veel schoudervrijheid geeft zodat het schouderblad er gewoon onderdoor kan bewegen als het iets naar voren schuift (dan heb ik het maar over een paar cm over de schouder ipv 5 cm erachter).

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:12

Ik vind het zadel te krap, ligt achterover, te ver over het schouderblad (kan me niet voorstellen dat de schouder hier nog voor ligt). Dat je in stoelzit gaat zitten lijkt me logisch, dat ga ik ook doen in zo'n zadel terwijl ik juist een bovenbeen heb wat recht naar beneden hangt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:16

Op de laatste foto zie je dat de beugelriem niet recht naar onder afhangt, wat dus betekend dat je zadel niet recht ligt (zo op het zicht achterover). Ik denk dat je er goed aan doet een goede onafhankelijke zadelmaker naar te laten kijken, want ik twijfel of dit zadel een goed bij de bouw van jouw paard past.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:45

Voor zover ik het kan zien vanaf je foto's vind ik het zadel niet perfect op de rug van paard liggen.
Het helt achterover daarom schuift het ook naar voren op een "spannend moment"hahaha,leg maar eens een rol (stuk bezemsteel ofzo) op je zadel en zoek dan het diepste punt op.De rol laat dan duidelijk zien waar het diepste punt zich bevind.

Ik vind het wel een mooi zadel hoor en als jij er lekker in zit dan zou het misschien een goeie optie zijn om een zadelmaker te laten komen en de vulling van je kussens aan te laten passen op je paard.(mits de boom verder prima past natuurlijk want dat is moeilijk te beoordelen op je foto's)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 11:41

Nog te krap?!?!?! Wauw.... Het is al 34 centimeter en daar viel mijn mond al van open. Hij heeft inderdaad ook brede, platte rug, geen schoft en smalle schouders. Hij is ook flink overbouwd. Zal nog even proberen om vandaag wat betere foto's te maken want ik kan me haast niet voorstellen dat dit te krap is.

Heb al eens met de 36centimeter boom van een vriendin gereden om te kijken of dat beter lag, maar zelfs na flink aansingelen zat het zadel met het rijden zo wiebelig. Schoof van links naar rechts en andersom. Bovendien zat de boom dan echt ruim op de zijkant van mijn pony en volgens mij is dat niet goed?

Dit zadel, zal er fotos van maken, zit de boom naast de ruggengraad. Wel heel ruim naast de ruggengraad omdat hij anders niet genoeg ruimte had om te buigen volgens de zadelmaker.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:48

Daarom kan het een heel goed idee zijn om de kussens aan te laten passen aan de rug van je paard!
Als de vulling niet mooi aansluit op de rug dan heb je ook niks aan de juiste boommaat.
Zoals het nu uitziet als je erop zit heb je veel druk achterin het zadel,dat geeft na verloop problemen hoor.
Wie weet is dat wel de reden dat ie nu af en toe ervandoor schiet!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:53

ik zou toch op zoek gaan naar een hele goede zadel maker kijken of het dus anders opgevuld moet worden.en ligt het goed en zou het toch nog iets schuiven kun je altijd een staartriem aan je zadel doen

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:07

Hi Jolinda,

In principe is goed adviseren via een foto uitgesloten, maar ik doe een poging.
Jouw pony lijkt enigszins rond aan de voorkant; ik bedoel hiermee, hij heeft niet echt een kuiltje achter het schouderblad waar het zadel soort van in blijft hangen (ik kan het door het zadel dat erop ligt niet zien). In dat geval is het altijd moeilijk om een zadel op zijn plaats te houden. Zeker als een pony ook nog een beetje buikig, dan wordt het zadel ook naar voor geduwd (ook dat is op de foto niet te zien).

Op welke singelstoten singel je aan? Gebruik je een point strap (een singelstoot die op de boompunt bevestigt zit? Dat zou hiervoor de oplossing kunnen zijn, mits je pony geen hoge schoft heeft.
Zorg wel dat de boompunt 3 vingers achter de schouderrand ligt en het zadel aan de achterzijde niet voorbij de laatste borstwervel komt.
Succes!

Caro
www.flevohorsesupport.nl

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:18

ik vind persoonlijk het zadel teveel naar achter hellen en als jij daar met je "stoelzit "in gaat zitten stuw je hem aan de voorkant omhoog waardoor de zweetbladen over de schouders heen komen MAAR erg belangrijk je een drukpunt krijgt op het middenpunt van de paardenrug.
daarbij moet je niet alleen kijken naar haren die glad zijn?! want onder die haren zitten de doornvormige uitsteksels van je ponyrug en JIJ zit daarop. met een zadel wat dan op EEN punt meer druk uitoefend dan over de rest van zijn rug.
advies toch even een erkend zadelmaker laten komen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:21

Ja ik zit zeer zwaar te denken over gewoon een boomloos zadel. Ik word helemaal gestoord van zadels. Dit is al de derde die ik verslijt aan de onkunde van zadelmakers.
Bovendien is mijn pony per jaargetijde erg veranderlijk in zijn postuur en kan ik zo iedere 6 maanden een zadel aan laten passen of twee zadels in de kast hebben hangen. Een beetje onzin als je het mij vraagt. Ik heb ook geen geldboom in de achtertuin staan :D

Verder is het inderdaad zo dat ponypeerd rond is en dus geen ''deukjes'' heeft waar het zadel achter blijft hangen. Het ervan door gaan komt niet door het zadel. Dat deed hij vroeger wel wegens zijn zadel, maar toen hij bij mij kwam kreeg hij gelijk een nieuw, passend zadel waardoor dat verdween.
Meneer is energiek en vind het nog wel eens leuk om te schrikken van kippen en fladderende blaadjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:36

Als ik jou was zou ik uit gaan kijken naar een ander zadel , deze zitting is te kort en te diep , waardoor je te veel op de achterkant van het zadel komt te zitten en daar kun je nooit een goede houding in aannemen.

Het is ook logisch dat het zadel naar voren gaat schuiven : je duwt het zelf naar voren denk ik , als je paardje wegschiet. Dit ook omdat je teveel achterin het zadel zit.

Krijg je geen zere rug van het rijden ? Dat is namelijk meestal wel het geval als je zo op het schuine deel van de lepel zit , in plaats van in het midden van het zadel.

Nu is dit zadel ook wel HEEL erg diep zeg , pfffft , dat is echt iets voor een superslank jong tienertje hooguit :=

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:44

hoeveel inch is het zadel? want het zit oppervlak lijkt inderdaad een beetje klein. Verder ben ik altijd van mening dat het het beste is om een zadelmaker langs te laten komen. Van een foto af kun je moeilijk oordelen en al helemaal niet voelen hoe druk punten liggen en hoeveel ruimte er bij de schoft zit etc.

of pas eens zadels van eventuele stal genootjes om te kijken naar eventuele verschillen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:52

Ik denk dat dit zadel niet past, het kiept achterover. Hoelang heb je dit zadel al en heb je dit nieuw of tweedehands gekocht?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 19:55

Heb hem nieuw gekocht en ik heb hem net een maand...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 19:57

laurelton schreef:
hoeveel inch is het zadel? want het zit oppervlak lijkt inderdaad een beetje klein. Verder ben ik altijd van mening dat het het beste is om een zadelmaker langs te laten komen. Van een foto af kun je moeilijk oordelen en al helemaal niet voelen hoe druk punten liggen en hoeveel ruimte er bij de schoft zit etc.

of pas eens zadels van eventuele stal genootjes om te kijken naar eventuele verschillen

17,5inch :)
Uhh heb ik gedaan.
Heb gereden met het zadel van de fries van mijn moeder, maar deze boom is SMALLER en deze schuift minder en blijft beter liggen..
Staat dus contra aan wat iedereen hier beweert over dat hij achterover kiept omdat hij nog te smal is.

Ik heb ook een wintec op gehad van een vriendin, maar dat was me toch een ramp... Nooit meer wintec voor mij.
Wist ik wel al, maar ik kon het altijd proberen nog een keer. Geen fijne zadels. Verder zijn er niet echt gelijkwaardig gebouwde paardjes bij ons op stal waarvan ik denk dat het zadel misschien wel zou kunnen passen...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 20:10

Heb zojuist even wat rond geneusd en ik denk toch dat er NOG breder in moet dan....
Heb eventjes wat fotos bekeken op google en als de boom te smal is, ligt het te hoog en niet stabiel en dan huppa schuif je naar voren..
Ik dacht juist dat dit gebeurde bij een te brede boom... Grappig dat je je zo kunt vergissen.

Op naar de zadelmaker!