paard heeft schuurplekken van deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

paard heeft schuurplekken van deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:08

Hallo allemaal!

Ik zag vandaag dat mijn paard wat schuurplekken krijgt op zijn borst van zijn deken. Dit vind ik er niet uitzien en bovenal lijkt het me ook niet prettig voor het paard. Oplossing: een borstbeschermer! Maaaaaar die heeft hij al eens gehad en kon daar niet goed tegen. Op den duur kreeg hij bulten op de ruggengraat waar die elastieken band over heen gaat. Heeft iemand een oplossing? of eventueel een borstbeschermer zonder zon band erin ;)
Ik wil niet zo'n ding die ook over zijn hoofd zit :=

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:03

andere deken aanschaffen die niet schuurt, vaak is het de pasvorm van de deken waardoor schuurplekken ontstaan...

met van die borstbeschermers heb ik zelf geen goede ervaringen, mijn vorige paard kreeg daar een flinke drukplek van op de schoft...

Paddenpad

Re: paard heeft schuurplekken van deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:06

Deken met halve hals.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:49

Het kan inderdaad aan de pasvorm van de deken liggen. Mijn fjord krijgt schuurplekken van bijna alle merken dekens, alleen Horseware en bepaald dekens van Eskadron doen dit niet bij mijn paard.
Het is uitproberen wat voor jou paard de beste deken is.
Je zou wel anti-klit op de schuurplekken kunnen spuiten, dan schuurt de deken minder, maar een echte oplossing is het niet.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:52

Ik ga dit topic volgen. Mijn paard krijgt sinds deze week ook schuurplekken. Ik heb sinds deze week de onderdeken erop liggen, met 1 deken op is er niets aan de hand...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:31

Ik gebruik daarom quarter horse dekens.
Daar zit een v systeem in, en de deken heeft een soort inkeping waardoor die niet op de schoft trekt.
Ik wil niks anders meer

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:13

sinds ik Dominick dekens heb, heb ik nooit meer schuurplekken gezien op de schouders, vind dat echt hele fijne dekens!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:16

lizzy1 schreef:
Ik ga dit topic volgen. Mijn paard krijgt sinds deze week ook schuurplekken. Ik heb sinds deze week de onderdeken erop liggen, met 1 deken op is er niets aan de hand...

Vermoed dat de onderdeken een katoenen voering heeft. Bij mijn paard was er ook niets aan de hand tot ik zijn onderdeken opdeed.
Heb daarom een staldeken gekocht met gladde voering. Hoop dat het daarmee goed blijft gaan. Verwacht het wel omdat alle dekens een gladde voering hebben en hij daarmee geen kale schouders krijgt.

Overigens helpt een borstbeschermer bij hem niet. In tegendeel, daarmee krijgt hij nog veel kalere schouders.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 19:06

He! Daar zeggen jullie wat, ik heb nu een deken met een stoffen binnenvoering (dus niet glad) zal wel katoen zijn. Ik heb nog een staldeken liggen die dit niet heeft ik zal die er wel even onder doen!

@barcelano
Daar heb ik geen last van ;) dat is alleen als hij een borstbeschermer om heeft

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 19:18

Ik heb trouwens ook nog een zomerdeken liggen die volgens mij gald is bij de borst. Dat kan toch ook?
Of gaat dat niet lekker zitten onder zijn winterdeken?

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:23

josie hier op bokt heeft veel verstand van dekens (en verkoopt ze ook)
zij kan je veel advies geven over dekens en pasvormen.

Alitaa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:08

mijn paard krijgt schuurplekken dicht bij z'n flanken, dit moet wel door zn dekens komen? ik had er een onderdeken onder maar die heeft ze al een tijdje op.. bijna 2 maand! en nu opeens krijgt ze op allebeide kanten kale plekken waar ook helemaal geen haar meer op zit.. Vorigt jaar had ze dit onderdeken ook op, en was er niks aan de hand! heeft iemand een idee?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:22

Nouvel schreef:
sinds ik Dominick dekens heb, heb ik nooit meer schuurplekken gezien op de schouders, vind dat echt hele fijne dekens!

Bij mijn arabieren juist het tegen overgstelde.
Daar gingen de mooie manen van me paarden.

Heb er nog 2 te koop :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:54

bij de mijne (ook met lange manen) blijven de manen juist heel mooi, doordat de deken niet zo hoog op de hals valt en niet drukt op de schoft...
maar het zal zeker paard- en bouwafhankelijk zijn...

wat heb je in de aanbieding? :D

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 12:44

Ik had er een katoenen zomerdeken onder gedaan en geen schuurplekken meer op de borst! Maar nu kreeg hij schuurplekken op zijn rug bij dde lendenen.. Dus heb er nu maar weer een andere deken onder gedaan :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:49

T ligt aan de soort voering, als je gladde nylonen of polyester voering hebt, schuurt ie echt helemaal nergens een haartje. Mijn arabier draagt het dag en nacht , buiten en binnen.

Ik heb dan ook dekens van Amigo, voor mij dus ook alleen een Amigo.

wat ook belangrijk is dat het ook goed past dus zeker niet te krap.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:44

Tja, wat voor het ene paard een goede en fijne deken is, hoeft dat voor het andere paard niet te zijn.
Dat de deken goed past is het belangrijkste.

Ik gebruik ook altijd dekens met een nylon voering, mijn paarden hebben nooit last van schuurplekken. En ik heb altijd goed passende dekens. Vaak komen schuurplekken van dekens die niet goed passen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:02

_KellyAV schreef:
Ik heb trouwens ook nog een zomerdeken liggen die volgens mij gald is bij de borst. Dat kan toch ook?
Of gaat dat niet lekker zitten onder zijn winterdeken?

Die kan je zeker onder de deken gebruiken. Ik doe dit zelf ook maar dan voor de reden dat mijn merrie niet tegen de gladde voering kan van de horseware dekens (krijgt ze jeuk van) Dus zit er nu een zomerdeken onder met alleen een gladde voering bij haar borst.