ik sta al te klappertanden de hele dag, maar mijn paardje heeft ook wat bezwaren met die koude temperatuur van nu.
ze staat onder een heel lekker dekentje van 300 gram, ze is verder niet geschoren. ze staat alleen onder een deken om haar wat minder dik in haar vacht te houden tegen het zweten en om mij wat poetswerk te schelen. het is namelijk een varke...ik bedoel een schimmel

maar het probleem is dus dat ze het zadel zo koud vind nu.
ik probeer haar zo warm mogelijk te houden. bij het poetsen hou ik de deken over haar heen en til ik em af en toe op om eronder te kunnen. ik leg het zadel er voorzichtig op zodat het niet ineens heel koud is, soms wrijf ik zelfs een beetje over het dekje om het wat warmer te krijgen. ik doe sowieso erg lang over het aansingelen, dus voordat we de stal uit stappen heeft ze het zadel toch zeker 5-10 minuten op. maar het blijft koud als ik eraan voel.
ze krijg een zweetdeken op over haar zadel heen voor het stappen naar de bak ( andere kan van het dorp).
maar met al die voorbereiding, met al die moeite om haar zo warm mogelijk te houden en het zadel warmer te krijgen vind ze het toch niet leuk als ik opstap.
ik heb luchtkussens, dus ik vermoed dat die wat langer koud blijven en dat ze dat niet leuk vind. ik heb ze zelfs tegen mijn buik gehouden voor 5 minuten en ze toen stevig tegen me aangedrukt en toen voelden ze ineens erg koud terwijl het daarvoor leek alsof ze opgewarmd waren door mijn lichaamswarmte.
als ik opstap spant ze haar rug en loopt ze erg bol en hoog met haar rug, ze loopt ook heel stijf achter. dit duurt een paar meter en dan laat ze haar rug weer zakken en ontspant ze weer en begint ze ook weer los te stappen.
er zit niks in haar rug, ik heb haar rug uitvoerig gecontroleerd ( ik doe een fysiotherapie opleiding en ik hou haar rug en de rest ook regelmatig bij met massages) en daar heeft ze geen pijn.
het zadel is ook gecontroleerd ( door de passer) en het ligt heel netjes. de singel zit goed, de dekjes hebben niks wat in haar kan prikken....dus het moet haast aan die kou liggen. ook omdat ik het zelf ook voel als ik het bij mezelf test.
verder loopt ze trouwens ook zonder problemen, het zijn die eerste paar meter. zodra ze dan weer normaal loopt en ik mijn hand onder het zadel schuif zijn de kussens ook warm.
toch vind ik het naar voor haar, de eerste paar stappen vind ze niet prettig.
hoe kan ik dit oplossen? hoe krijg ik het zadel warmer of zorg ik dat zij er minder last van heeft?
ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, maar anders kan je altijd wat vragen