paard vind het zadel zo koud, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

paard vind het zadel zo koud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:01

ik heb een probleempje. mijn verzorgpaard is namelijk net zo anti-winter als ik! :P
ik sta al te klappertanden de hele dag, maar mijn paardje heeft ook wat bezwaren met die koude temperatuur van nu.

ze staat onder een heel lekker dekentje van 300 gram, ze is verder niet geschoren. ze staat alleen onder een deken om haar wat minder dik in haar vacht te houden tegen het zweten en om mij wat poetswerk te schelen. het is namelijk een varke...ik bedoel een schimmel O:)

maar het probleem is dus dat ze het zadel zo koud vind nu.
ik probeer haar zo warm mogelijk te houden. bij het poetsen hou ik de deken over haar heen en til ik em af en toe op om eronder te kunnen. ik leg het zadel er voorzichtig op zodat het niet ineens heel koud is, soms wrijf ik zelfs een beetje over het dekje om het wat warmer te krijgen. ik doe sowieso erg lang over het aansingelen, dus voordat we de stal uit stappen heeft ze het zadel toch zeker 5-10 minuten op. maar het blijft koud als ik eraan voel.
ze krijg een zweetdeken op over haar zadel heen voor het stappen naar de bak ( andere kan van het dorp).
maar met al die voorbereiding, met al die moeite om haar zo warm mogelijk te houden en het zadel warmer te krijgen vind ze het toch niet leuk als ik opstap.
ik heb luchtkussens, dus ik vermoed dat die wat langer koud blijven en dat ze dat niet leuk vind. ik heb ze zelfs tegen mijn buik gehouden voor 5 minuten en ze toen stevig tegen me aangedrukt en toen voelden ze ineens erg koud terwijl het daarvoor leek alsof ze opgewarmd waren door mijn lichaamswarmte.

als ik opstap spant ze haar rug en loopt ze erg bol en hoog met haar rug, ze loopt ook heel stijf achter. dit duurt een paar meter en dan laat ze haar rug weer zakken en ontspant ze weer en begint ze ook weer los te stappen.

er zit niks in haar rug, ik heb haar rug uitvoerig gecontroleerd ( ik doe een fysiotherapie opleiding en ik hou haar rug en de rest ook regelmatig bij met massages) en daar heeft ze geen pijn.
het zadel is ook gecontroleerd ( door de passer) en het ligt heel netjes. de singel zit goed, de dekjes hebben niks wat in haar kan prikken....dus het moet haast aan die kou liggen. ook omdat ik het zelf ook voel als ik het bij mezelf test.

verder loopt ze trouwens ook zonder problemen, het zijn die eerste paar meter. zodra ze dan weer normaal loopt en ik mijn hand onder het zadel schuif zijn de kussens ook warm.

toch vind ik het naar voor haar, de eerste paar stappen vind ze niet prettig.
hoe kan ik dit oplossen? hoe krijg ik het zadel warmer of zorg ik dat zij er minder last van heeft?

ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, maar anders kan je altijd wat vragen :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:04

Het zadel en dekje even in de kantine leggen oid?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:05

wat een watje heb jij dan zeg :+
ik kan je verder geen advies geven..je doet je best al..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:06

Is dit een grap ? :o paard vind zadel te koud ?? Straks mag ze nog kiezen of ze liever een groen of blauw dekje heeft :=

Nee ,waarschijnlijk loopt ze op het begin niet zo prettig omdat de spieren koud zijn.
Dus ik zou eerder gewoon met uitrijdeken of fleece zweetdeken beginnen met rijden dan het dekje / zadel opwarmen..

Ariebren

Re: paard vind het zadel zo koud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:08

Heb jij het koud ??
Dus je denkt dat je paard het ook koud heeft ??

:7

Leo

PP --> HAR

mika11

Als ze niet geschoren is, voelt ze de kou van het zadel toch niet?
Ik kan me niet voorstellen dat dit kan. :')
En er zit toch nog een zadeldekje onder.
Ik denk ook, dat ze misschien in het begin wat stijve spieren heeft.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:09

ehm kan je niet een stof onder haar zadel leggen die snel warm word. of eventueel een kacheltje in de zadelkamer zodat het minder koud is.

JoCo

Hmm, mij lijkt het toch sterk dat dit aan de kou ligt hoor... mijn vorige paard deed dit namelijk ook, soms erger dan anders. Is ook fysio, Da enz bijgeweest, maar niets te vinden. Het was gewoon haar manier om op het opstappen de eerste paar meter te reageren... omdat haar spieren dan even moesten "aanpassen". Zo waren de woorden van de DA...
Laatst bijgewerkt door JoCo op 17-11-11 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

het lijkt mij eerder een zaakje zadeldwang, spierpijn of iets in die geest dan dat je paard het te koud zou vinden...

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:09

ik kan het niet in de kantine leggen helaas, ze staan particulier bij een boer dus er is geen verwarmde binnenruimte. ik kan het hooguit op een kalf leggen _O- maar het risico dat het dan in de vlaai valt wil ik toch maar niet lopen ;)

@ adner: ja he! :D het mag ook nooit regenen, zelfs niet miezeren, mist trekt ze ook maar net. ze zal maar nat worden zeg! dan hoef ik ook niks te verwachten met het rijden, ze gaat liever ellendig in een hoekje staan :P
probeer je een all weather ruiter te zijn en niet zo'n mooi weer ruiter...heb je een mooi weer paard :roll: :P

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:11

Ik rijd met een echte onbewerkte schapenvacht onder mijn zadel met de wolkant naar beneden, mijn paard is een Ijslander maar een nepperd denk ik want die vind het schapenvachtje verrukkelijk. Misschien kun je je paard ook een vacht geven voor Sinterklaas :-)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:11

het lijkt mij ook wat vreemd dat ie het zadel koud vindt........... leg het zadel eens van te voren in huis of neem het mee in de auto, dan weet je het zeker.
mijn gevoel zegt ook dat de spieren wat koud zijn. gewoon rustig aan beginnen dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:14

Hmm, ik denk toch dat dit een andere oorzaak heeft.. Ondanks de deken die ze op heeft, heeft ze een normale vacht. Ik kan me werkelijkwaar niet voorstellen dat ze zo zal reageren enkel omdat het zadel koud is, je legt het zadel immers niet op haar huid, maar op haar vacht. En die vacht is er echt voor bedoeld om koude invloeden van buiten af ook van de huid af te houden. Ze is niet geschoren, dus de vacht zou een eventuele kou van het zadel echt wel buiten kunnen houden hoor.

Je zegt dat je naar de bak toestapt, en in feite zouden haar spieren toch al wat opgewarmd moeten zijn als jij er op stapt. Als ze dan nog zo reageert met haar rug en de eerste stappen.. Ik zou denk ik toch haar rug nog eens na laten kijken, en het zadel.. Ik kan echt niet geloven dat ze zo op de kou van een zadel reageert.. :n

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:15

Nou ik heb een paard serieus wel zien huiveren of chagerijnig kijken als er een koude deken opmoest of ze de kou in moesten. Ik dacht dan paard heeft geen zin en ik niet waarom loop ik dan toch buiten. in de vrieskou :D

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:16

als je haar echt wil verwennen warm je haar dekje toch even op door er een paar rubberen hete kruiken op te leggen? Maar ik denk ook meer dat het door stijven spieren komt hoor. Rustig opbouwen en lekker loswerken ! Krijg je t zelf ook warm :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:16

Ik denk trouwens eerder, dat een paard meer last heeft van een ijskoud bit in z'n mond :')
Die doe ik met het koude weer, wel eerst onder de warme kraan.

sanniee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:17

je kan het dekje ook eerst even in de droger doen dan is het lekker warm!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:19

@ elin: nee geen grap, het is de enige oplossing die ik kan bedenken. mevrouw kiest trouwens altijd met heel veel zorg haar ensemble voor het rijden uit hoor. staat soms uuuuuren voor de zadelkast ;)

met zweetdeken/fleecedeken beginnen doen we al, toch krijg ik de eerste stappen deze reactie

@ ariebren: dit komt een beetje denigrerend over....

@ mika: mijn eerste ingeving was ook stijve spieren, toch heeft ze hier nooit last van in de zomer, zolang ik haar ken alleen in de winter. daarbij staat ze niet zonder deken tijdens het poetsen of opzadelen en wrijf ik haar rug expres een beetje warm om die stijve spieren wat te voorkomen.

@liselot: zadeldwang of pijn lijkt me niet. ik heb haar rug echt heel grondig doorgelicht, maar ze zit nergens vast en heeft ook geen spanningspunten. een soepel ruggetje :)

is het echt zo vreemd om aan de kou te denken? het zadel komt toch ijskoud uit de zadelkamer en onder haar deken zit ze niet dik in haar vacht.
discussies enzo geen probleem hoor, maar sommige post doen mij wat denigrerend aan.
zo van "ach lief pennymeisje, heeft je poowniewoonie het koud?" en dat vind ik toch niet zo fijn. ik stel gewoon een vraag :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:20

abeltje_xx schreef:
ik kan het niet in de kantine leggen helaas, ze staan particulier bij een boer dus er is geen verwarmde binnenruimte. ik kan het hooguit op een kalf leggen _O- maar het risico dat het dan in de vlaai valt wil ik toch maar niet lopen ;)

@ adner: ja he! :D het mag ook nooit regenen, zelfs niet miezeren, mist trekt ze ook maar net. ze zal maar nat worden zeg! dan hoef ik ook niks te verwachten met het rijden, ze gaat liever ellendig in een hoekje staan :P
probeer je een all weather ruiter te zijn en niet zo'n mooi weer ruiter...heb je een mooi weer paard :roll: :P

En je paard mag dat bepalen? dat jij met minder weer niets hoeft te verwachten van rijden?
Pff moet niet gekker worden.

Ze heeft gewoon te luisteren ;) respect voor een dier is goed ,maar er is een grens tussen paard/mens verhouding.
Wie de baas is .
Ze heeft jou ook te ''dienen'' :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:25

maras schreef:
Ik rijd met een echte onbewerkte schapenvacht onder mijn zadel met de wolkant naar beneden, mijn paard is een Ijslander maar een nepperd denk ik want die vind het schapenvachtje verrukkelijk. Misschien kun je je paard ook een vacht geven voor Sinterklaas :-)

Hier sluit ik me bij aan, een bont of bnepbontje warmt heel snel op.
Het is een bestaande bekende conditie het is geen flauwigheid of iets anders dat zich zo uit.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:32

@maras: zo'n vachtje is misschien wel een goed idee, misschien dat ik dat eens ga proberen.

@zorro: misschien moet ik even verhelderen hoe ik naar de bak toe ga. ik zadel op in stal zoals beschreven. dan stap ik aan de hand het erf van de boerderij af, dan stap ik op ( en krijg ik dus die paar meter stijf lopen) en rij ik stapvoets(soms een klein drafje) met fleecedeken over haar heen ongeveer een kilometer naar de bak die aan de nadere kant van het dorp ligt.

mika11: het bit leg ik ook onder de warme kraan of ik hou het in m'n handen tot het lekker warm is.

ik heb trouwens helaas niet de mogelijkheid om het in de auto of de droger op te warmen. ik kom op de fiets en het tuig ligt daar ( omdat het al eens gestolen is vertel ik verder geen details, hopelijk begrip daarvoor ;) ) ik heb geen auto, of rijbewijs haha, en er is geen binnenruimte beschikbaar.
de boer stelt alleen de stallen en het weiland enzo beschikbaar voor ons.

maar een kruik is geen gek idee. we hebben we warm water en ik zou er eentje op haar zadel of op haar rug kunnen leggen. misschien maakt het verschil.

@elin: met slecht weer is het een tut. dan kan ik gaan trekken en schoppen en frustratie opwekken, maar daar krijg ik niks mee. ik maak dan een lange buitenrit, geef een massage of ga iets anders met haar doen, maar ik weet inmiddels dat ik dressuurmatig weinig aandacht krijg.
op andere momenten heeft ze naar mij te luisteren, punt. maar hier maak ik een compromis, geen bijzondere prestaties verwachten met slecht weer en dan de volgende dag met het zonnetje lekker kunnen rijden met een paard dat niet de pest in heeft ( of pijn) omdat ik de vorige dag zonodig die SB wilde rijden. nee hoor, zo hou ik het veel leuker voor mijn paard en mij :)
* daarnaast was het ook een beetje een grapje hoor, ze kan idd niet tegen slecht weer, maar het is niet zooooo vreselijk dat ik er niks mee kan. een beetje sarcasme af en toe moet kunnen toch ;) *

vuurneon

Re: paard vind het zadel zo koud, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:36

Hihi wat een dame is het zeg :D

Ik weet wel dat die van mij nooit happy was toen de deken af moest... Hihi, deken weer erom en hij vond het weer prima. Maar je zag hem echt even huiveren :D

Echt schapenvacht, dat zou moeten werken lijkt mij. Is lekker snel warm :)

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:38

En met een (*eventueel voorverwarmde) gelpad er onder?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:40

ik herken dat bij mijn paard ook, sinds het kouder is zijn peesbeschermers omdoen lastig, ook het zadel opdoen vindt ze niet leuk, denk dat ze er gewoon aan moeten wennen, ik doe er niets aan, gewoon net doen alsof er niets aan de hand is