Persoonlijk rij ik met m'n oude paardje - 24 jaar - liever zonder bescherming. Alleen tijdens de jaarlijkse paardenwijding doe ik Professional's Choice aan vooraan (zijn het nu Ventech's of SMBIII's? Weet ik al niet meer). Gewoon omdat je dan tussen zoveel andere paarden zit en ze zich op de terugweg alleen vaak wat druk begint te maken - beetje trippelen en hinniken. Achteraan geen bescherming omdat ze twee jaar geleden lymfangitis had en dat ene achterbeen altijd dikker gebleven is.
Als je rustig werkt, zoals je aangeeft, heb je die beschermers eigenlijk ook niet nodig en ze zouden alleen maar warmte toevoegen aan de pezen. Aangezien je paard niet meer echt getraind is, zijn haar pezen wellicht ook wat minder uitgehard dan een jonger paard dat volop in het werk staat: groter risico op peesblessures dus. Zou gewoon lekker zonder bescherming verder doen. Wil je haar geestelijk wat afwisseling geven en ze is verkeersmak: korte wandeling buiten doet vaak wonderen voor hun mentale toestand.
Voor 20 minuten werk zou ik niet afkoelen met water nadien: ze is amper goed opgewarmd of je gaat alweer koelen... Water blijft water en de kans op mok (of lymfangitis) is vooral voor oudjes veel groter, zeker deze tijd van het jaar.