Oud paard met beenproblemen met of zonder beenbescherming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Oud paard met beenproblemen met of zonder beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 10:09

Wij hebben een oud sportpaard staan (26), die beenproblemen heeft. Ze heeft spat.
Nu is dit paard geestelijk een bulldozer als ze alleen maar in de wei staat, geen hek blijft heel. Van de dierenarts mag ze bereden worden, uiteraard niet springen en geen gekke dingen doen.
Nu word ze 2-3 keer per week een minuut of 20 aan het werk gezet met wat grote volte's en wat lichte dressuurmatige oefeningen. (galop durf ik niet aan met haar, dus alleen stap en draf).
Geestelijk is ze heel goed te doen zo, en ze is al tijden niet meer kreupel of stijf geweest. Maar nu vroeg ik me af, kan ik haar beter met of zonder beenbescherming rijden? Ze strijkt niet, maar haar benen zijn natuurlijk wel erg zwak.

Zertab

Re: Oud paard met beenproblemen met of zonder beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:27

Tja...peesbeschemers kunnen wel,alleen moet je uitkijken dat de pees niet over verhit raakt.
Dus na het rijden afspoelen met LAUW water,als je het met koud water doet kan dat op de spieren van je paard slaan,en wordt hij stijf. (Mijn verzorgpaard heeft dit ook namelijk)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:21

Persoonlijk rij ik met m'n oude paardje - 24 jaar - liever zonder bescherming. Alleen tijdens de jaarlijkse paardenwijding doe ik Professional's Choice aan vooraan (zijn het nu Ventech's of SMBIII's? Weet ik al niet meer). Gewoon omdat je dan tussen zoveel andere paarden zit en ze zich op de terugweg alleen vaak wat druk begint te maken - beetje trippelen en hinniken. Achteraan geen bescherming omdat ze twee jaar geleden lymfangitis had en dat ene achterbeen altijd dikker gebleven is.

Als je rustig werkt, zoals je aangeeft, heb je die beschermers eigenlijk ook niet nodig en ze zouden alleen maar warmte toevoegen aan de pezen. Aangezien je paard niet meer echt getraind is, zijn haar pezen wellicht ook wat minder uitgehard dan een jonger paard dat volop in het werk staat: groter risico op peesblessures dus. Zou gewoon lekker zonder bescherming verder doen. Wil je haar geestelijk wat afwisseling geven en ze is verkeersmak: korte wandeling buiten doet vaak wonderen voor hun mentale toestand.

Voor 20 minuten werk zou ik niet afkoelen met water nadien: ze is amper goed opgewarmd of je gaat alweer koelen... Water blijft water en de kans op mok (of lymfangitis) is vooral voor oudjes veel groter, zeker deze tijd van het jaar.

Ploempje

Re: Oud paard met beenproblemen met of zonder beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:46

Ik ben het eens met LeenC :)

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:32

je moet zelf weten of je wel of geen bescherming aan doet ik doe het altijd wel omdat een stalgenootje van mij een peesblessure heeft opgelopen door een klap achter op de pees ben er dus voorzichtiger mee geworden
spat heeft overigens niks te maken met beenbescherming dat zit op het spronggewricht je kunt daar geen bescherming voor omdoen je kunt wel speciaal beslag er onder doen mocht ze veel last krijgen van de spat maar aangezien dit paard 26 is zou ik de jaren die ze nog heeft lekker van haar genieten en er niet te veel aan prutsen