singeldrukking na scheren, hoe voorkom je dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ahumm

singeldrukking na scheren, hoe voorkom je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 14:25

Mijn paard is zaterdag geschoren. Hij heeft een gevoelig huidje, dus rijden opgebouwd: zaterdag 20 min, zondag 30 min en maandag 40 minuten. En ja hoor, dinsdag een aardige drukking onder de singel, net alsof de singel nog op zijn huid zat. Wel bijzonder is dat het niet onder het paard is maar aan de zijkant. Gereden met een dressuurzadel met een mooie, zachte, schone anatomisch gevormde singel. Paard was goed schoon en geborsteld, niet te strak gesingeld etc.

Nu eerst koelen en zorgen dat het weer beter wordt, maar wat kan ik nu het beste doen als de drukking weer weg is? Neopreen singel, singelbontje, maar vooral de vraag: zou er nog verschil zitten in de druk die uitgeoefend wordt bij een spring- of dressuurzadel? Ik kan me voorstellen dat bij een springzadel met korte stoten en een neopreensingel (vrij breed) de druk wat beter verdeeld wordt dan bij zo'n kort dressuursingeltje. Maar het kan net zo goed zijn dat dat een verkeerde redenatie is.
Wie kan me daar een zinnige tip in geven? Alvast heel erg bedankt.

Fairytail

Re: singeldrukking na scheren, hoe voorkom je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:04

Mijn paard is ook wat gevoelig met haar huidje en ik rijd met een neopreen singel met daar over een schapenbontje (let op er zit veel kwaliteitsverschil in). Ik wil eigenlijk een fra supersingel om de druk nog beter te verdelen dan met een simpele neopreen singel. Ik denk dat de druk vooral erg afhankelijk is van de oppervlakte en het materiaal van de singel. Of er echt verschil tussen dressuur en spring zadels zit weet ik niet. Ik kan me wel voorstellen dat door de totaal verschillende disipline er andere druk wordt uitgeoefend of het materiaal. Opzich is de redenatie van hoe meer oppervlakte hoe minder druk per cm2 wel logisch maar de plek waar de singel vast zit bepaald de verdeling natuurlijk ook weer. Ik ben benieuwd wat andere zeggen/denken.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 14:08

@fairytail, de fra supersingel kende ik niet, maar op afbeeldingen ziet deze er niet echt supercomfortabel uit, maar dat kan natuurlijk schijn zijn.
Verder weinig reactie, helaas. Niemand een gouden tip?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:22

in het vervolg de haren daar niet scheren..... gewoon een singel van haren laten zitten.
Voor nu kun je denk ik niks anders doen dan iets zo zacht mogelijks.
MIsschien helpt het om een fleecedekentje om de singel te draaien (wel zo dat het natuurlijk glad op de huid ligt).
en nu maar hopen dat de haren snel aangroeien!

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 14:04

inderdaad, niet meer scheren daar. Heb inmiddels zo´n schapenbontje voor om de singel aangeschaft. Kijken of het zo beter en zonder drukkingen gaat. Past niet echt bij zijn image, maar over hoe het eruit ziet, moet ik maar niet miepen.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:31

Mijn paard is ook erg gevoelig en het enige wat bij hem werkt is een singelbontje van ECHT schapenvacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:55

echt schapenvacht of lamswol is vaak de enige oplossing voor singeldrukkingen of wondjes...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:08

Ik weet niet wat voor singel je nu hebt, maar ik ben overgestapt van neopreen singels op brede leren anatomisch gevormde singels (dus niet die smalle) en daarmee had ik geen drukkingen. Schapenvacht hielp helaas niet hier, ik zou nog wel eens een echte schapenvacht singel willen proberen, dus zonder losse hoes, maar dat is weer onhandig schoonhouden.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:14

mijn geschoren paard heeft ook altijd een bontje om de singel. (lamsvel)
en wat ook scheelt hier is de benen na het opzadelen even naar voren trekken zodat
er nergens plooitjes of zo zitten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:17

Schapevacht singel bontje werkt vaak goed.

Ik scheer singel plaats nooit, heb het probleem nooit gehad.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:46

Dank voor jullie tips!

Weer twee keer gereden met de neopreen singel met een (lamsvel of schapenvel?) singelhoes van BR. Weliswaar geen toppertje, maar eerst maar eens kijken hoe het gaat. Dit ging goed, geen drukkingen tot nu toe. Een Mattes ofzo kunnen we dan altijd nog aanschaffen. Normaliter rijden we met een anatomisch gevormde singel en dat gaf tot de scheerbeurt ook geen problemen. Leer is voor mijn gevoel wat minder warm en broeierig. En warmte stimuleert ook mede het ontstaan van drukkingen.
Het was de eerste scheerbeurt voor dit paard en hoewel het qua zweten natuurlijk toppie is, sta ik er nog wel wat dubbel in. Behalve de drukkingen heeft hij heeft op het geschorene ook allemaal bultjes gekregen. Zullen wel weer weggaan, maar het is net een krentenbol met heel erg veel krenten erin. Übergevoelig huidje, zullen we maar zeggen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:40

Dat leer minder heet is klopt. Neopreen kan erg warm worden ik had in het begin ook nooit last met een neopreen singel tot ik buitenritten ging maken. Het materiaal werd te heet en daardoor dus aan beide kanten een nare wond gekregen. Het advies van de zadelmaker was een schapenvachtje te kopen niets geen speciale singels die maken het vaak erger omdat die verder naar voren kunnen schuiven (bij mijn paard dan). Ik ben ook geen bontjes mens maar het werkt wel. Ik moet er nu nog een zien te vinden voor mijn veelzijdigheidszadel.

Wat verder helpt is na het rijden met koud water afsponsen (maakt de huid sterk en je spoelt het zweet weg). Verder schijnt het te helpen om in dat water een scheut spiritus te doen maar dat heb ik zelf nog niet durven proberen.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 07:33

@Fairytail
Afsponsen deed ik ook al langer vanwege ongemak onder het zadel, dat is onder andere daarmee ook goed opgelost. Ik doe altijd een scheutje van dat Brugman Favourite Fluid in het water. Dan ruikt het wat lekkerder en het beweert de doorbloeding te verbeteren. Daarin zit kamperspiritus, dat wordt bij massages gebruikt en ik denk dan je daarmee in de war bent. Zo´n fles is niet goedkoop, maar je doet er ook wel lang mee.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:51

Dat van spiritus ben ik niet mee in de war dat heb ik echt zo verteld gekregen. Scheen vroeger heel normaal te zijn en goed te werken. Ik heb het dus nog niet geprobeerd omdat ik het een naar idee vind. Het spul wat jij beschrijft wil ik wel eens proberen.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:23

Spiritus is natuurlijk wel veel goedkoper en ook gewoon alcohol met een kleurtje en een stofje zodat alcoholisten er af blijven. Waarom zou het niet kunnen werken?
Maar ik heb er wel beeld bij: een licht ontvlambaar paard :D
Ik geloof dat ik toch maar bij mijn Brugman blijf...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:24

Het zou vast wel werken hoor maar ik druf het er gewoon niet op te smeren. Toch raar dat je liever meer betaald voor iets waar op staat dat je het op je paard moet smeren :+
Hoe gaat het nu met de plekken? Waar heb jij het overigens gekocht dat spul? Ik zag het vandaag niet staan in de ruitersportzaak.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:33

Fairytail schreef:
Dat leer minder heet is klopt.

Leer is naar mijn idee zelfs heter, het neemt niets op en ademen kan het ook niet, doordat het dubbel genaaid is en soms zelfs een vulling heeft.

Bij ons met neopreen nooit problemen gehad, wel de singel regelmatig wassen. Een bontje kan een hoop verlichting geven bij een beschadigde huid :D

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:40

Neopreen is inderdaad wel zachter wat heter wordt zou ik niet weten. Wat ik van neopreen wel weet is dat paarden alergisch erop kunnen reageren als de temperatuur toeneemt dat is volgens mij bij mijn paard gebeurd.
Ik blijf bij mijn neopreen singel met bontje hoe lelijk ik het ook vind :+

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:23

@fairytail: gekocht bij de welkoop, maar de gemiddelde ruitersportzaak heeft het ook wel. Ook via internet bij de paardendrogist bijv. http://www.paardendrogist.nl/product/fa ... id/110712/ vrij algemeen verkrijgbaar.
Bij die spiritus houdt me dan toch die ongezonde stof tegen die erin zit. Zal best niet zo'n vaart lopen, maar de huid neemt toch wel wat op ervan.
De plekken onder de singel zijn en blijven gelukkig helemaal weg nu. Maar gebruik dus nog wel het schapenbontje. Went vast nog wel.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:24

Fijn dat het nu beter gaat.Ik zal eens bij de welkoop kijken. Ik vind spiritus simpel weg ook niet geschikt voor op de paardenhuid.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 19:36

Oeps ik lees even terug en ik bedoel natuurlijk kamferspiritus.:oo
welke bontsingels zijn wel fijn; die ik nu heb van BR blijft niet echt op zijn plaats. Maar van Mattes val ik bijna flauw van de prijs.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:48

Ahumm schreef:
Oeps ik lees even terug en ik bedoel natuurlijk kamferspiritus.:oo
welke bontsingels zijn wel fijn; die ik nu heb van BR blijft niet echt op zijn plaats. Maar van Mattes val ik bijna flauw van de prijs.

Mattes is duur, maar wel kwaliteit.
Kamfer kan echt geen kwaad, alleen het is doping.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:28

ik heb pas 2 mattes bontjes en een singel gekocht en vind ze superfijn, heel mooi zacht bont! :j

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 20:54

ik gebruik ook een Mattes onderlegger, echt heel fijn bont, inderdaad. Topkwaliteit, maar inderdaad niet goedkoop. Die singel twijfel ik toch wel een beetje over. Voor het scheren had hij ook geen drukkingen daar (dat denk ik tenminste). In ieder geval geen zichtbare.