Peesbeschermers achterbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Peesbeschermers achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 23:16

Hoi,

Nu mijn pony met een acute peesblessure aan zijn achterbeen stil staat heb ik tijd om mij eens te verdiepen in beenbeschermers.
Hij heeft voor altijd al peesbeschermers met springschoenen om. (Hij tikt zichzelf soms aan in draf en de springschoenen voorkomen schade aan de voorbenen en aan de ijzers)

Nu heeft hij eigenlijk nooit beschermers achter om. Echter begin ik nu te twijfelen of dit geen wijsheid is om wel te gaan doen als hij weer mag opbouwen.
Ik ben dus niet opzoek naar kogelbeschermers achter, maar echt peesbeschermers voor de achterbenen van een e-pony (maat cob).

Graag jullie advies.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:18

Wat voor blessure heeft hij en hoe heeft hij die opgelopen.

Maw: waarom zou je achter peesbeschermers willen?

Suzan_bobar

Re: Peesbeschermers acherbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 23:22

Hij heeft de middenpees achter geblesseerd. 3 gaten in totaal in de pees en de aanhechting beschadigt. Ontstaan tijdens een buitenrit vanuit het niets. Tenminste niets waarneembaars door ons. Hij is niet gestruikelt, niets. Gewoon vanuit stap weer aangedraaft en hij was kreupel. Tuurlijk kan hij gestruikelt zijn en dat wij het niet bewust hebben meegekregen,....
Maar goed, voorlopig dus op rust, maar ik kwam toch aan het denken om straks de benen wat meer stevigheid te bieden door beschermers. Je schrikt hier toch wel heel erg van.
Ik heb gelukkig nog wel een paar maanden de tijd om mij te verdiepen in alles en of ik het uberhaupt wel nuttig vind. Vandaar ook de vraag om advies ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:25

Peesbeschermers bieden geen versteviging. Goed aangelegde bandages wel.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 23:37

Bandages geven dus meer stevigheid zeg jij? Bedankt voor de tip, ga ik zeker naar kijken en onthouden! Nog een tip voor een fijne bandage? Elastisch of juist niet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:43

Ja je moet wel elastische hebben. Bandages bieden iets of wat stevigheid, ken wel een merrie die er baat bij lijkt te hebben. Maar mijn keuze zou het niet zijn, het is geen steunkous... een windseltje kan natuurlijk nooit een been wat 100+ kilo draagt orthopedisch ondersteunen. Het helpt allicht een beetje.

Peeskappen beschermen alleen tegen impact van buitenaf, dus bijvoorbeeld aantikken. Maar dat zal aan de achterbenen niet voorkomen tenzij je paard 6 benen heeft :+

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 23:49

Nee dat klopt, maar goed, ik wil me gewoon eens verdiepen in alles. Had helemaal niet aan bandages gedacht. Eerder bandageerde ik vrij veel, nu niet meer. De peeskappen voor heb ik idd voor impact van buitenaf om. Dat is achter niet nodig. Hij strijkt ook niet ofzo. Bandage zou dus een optie kunnen zijn om iets versteviging te bieden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:51

Nou ja, als je wil gaan bandageren: wel de kogel meebandageren, maar de koot niet.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 22:07

Nee dat begrijp ik ;) Heb vroeger veel sportpaarden gebandageert. Dus dat weet ik nog wel hoe dat ook alweer zat. Wel goeie tip, want ik had er zeker zelf nog niet aan gedacht. Thanks!

Voorlopig geen bandages en spul hoor, eerst lekker rust in keet en dan zien we ergens volgend jaar wel verder.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:17

Overleg eerst met da. Door bescherming (en zeker bandages) worden benen stuk warmer wat het proces meestal geen goed doet. Da's zijn hierover verdeeld jou da kent de precieze blessure en kan je dus het beste adviseren