zijn dikke bitten altijd zachter?
want ik zie best wel veel mensen zeggen dat een dun bitje ook goed is?
ik dacht altijd dat, hoe dunner, hoe scherper?
niet dat ik er zelf wat mee wil doen hoaar,,
maar ben gewoon benieuwd
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

stef schreef:Dat ligt maar net aan de mond van de pony. Een pony met bijvoorbeeld een klein bekkie en een dikke tong wordt van een dik bit echt niet blij, simpelweg omdat hij het niet kwijt kan. Voor zo'n mondje is een dunner bitje vaak fijner
x_Quinta_x schreef:Een bit is maar zo scherp als de ruiterhand die hem vast heeft
Volgens mij is het toch de omgekeerde wereld. Bij een dik bit hebben ze vaak de mond vol ijzer wat, denk ik, niet fijn is voor het paard.
Het allerzachtste is een ongebroken lederen bitje (en geen rubber zoals ook gedacht wordt.) Rubber wordt superheet en brand/en snijt dan in het ergste geval.
love_shyboy schreef:x_Quinta_x schreef:Een bit is maar zo scherp als de ruiterhand die hem vast heeft
Volgens mij is het toch de omgekeerde wereld. Bij een dik bit hebben ze vaak de mond vol ijzer wat, denk ik, niet fijn is voor het paard.
Het allerzachtste is een ongebroken lederen bitje (en geen rubber zoals ook gedacht wordt.) Rubber wordt superheet en brand/en snijt dan in het ergste geval.
Pardon? Ga jij maar eens met een stuk leer in je mond rondlopen... Als leer nat word, word t net schuurpapier en word t 'korrelig', absoluut niet zacht in de mond!
x_Quinta_x schreef:Een bit is maar zo scherp als de ruiterhand die hem vast heeft
petitparis schreef:exact genomen heeft een dik bit een groter contactoppervlak, waardoor de druk uitgeoefend op de lagen bij eenzelfde trekkracht kleiner is dan bij een dunner bit.