dik bitje altijd zachter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

dik bitje altijd zachter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 17:09

ik had een vraag;
zijn dikke bitten altijd zachter?
want ik zie best wel veel mensen zeggen dat een dun bitje ook goed is?
ik dacht altijd dat, hoe dunner, hoe scherper?

niet dat ik er zelf wat mee wil doen hoaar,,
maar ben gewoon benieuwd :)

_xwien

Re: dik bitje altijd zachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:10

ik heb ook altijd gedacht hoe dunner hoe scherper, en hoe dikker hoe minder scherp dan
maar het verschilt natuurlijk per paard wat goed is

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:15

Dat ligt maar net aan de mond van de pony. Een pony met bijvoorbeeld een klein bekkie en een dikke tong wordt van een dik bit echt niet blij, simpelweg omdat hij het niet kwijt kan. Voor zo'n mondje is een dunner bitje vaak fijner

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:15

Een bit is maar zo scherp als de ruiterhand die hem vast heeft :)
Volgens mij is het toch de omgekeerde wereld. Bij een dik bit hebben ze vaak de mond vol ijzer wat, denk ik, niet fijn is voor het paard.
Het allerzachtste is een ongebroken lederen bitje (en geen rubber zoals ook gedacht wordt.) Rubber wordt superheet en brand/en snijt dan in het ergste geval.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:16

Nee, het licht ook aan de ringen van het bit en de toevoegingen, het hoofstel, de hand van de ruiter en natuurlijk de mond van de pony of paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:17

stef schreef:
Dat ligt maar net aan de mond van de pony. Een pony met bijvoorbeeld een klein bekkie en een dikke tong wordt van een dik bit echt niet blij, simpelweg omdat hij het niet kwijt kan. Voor zo'n mondje is een dunner bitje vaak fijner

Inderdaad. Dat een dik bit per definitie zachter is is al heel lang achterhaald.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:18

Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter :Y)

In principe is een dunner bitje wel wát scherper, maar het kan net zo hard of zacht inwerken als de ruiter er van maakt.

Zelf rij ik ook met een aardig dun bitje, dit omdat mijn pony gewoon geen ruimte in zn mond heeft voor een dikker bit, en hij het hier wel prima op doet (:

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:19

x_Quinta_x schreef:
Volgens mij is het toch de omgekeerde wereld. Bij een dik bit hebben ze vaak de mond vol ijzer wat, denk ik, niet fijn is voor het paard.
Het allerzachtste is een ongebroken lederen bitje (en geen rubber zoals ook gedacht wordt.) Rubber wordt superheet en brand/en snijt dan in het ergste geval.

Pardon? Ga jij maar eens met een stuk leer in je mond rondlopen... Als leer nat word, word t net schuurpapier en word t 'korrelig', absoluut niet zacht in de mond!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:26

Hoef je niet zo agressief over te doen shyboy... Je eigen informatie klopt ook niet, dus waarom zou je een ander veroordelen?
Een leren bitje kán heel vriendelijk zijn, mits je het goed bijhoudt, regelmatig in de slaolie legt en de pony/paard schuimt

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:33

love_shyboy schreef:
x_Quinta_x schreef:

Pardon? Ga jij maar eens met een stuk leer in je mond rondlopen... Als leer nat word, word t net schuurpapier en word t 'korrelig', absoluut niet zacht in de mond!

Dat is niet waar.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:35

x_Quinta_x schreef:

Pardon? Ga jij maar eens met een stuk leer in je mond rondlopen... Als leer nat word, word t net schuurpapier en word t 'korrelig', absoluut niet zacht in de mond![/quote]

Dat is niet waar.[/quote]

probeer t maar eens uit :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:37

exact genomen heeft een dik bit een groter contactoppervlak, waardoor de druk uitgeoefend op de lagen bij eenzelfde trekkracht kleiner is dan bij een dunner bit. Echter kan een dik bit bij een paard met weinig ruimte in de mond constante drukking geven, welke als onprettig kan ervaren worden door het paard en op deze manier is het bit niet "scherper" maar wel minder vriendelijk. Er is nooit volledige release wat een dun bitje in dezelfde omstandigheden wel zou doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:49

petitparis schreef:
exact genomen heeft een dik bit een groter contactoppervlak, waardoor de druk uitgeoefend op de lagen bij eenzelfde trekkracht kleiner is dan bij een dunner bit.

Je zou het ook om kunnen draaien: een dikker bit doet op een groter oppervlakte pijn = meer pijn. Weliswaar minder per zenuwuiteinde, maar wel een groter pijnlijk gebied.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:43

oww, okeej dankje wel iedereen :)
het komt er dus eigenlijk op neer dat het ook heel erg uitmaakt hoe groot de mond van de pony is?
is het dan ook zo, hoe groter de ringen, hoe zachter? (of andersom)?
omdat Cynthiaaapje zei dat het ook aan de ringen ligt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:16

Het een hangt zeker met het ander samen.

Een kleine mond met weinig ruimte en een (te) dik mondstuk geeft problemen; het paard kan zijn mond vaak niet meer goed sluiten wat een voortdurende spanning van de onderkaakbespiering geeft en dit lijdt tot pijn. Dus zal een smaller mondstuk zeker comfortabeler zijn.
Bijschrift: hoe breder het mondstuk hoe meer druk per mm² over een groter oppervlak in de paardenmond (tong, mondhoeken, lagen etc.).

Het tegenovergestelde: Een paard met heel veel ruimte zal een (te) dun mondstuk niet fijn vinden omdat dit onnodig te veel druk per mm² op een klein oppervlak geeft. Nu kan de ruiter bij deze laatste situatie netjes daarop inspelen door daar rekening mee te houden, wat bij de eerste situatie niet kan.

Over bitringen is heel veel informatie beschikbaar die ik zo goed mogelijk heb geprobeerd te bundelen op mijn website, exact deze pagina: http://www.paardenbitten.nl/Bitringen.html. Wat je zegt, hoe kleiner de ringen hoe (on)vriendelijker is namelijk niet exact omdat er zo veel soorten ringen met verschillende soorten werkingen zijn. Zie de aangegeven pagina. :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:11

owkeej dankjewel.
dat klinkt/is eigenlijk allemaal best wel logisch :P