Beenbeschermers gevaarlijk ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dandir

Beenbeschermers gevaarlijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 15:23

Onlangs hoorde ik dat beenbeschermers niet zo goed zouden zijn ; neopreen, leder, plastiek, pels, het maakt allemaal niet veel uit, werd er gezegd, feit is dat deze dingen het been zo erg zouden opwarmen dat de warmte eigenlijk niet weg kan, en voor blessures zou zorgen....Op mijn opmerking of het dan misschien beter is om bandages (in fleece) te gebruiken kreeg ik als antwoord dat dat hetzelfde effect heeft....
Wat denken jullie hiervan ?

ShauniBef

Re: Beenbeschermers gevaarlijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:25

Fleece bandages moet je inderdaad niet doen. Daar ben ik geen voorstander van := . .Doe ze maar eens bij de benen om en haal ze er met 5 minuten weer af. Dan zijn de pezen gloeiend...

Peesbescherming is zo erg nog niet :) .. Als je ze er met uitstappen afhaalt kunnen de benen nog even afkoelen en kan de doorbloeding nog even zijn best doen..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:26

Ik zou zeggen, gebruik de zoekfunctie en google eens...

Het wordt inderdaad warm onder beenbeschermers, hoe warm is afhankelijk van de soort en van de manier waarop je ermee omgaat. Dat weeg je af tegen het risico dat je wilt lopen wat betreft aantikken/beschadigen zonder beschermers en aan de hand daarvan maak je een keuze voor wel of geen beschermers en eventueel wat voor beschermers je gebruikt. Die keuze kan dus per ruiter, per paard en zelfs per training verschillend zijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:26

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:28

Hadden we laatst met school over geloof dat vooral die kunstoffen erg slecht zijn en,dat boven een temperatuur van 40 graden de peed begint af te brokkelen o.i.d.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:35

Obelix_Luna schreef:
Hadden we laatst met school over geloof dat vooral die kunstoffen erg slecht zijn en,dat boven een temperatuur van 40 graden de peed begint af te brokkelen o.i.d.

En zo komen de indianenverhalen de wereld in...Pezen 'brokkelen' niet. Daarnaast is 40 graden als lichaamstemperatuur helemaal nog niet gevaarlijk hoog. (dan zouden er ook pezen stuk moeten gaan als je paard een keer goed ziek is of heel hard getraind heeft want ja, ook door trainen stijgt de lichaamstemperatuur soms tot wel 40 graden!)
Misschien is het handig om je informatie even te controleren voor je iets op internet kwakt. Er zijn al topics volgeschreven met opmerkingen zoals 'alle beenbeschermers zijn slecht want het wordt zo warm eronder' en 'ik rijd altijd zonder beschermers want ik ben zo goed voor mijn paard' en alle opmerkingen missen doorgaans elke onderbouwing of een argument dat wel nader onderzocht is.

Edit: nogmaals, de keuze voor al dan niet gebruiken van beschermers is een afweging van verschillende risico's en die keuze hoort gemaakt te worden met inachtneming van allen omstandigheden. En onder omstandigheden vallen dan ook het paard, de ruiter die erop zit, wat je gaat doen, hoe de ondergrond is en noem het maar op. Dat is de enige manier om een doordachte keuze te maken en die keuze kan niemand jou of iemand ander vanachter een pc opleggen.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:39

Nou sorry hoor,
Zo hebben wij het nou een keer op school gehad dan ga ik er vanuit dat het klopt ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:40

Obelix_Luna schreef:
Nou sorry hoor,
Zo hebben wij het nou een keer op school gehad dan ga ik er vanuit dat het klopt ;)

Dan denk ik dat je niet goed hebt opgelet...Zeker aangezien je er 'geloof' en 'oid' bij gebruikt klinkt het nou niet alsof je er zeker van bent.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:43

Brokkelende pezen := kan ik me ook geen voorstelling bij maken nee :+

Verder sluit ik me geheel aan bij _Esther_87_ :)

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 15:47

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:47

Je ziet nu ook steeds meer 'hypermoderne' beschermers, met luchtgaten, ventilatie en roostertjes.

Bij mijn ruin let ik er niet heeeeel erg op, bij mijn gevoelige merrie hoefde ik niet te proberen om met bandages te rijden :n die was de dag erna gelijk een stuk gevoeliger..

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:58

Tsja, mijn paard staat, ook met heel warm weer, met beenbeschermers op de wei. Het risico op verkeerd aantikken met daaropvolgend een operatie is volgens 4! dierenartsen groter dan het risico op peesschade door de beenbeschermers.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:11

Bandages werken helemaal niet als peesbeschermers. Bandages geven totaal geen bescherming.
Zodra je na het rijden de pezen afspuit met koud water zodat de pezen kunnen koelen kan er helemaal niets gebeuren :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:18

Hier zijn al 50 topics over...
Als er geen zand/modder/klei tussen komt en het dus niet gaat schuren is er weinig aan de hand ;)

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:58

Ik heb ze veel gebruikt bij mijn paard en er nooit nadelige gevolgen ofzo..
Zonder kon gewoon niet echt, hij deed altijd raar en onvoorspelbaar..
Denk dat het wel los loopt als je goeie hebt!

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:22

Mijn excuses ik bedoelde het pijpbeen i.p.v. De pees
Maar als je ze gaat koelen is het dus al gebeurd.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:00

WhySoWhite schreef:
Hier zijn al 50 topics over...
Als er geen zand/modder/klei tussen komt en het dus niet gaat schuren is er weinig aan de hand ;)

Idd, misschien eens de zoekfunctie gebruiken, zit er niet voor niks.

Veradressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:16

Na ooit een paard te hebben gehad die een peesklap had wegens het rijden zonder peesbeschermers zweer ik erbij om ermee te blijven rijden. Mijn paarden worden altijd goed ingestapt en goed uitgestapt. Zeer warme pezen hebben ze nooit na het rijden. De pezen worden ook altijd gekoeld met koud water en daarna behandeld met cooling gel... Ik heb tot op heden (en ik hoop dat het zo kan blijven) geen probelemen met de peesbeschermers. Ik rijd ook vaak met bandages maar daar doe ik altijd passende onderlappen onderheen... Ik ben verder ook wel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:23

Obelix_Luna schreef:
Mijn excuses ik bedoelde het pijpbeen i.p.v. De pees
Maar als je ze gaat koelen is het dus al gebeurd.

Maar daar hebben ze verder helemaal geen last van hoor. Warm worden die pezen toch wel, maar daarna koelen is gewoon beter.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:10

ShauniBef schreef:
Fleece bandages moet je inderdaad niet doen. Daar ben ik geen voorstander van := . .Doe ze maar eens bij de benen om en haal ze er met 5 minuten weer af. Dan zijn de pezen gloeiend...

Peesbescherming is zo erg nog niet :) .. Als je ze er met uitstappen afhaalt kunnen de benen nog even afkoelen en kan de doorbloeding nog even zijn best doen..

Onzin. Als ik met fleecebandages heb gereden zijn de benen nauwelijks warmer/net zo warm als wanneer ik zonder heb gereden.

Vind het altijd apart dat degene die 'tegen' zijn nauwelijks praktijk ervaring hebben en maar komen met waterverf onderzoekjes.
Verder ga ik er niets over zeggen, er zijn al meer dan voldoende topics op bokt over dit onderwerp waar loze argumenten over en weer gesmeten worden, laten we het erop houden dat alles zo zijn voor- en nadelen heeft.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:22

ik heb er meestal niet zo veel last van dat de benen heel erg warm worden behalve als het erg warm is en mijn pony erg gaat zweten dan we eens maar beenbescherming heeft ook een functie bijvoorbeeld tegen het slaan van de achterbenen tegen de voorbenen

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:20

Nies_ schreef:
ShauniBef schreef:

Onzin. Als ik met fleecebandages heb gereden zijn de benen nauwelijks warmer/net zo warm als wanneer ik zonder heb gereden.

Vind het altijd apart dat degene die 'tegen' zijn nauwelijks praktijk ervaring hebben en maar komen met waterverf onderzoekjes.
Verder ga ik er niets over zeggen, er zijn al meer dan voldoende topics op bokt over dit onderwerp waar loze argumenten over en weer gesmeten worden, laten we het erop houden dat alles zo zijn voor- en nadelen heeft.

Maar waarom zou je met bandages rijden? Ze bieden namelijk geen enkele steun oid?

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:07

ik heb nooit problemen hiermee gehad nou moet ik ook eerlijk toegeven dat ik niet heel intensief rijd.
Maar ik doe pees beschermers om om zijn pees te beschermen, dus afdoen is ook geen optie

LoveTaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:32

Als je de benen/pezen nadien afspoelt, zorg wel dat het verschil in temperatuur niet extreem groot is, dit is niet goed voor de pezen van je paard namelijk.