kwaliteit dekjes, zit er verschil in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

kwaliteit dekjes, zit er verschil in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 13:13

:wave:
Ik vroeg me af wat voor kwaliteitsverschil er zit tussen verschillende dekjes: merken, prijzen, dikte etc. Zijn duurdere dekjes nou echt beter dan goedkope? Is dik beter dan dun of juist omgekeerd? Maakt het merk wat uit? Maakt het ook verschil of er lussen aan je dekje zitten om aan je zadel vast te maken of niet?

Fairytail

Re: kwaliteit dekjes, zit er verschil in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:25

Er zit wel degelijk verschil in de kwaliteit van dekjes. Een goedkoop katoenen basisdek verkleurd sneller dan een duurder katoenen basis dekje. Wel vind ik dat ook dure merken mindere kwaliteit dekjes verkopen.
Of je lussen gebruikt hangt sterk van je paard, je zadel en de ligging van je zadel af. Ik gebruik de lussen niet omdat mijn singel anders het dekje scheef trekt. Maar er zijn ook mensen die hun dekje wel moeten vastmaken anders kruipt hij onder je zadel vandaan. Je kunt er vanuit gaan dat als je zadel goed ligt je dekje zal blijven liggen.
Of je dik of dun neemt hangt van de zweetproductie van je paard af maar vooral van hoe goed je zadel past. Een precies passend zadel heeft wellicht minder ruimte. Als je hier een erg dik dek onder doet kan je de ligging van je zadel beinvloeden. Daarnaast kan een dik dek in de zomer voor veel warmte en dus zweet zorgen. Ik rijd in de zomer liever met een dun dekje in de winter kan ik beide doen.

Ik hoop dat mijn verhaal zo een beetje duidelijk is.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:08

Ik vind dat er wel degelijk verschil in zit. Neem even als voorbeeld Scapa/Schockemohle en Harry's horse... HH blijft bij mij nooit mooi, de dekjes met vulling worden qua stof bobbelig, de voering wordt dun maar niet gelijkmatig zodat er zegmaar gaten in de voering zitten en ze zijn niet voorgevormd. Scapa en Schockemohle blijven bij mij mooi, ook na 20x wassen. Na 40x wassen zie je inderdaad dat ze gebruikt zijn, maar toch blijven ze qua vulling en vorm goed. De bovenstof wordt wel wat dun en ze krimpen na zovaak gewassen zijn wel, maar het verschil met HH is zo groot. BR zit er dan weer net tussenin, dat zijn fijne dekjes maar met een stuk of 30x wassen worden ze toch wel erg dun en zijn ze toch een behoorlijk stukje gekrompen.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:10

Ik vind een schapenbontje het prettigst. BR het minst. Sectolin heeft ook goede dekjes..

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:17

Ik gebruik al jaren dezelfde simpele katoenen eurostar dekjes (25/30 euro?), was ze regelmatig en kan nu van eentje zeggen dat die nu minder wordt (versleten bij singelplek, kleine gaatjes in de voering aan de onderkant). Deze heb ik echter al sinds 2004 in gebruik... Heb voor de wedstrijden witte dekjes van Imperial Riding en Equest (is hetzelfde?), ook gewoon simpele,bevallen prima (behalve dan dat een iets gekrompen is, maar dat zal mijn eigen schuld zijn). Heb mijn enigste Anky pad (oud model) weggedaan. Lag niet mooi onder mijn nieuwe zadel. HH dekjes zijn bij mij rampzalig en koop ik ook niet meer. Heb ook nog een BR pad liggen, maar die gebruik ik eigenlijk nooit meer.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:41

Ik heb tientallen dekjes, in verschillende vormen en maten
Ik houd het meest van dikke dekjes, lijken me fijn zitten voor het paard+ik vind het mooi. Nadeel is dat ze sneller minder mooi worden (als ze dunner worden zien ze er wat kreukelig uit) en als ze te dik zijn beinvloed het de ligging van je zadel. Equitheme vind ik niks, Harry horse prima (gaat vrij lang mee) Lamicell slijt snel, S&K vind ik niet mooi maar gaat ontzettend lang mee, BR heeft een minder goede pasvorm wat pony/shet dekjes betreft. QHP op alles redelijk. blijft wel vrij stug. maar staat mooi! Een lekker dik zadelvormig bondje is ook fijn. Merkloos vind ik niks, slijt te snel. Zo al met al vind ik Eurostar (de dikke en duurdere sjabrakken) het fijnst, zit mooi, past goed, is lekker zacht, staat mooi! En voor mijn pony's is Harry horse toch wel favoriet vanwege de goede pasvorm, leuke motiefjes en dat ze lang mee gaan.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:14

Ik vind duurdere dekjes veel beter dan de goedkopen. Eskadron,Scapa,Eurostar bijvoorbeeld blijven heel fijn worden niet dunner en de kleur blijft goed. Je bent dan wel meer geld kwijt maar de kwaliteit is veel beter. :D