[WN] Zou Bob Marshall wat voor ons zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Zou Bob Marshall wat voor ons zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:59

Ik en mijn zadel-dilemma :')

Ik wil (iniedergeval voor de komende paar jaar) boomloos.

Barefoot Arizona is (meerdere keren :') ) afgevallen..

En eigenlijk heb ik mijn oog laten vallen op een Bob Marshall zadel!
Mijn C pony-tje heeft maar een kort rugje! :') en ik ben hard onderweg naar nog iniergeval een maat kleiner ;)

Ik zit nu in mt 42 (al zijn die broeken alweer ongeveer te ruim :') )

Welke maat zou ik nodig hebben?

Wie heeft er ervaring met een bob marshall op een kleiner/korter paardje?

Enneh.. stel de huidige koop gaat niet door.. waar zou ik een Bob marshall kunnen kopen? ik vind alleen 1 nederlandse site met wat screenshots met info?
Is er ook ergens een mogelijkheid om een BM te testen?

excuses voor de vele vragen.. :){

Nog even ter illustratie mijn Pown en ik vorige week (met een boomloos ding waarbij ik die volte nieteens heb afgemaakt! :') )
Afbeelding

troi

Re: Zou Bob Marshall wat voor ons zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:07

Hier een topic met veel info: [WN-TR] Bob Marshall, hoe/wat/wie/waar .
Relevant voor jou is denk ik de opmerking van dubbeldun dat alle modellen tot 16.5 inch 66 cm lang zijn. Natuurlijk mag het zadel best wat langer zijn (je zit natuurlijk niet op de randjes). Hoe kort is jouw paardje?

Verder heb ik er ook 1 en ben er erg blij mee.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:13

In een BM, zeker de rounded versions zit amper "loze" ruimte: er zit niets te veel in de lengte, en dat kan schelen. Nadeel is gewoon wel je broekmaat. Nu is het met de BM niet zo'n groot probleem omdat je veel zitruimte hebt. Met de goedkopere namaak heb je door de dikke hoge cantle snel problemen. Dus ik zou in ieder geval aanraden naar een echte BM te gaan kijken en geen hilasons of bronco. Verder is het gewoon passen. Als je de maximale lengte van je paard weet weet je nog niet alles, omdat je zonder te passen niet kan inschatten waar het zadel gaat liggen t.o.v. de schouders.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:33

Thanks!

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:37

Natuurlijk ben je welkom om te komen passen.
Leuk paard trouwens.

groet Alida

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 17:43

dank je! Ik ga zeker kijken of dat mogelijk is!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:56

Ik weet niet of je je paardje ondertussen hebt opgemeten, maar ik heb even voor je mijn 17 inch roundskirt opgemeten en die is 67 cm. Als je een maat kleiner gaat gaan er een paar cm vanaf.
Kwa verkoop in NL, ze heeft al gereageerd :D is Lars_Alida de aangewezen persoon. Zij is de BM dealer voor Nederland en kan je dus alles over de zadels vertellen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 14:43

Ja dus!
Al ben ik nu gestuit op een Hilason.. maar het is zo'n zelfde model ;)

_/-\o_

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:48

Volgens mij is de zitmaat iets te klein voor je :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 14:50

Ik had nergens last van.. ook niet met lichtrijden..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:51

Als jij er goed in zit is het prima toch :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 14:54

ja geen idee of er nog andere 'eisen' aan zitruimte zit dan lekker zitten? ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:48

En juist om deze reden heb ik je eerder in dit topic een Hilason afgeraden: je zit met je bovenbenen op de (erg grote lompe) pommel/fork. Nu zit je min of meer vast in je zadel, en dat is om de lange termijn niet gunstig. Daarnaast zit je voor je paard nu te ver naar achteren. Dat zou je met een BM niet hebben, en meid, ik garandeer je dat je er last van krijgt als je echt serieus wilt gaan trainen. Ik zou je toch op het hart willen drukken om nu eens te stoppen met het zelf experimenteren en een goede zadelmaker te laten komen....

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:59

Ik kan niet heel veel zinnigs zeggen hierover, maar mijn gevoel zegt dat je heel erg beperkt zal worden door dit zadel. Denk je dat je nog even verder moet zoeken... succes :-)

*edit: ik bedoel dus het zadel van je laatste foto's!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:11

Bedankt voor jullie reacties! Samen met de reacties uit andere topics ben ik nu weer aan het twijfelen! ;(
(niet jullie 'fout' hoor! het is allemaal heel goed wat jullie zeggen)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:06

Ik moet ook zeggen dat ik van hilason minder goede dingen heb gehoord. Maar niet persoonlijk ervaren.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:19

Hilason maakt prima `probeerzadels`, dat wil zeggen, zadels die je een poosje gebruikt, bijvoorbeeld om te kijken of boomloos wat voor je zou kunnen zijn. Ze gaan niet zo lang mee als BM, zeker niet bij intensief gebruik. Hoewel ik ook een vlieggewichtje (slanke dame) ken die al jaren plezier heeft van haar Hilason.
Door de vorm, in dit geval de grove pommel en de hoge achterkant (cantle) zit je nu klemvast zo te zien, da´s niet optimaal. In een BM heb je dat minder. Met zo´n kortgerugd paard is een roundskirt zadel bovendien ook handiger dan een squareskirt zoals je nu hebt. Zeker de pad die onder deze Hilason ligt is te lang en duwt in Diaz d´r flanken.

Je woont in (de buurt van) Gouda zie ik. Als je wilt mag je mijn 17`roundskirt BM wel eens proberen. Die gebruik ik al jaren naar tevredenheid op mijn kortgerugde haflinger en hoewel het zadel haar hele rug bedekt en ik een tonnetje op pootjes ben, loopt ponybeest als een zonnetje.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 21:28

Bedankt voor je reactie!
Ik ben erg benieuwd naar het verschil inderdaad ;)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:28

Ik kan alleen zeggen dat ik ook een Hilason heb gehad, dezelfde die jij daar hebt. :)

Ik heb hem een aardig tijdje gebruikt, ook in de wedstrijden, en ik vond hem prettig rijden.
Je zit er inderdaad wat "vaster" in, maar dat vond ik niet erg en ik kon er ook rustig in lichtrijden bijv.
Het enigste wat mijn zadel deed was, dat hij wel eens wat naar links wilde schuiven.

Succes, als ik jou was zou ik hem gewoon eens uitproberen, dan kun je altijd nog beslissen. ;)
Bevalt hij niet, dan kun je hem altijd weer verkopen.

En niet iedereen heeft het geld voor een BM. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:57

Even vergelijken, dit is (vergelijkbare) een BM, en daarnaast de Hilason die je nu hebt.

Afbeelding Afbeelding

Zie je dat de cantle minder hoog en smaller is en de fork ook minder grof? Dat laat meer zitruimte voor jezelf over, en je zit bij lange na niet zo opgesloten, en geloof me, die Hilasons is zeker voor het westernrijden niet praktisch (waar ik je voor aankoop al voor waarschuwde). Ik denk dat je rustig kan concluderen dat je weer een miskoop hebt gedaan. De grap is, als je nu meteen een zadelmaker had laten komen was je mogelijkerwijs eerder goedkoper uit geweest, na alle zadels die je er nu al op hebt gegooid ;)

Daarnaast adviseer ik je ook (nogmaals) een rounded skirt te nemen, zoals:
http://www.sportssaddle.com/bt_trail_rider.php
http://www.sportssaddle.com/fr_barrel_racer.php
Dan heeft je paard meer ruimte om in te buigen. Dan moet je ook een rounded pad nemen. Nu belemmerd het zadel en de pad je pony nog steeds in haar beweging. Wederom, niet handig in de (western)sport.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 04-12-11 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:03

Als de TS het nou prettig vind om opgesloten te zitten, wie ben jij dan om te oordelen dat ze een foute aankoop heeft gedaan ??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:09

@s6801881: Dat vindt ik ook nogal een boude bewering.. Mag TS aub zelf bepalen wat ze prettig vindt zitten?
En qua geschiktheid voor het westernrijden lijken me deze zeker zo geschikt als alle andere zadels. Waarbij ik wil opmerken dat de term westernrijden nogal breed is en door de 1 wordt opgevat als zijnde het rijden van internationale reining wedstrijden en door de ander als het comfortabel rijden van buitenritten en alles daartussen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 11:48

s6801881 schreef:
Ik denk dat je rustig kan concluderen dat je weer een miskoop hebt gedaan. De grap is, als je nu meteen een zadelmaker had laten komen was je mogelijkerwijs eerder goedkoper uit geweest, na alle zadels die je er nu al op hebt gegooid ;)

Tot nu toe heb ik maat 1 'western'zadel gekocht-gehad.. (de rest alleen pas-zadels) en deze voor hetzelfde bedrag verkocht als gekocht..

Deze is ook nog niet in mijn bezit, maar dit gaat wel gebeuren.

Dit zadel kost een fractie van een bob-marshall, zit heerlijk (kan ook prima lichtrijden e.d.) zit prima op mijn paardje, en belemmerd haar nergens.
Ik ga dit zadel dus kopen, dan heb ik voor de komende 1 a 2 jaar een oplossing, kan ik heerlijk beginnen met trainen, buitenritjes e.d. en sparen om Evelien dan te laten komen om een zadel te laten aanpassen (ik gok dat dat maatwerk gaat worden, dus heb ik de spaar-tijd wel nodig!)

Bedankt voor alle reacties, ik heb iniedergeval mijn zadeltje gevonden.
In Februari (misschien eerder) ligt dit zadeltje bij mij op stal!

Bedankt voor alle reacties en het meedenken e.d.!