Watvoor bit de eerste keer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Watvoor bit de eerste keer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 23:43

Mijn mini is nu al geruime tijd 2,5 en ik wil binnekort toch eens een bitje gaan proberen. Maar nu vroeg ik me af wat voor een bit ik het beste kan gebruiken, kunstof, ijzer, enkel gebroken of dubbel?

En die appelsmaak dingen, vinden ze dat nou echt lekker?
Misschien nog tips van wat ik er op kan smeren zodat het lekker is? Ik had al zitten denken aan appelstroop.

Alvast bedankt!

zorroensofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:20

Ik zou lekker met een simpel enkelgebroken bustrensje of watertrensje beginnen altijd goed. Als ze wat ouder is kan je altijd nog op een appelbitje of iets dergelijks overstappen. Ik heb al mijn paarden in ieder geval met een enkelgebroken bitje ingereden en hier reageerden ze allemaal goed op. Mijn ervaring met appelbitjes is dat jonge paarden ze snel kapot bijten. Mijn merrie van 14 loopt wel goed op een appelbitje, maar mijn ruintje van net 5 jaar (jaar onder het zadel) heeft zijn appelbitje al in tweeën gebeten. Stroop of honing zou je kunnen proberen als ze het bit niet snel wil accepteren... Zorg er in ieder geval met dit koude weer voor dat het bitje niet te koud is, ik houdt het bitje altijd even onder de warme kraan, zodat het bit wat aangenamer aangenomen wordt door het paard. Veel succes ermee.

xxx <3

Quir

Re: Watvoor bit de eerste keer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:57

Ik begin altijd (maakt niet uit wat voor paard/pony) met een rvs dubbel gebroken watertrensje.
Paarden die wat onrustig zijn in het hoofd, krijgen een bustrensje dubbel gebroken.

Aan de reactie van de paarden, ga ik eventueel op zoek naar een ander passend bitje.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 17:33

Bedankt voor de tips!

Ik had er ook niet aan gedacht om hem eerst een beetje op te warmen. Is natuurlijk ookniet prettig zon bevroren bit in je mond :')

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:15

enkel gebroken, ijzeren BUStrens. Een redelijk dik. Hoe smaller, hoe scherper, hoe dikker hoe zachter!
Met het simpelste vant simpelste beginnen, daarna kan je nog veranderen als het niet goed gaat

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:53

Even kijken hoeveel ruimte er is voor het bitje, zou nu gewoon een niet te dikke en niet te dunne nemen voor de eerste keer, dubbelgebroken en dan gewoon watertrensje of bustrensje. Niet te moeilijk doen de eerste keer.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:05

Ik ben met het ene paard begonnen met een dubbelgebroken watertrensje, met het andere paard een enkelgebroken bustrens. Graag was ik ook liever met een dubbelgebroken trens begonnen bij het 2e paard, maar toen waren ze nog niet van mij. Hoe makkelijker je start, hoe meer opties je later nog in kan uitbreiden indien nodig.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 13:58

Wat is nu dan een 'zachtere' werking, enkel of dubbel gebroken?

Bedankt voor alle reacties!

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:55

Ik hou persoonlijk liever van eht dubbelgebroken, maar hangt van jezelf af. Denk ik plooit meer naar de vorm van de tong toe zonder in het gehemelte te prikken?