Bah, zadelfrustratie! Boommeter de oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Bah, zadelfrustratie! Boommeter de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 20:13

Hoi Bokkers,

in augustus heb ik mijn eigen paardje gekocht.
Het is een Haflinger, dus weinig schoft, vrij rond, daarbij komt ook nog dat ze een korte rug heeft en scheef bespierd is.

Het dressuurzadel dat ik had voor een verzorgpaard, paste haar niet: de voorboom was te smal.
Ik heb toen een boomloos zadel geprobeerd, maar de zit was voor mij te klein, een groter zadel kon helaas niet omdat haar rug daarvoor te kort is.
Genoeg geprutst, dacht ik toen, ik laat een zadelmaker komen.
Aangezien mijn paardje nog onbespierd en in weideconditie stond, heb ik gekozen voor een wintec 500 met cair. Dit is mij door de verkoopster aangeraden gezien de optie tot verwisselen van de boom, en de kussens die door de luchtvulling zorgen voor een goede drukverdeling.
Nou, prima, zadelpasser kwam langs met een aantal testzadels. Helaas, de Wintec VZH viel af, omdat de keilkussens te ver naar achter kwamen, en dus te ver naar achter op m'n pony's rug druk gaven, én omdat de zweetbladen de schouders belemmerden.
Toen de DR versie gepast, deze lag net goed qua lengte en liet de schouders vrij.
De extra wijde boom is er in gezet, testrondje mee gereden en werd door de zadelpasser goedgekeurd.
Dan doe ik niet moeilijk, was allang blij dat ik iets had dat mijn meisje paste.

PasTE inderdaad, een paar weken later begon ik te merken dat het zadel opzij schoof.
Opnieuw de zadelpasser er bij gehaald. Zij heeft toen een afdruk van mijn meisjes schoft gemaakt, waarop we konden zien dat ze scheef bespierd is. Volgens de zadelpasser lag het zadel verder goed, en zou het schuiven verminderen als ze gelijker bespierd zou worden.

Ondertussen heb ik het zadel ongeveer drie maand. Het viel me opeens op tijdens het rijden, dat de kamer toch erg inzakt, dus weinig ruimte laat bij de schoft.
Aangezien de zadelpasser 30 euro voorrijkosten rekent, en een nieuwe Wintec boom 20 euro kost (zou een totaalplaatje van 50 worden dus), heb ik zelf een gewone wijde boom gehaald (de rode dus, kan ik eventueel wisselen voor een andere). Deze gepast, leek oke op de schoft (zonder zadel) en dus in het zadel ingebouwd.
Helaas, tijdens het testrijden (zonder zadeldek) schoof het zadel erger dan tevoren... En de ruimte in de kamer was amper toegenomen.

Dat wordt dus toch nog de zadelpasser bellen...

Het lijkt me erg vervelend dat ik voor elke verandering in bouw van mijn paardje waarvoor een andere kleur boom nodig is, €30 + de kosten van de boom moet ophoesten. Ik zit er dan ook aan te denken een wintec boommeter aan te schaffen. Dan kan ik het regelmatig controleren en zelf de juiste boom halen.

Nu is mijn vraag: is dit nuttig om te doen? Kan dit lukken, of is het jullie ervaring dat ik hier niet van op aan kan gaan (van zo'n meter) en toch altijd een zadelpasser moet laten komen?

En, ligt het schuiven überhaupt wel aan de boom, of ligt dit aan andere factoren?

Groetjes,
Wendy

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:30

Mag ik vragen welke zadelpasser je erbij hebt gehad?

Als jouw paardje een andere boom nodig heeft moet het eerder breder zijn dan smaller. Over het algemeen zijn wintecs niet echt geschikt voor een haf. Halingers zijn rondgeribt, en een wintec is daar niet op gebouwd. Je kunt de boom wel breder maken, maar het kussenkanaal blijft te smal en de vorm van de kussens veranderd ook niet. Jouw haf ziet er vrij slank uit, dus hoef je waarschijnlijk niet naar de extreem brede maten te kijken, maar ik zou me toch verdiepen in zadels voor brede en ronde paarden. Mijn haf heeft jaren met een wintec rondgelopen, en ze heeft daar behoorlijke atrofie in haar rugspieren aan over gehouden.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 20:38

Hoi, de zadelpasser is verbonden aan een vrij bekende ruitershop hier in de buurt, dus noem liever geen namen.
Ik ben namelijk wel tevreden over de manier waarop zij de zadels past en controleert.

Hoezo denk je dat de boom breder moet? Aangezien ik weinig ruimte overhou in de kamer... Leek mij dat de boom dan net te breed is?
Welk zadel geniet jouw voorkeur voor je haf?

Groetjes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:38

Als je paard ongelijk bespierd is kan de zadelpasser daar ook niets aan doen. Dan moet of wat meer vanaf de grond werken of met onderleggers gaan werken die je asymmetrisch kan vullen. Dat laatste doet een zadelpasser doorgaans alleen als hij/zij er vertrouwen in heeft dat je dit elke paar maanden opnieuw laat controlleren.

Petra_O

Re: Bah, zadelfrustratie! Boommeter de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:48

Ik heb zelf een morris&Nolan voor mijn haf. Ding is maatwerk en peperduur, maar ik had weinig keus. Mijn haf heeft boommaat 44. De witte boom van wintec is 34 als ik me niet vergis. Ik kan het natuurlijk niet echt beoordelen vanaf hier, maar waarschijnlijk is het zadel aan de achterkant al te smal, waardoor hij voorover kiept. Als je de voorkant smaller maakt, krijg je het zogenaamde 'knijper-effect'. Het zadel gaat knijpen op de schoft en wordt door de singelpositie van de wintec alleen maar strakker in de schouder getrokken (mijn wintec had de voorste singelstoot aan de voorboom zitten, ga er even vanuit dat die van jouw dat ook heeft).

Maar ik ben geen zadelmaker. Ik heb je paard niet gezien, dus pin me nergens op vast. Wel wil ik nog even zeggend at ik over het algemeen niet zo heel veel vertrouwen heb in zaldelpassers die bij winkels zijn aangesloten. Die zijn vaak afhankelijk van de merken die de winkel voert.

Naam van de zadelmaker mag eventueel ook via pb.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:21

Wendy_Chewie schreef:
Hoi Bokkers,

Ondertussen heb ik het zadel ongeveer drie maand. Het viel me opeens op tijdens het rijden, dat de kamer toch erg inzakt, dus weinig ruimte laat bij de schoft.

Ik denk dat je er geen wijdere maar juist een smallere boom in moet zetten. Doordat de boom te wijd is, zakt deze op de schoft.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 21:42

Dacht ik ook, daarom ben ik van een XW naar een gewone Wide gegaan. Maar het zadel schuift nu dus nog meer...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:59

Wendy_Chewie schreef:
Dacht ik ook, daarom ben ik van een XW naar een gewone Wide gegaan. Maar het zadel schuift nu dus nog meer...

Omdat het zadel dan bovenop de spieren komt te liggen die niet gelijk zijn.
Sommige zadels hebben lager aangezette kussens en dan heb je minder last van die ongelijke bespiering, maar daarmee haal je de oorzaak niet weg.
Je zult aan de spieren moeten werken.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 08:53

Dat probeer ik, Sizzle :) Het is een jong paardje, en het is erg duidelijk dat ze soepeler is op de rechterhand dan op de linkerhand. We rijden dan ook veel voltes, gebroken lijnen, slangenvoltes op beide zijden, waarbij ik erg let op of ze heel haar lijf meegebruikt.
Kan ik zo doorgaan denk je, of is dit, gezien het zadelprobleem dat ik heb, niet aangewezen en moet ik eerst op zoek naar een ander zadel?

Ik heb immers niet veel kaas gegeten van spieropbouwend werken op de grond... En ik ken ook niet meteen iemand die hier in onderleg is;..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:51

Ik heb ook zo'n zadel dilemma pfff ;(
Ik rij nu met een barefoot omdat er ook bijna geen boomzadel voor mijn fjord te vinden is die echt goed past.
Maar nu heb ik weer het euvel dat ik dus rugpijn krijg van de barefoot. -O-
Ik heb ook nog de ellende dat mn pony op rechts vasthoud,maar stijf is ze niet want houd je er een snoepje bij dan vouwt ze zich letterlijk dubbel >;) .Ze is ook nog eens behoorlijk sterk in dr nek en strontje eigenwijs.
Iemand nog goeie rij tips?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 10:28

Update van mijn verhaal, vrijdag komt de zadelpasser weer. Ben benieuwd :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:06

Ik ben ook benieuwd wat ie gaat zeggen.
Hopelijk komen jullie tot een oplossing qua zadel!

Verona11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:23

Probeer eens een Massimo. Ik heb voor mijn haf een Massimo trail gehad. Ligt goed, zit goed. Deze zadels zijn speciaal voor paarden die rondgeribd zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:24

Zo herkenbaar.
Op mijn haf blijft ook geen Wintec liggen. Deze zijn niet gebouwd voor rondgeribde paarden en zakken vaak naar voren.
Uitzonderingen uiteraard daargelaten.

Ik adviseer je op zoek te gaan naar een type zadel dat speciaal voor rondgeribde/barokke paarden is gemaakt.
Massimo is er daar 1 van, maar zo zijn er meer zadels.