Pommels boomloos zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiG

Pommels boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 19:34

Een vraagje over mijn nieuwe barefoot Atlanta boomloze zadel;
heb er vandaag voor het eerst mee gereden, heb gewoon de pommel gebruikt die er nu in zat, namelijk een schuimrubbere versie. Zadel verschoof niet en kreeg de indruk dat ie goed lag.
Ik heb echter ook 2 stugge houtachtige pommels bij het zadel gekregen, is het verstandiger een goed passende stevige te gebruiken, of is een schuimrubberen eigenlijk ook prima?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:40

Ik denk dat je even goed moet kijken of je je zadel niet strak over de schoft trek als je hem aansingel, is dit niet het geval dan kun je gerusd een flexibele pommel gebruiken.

NiG

Re: Pommels boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 19:48

Dat is een goede, ik heb eigenlijk alleen goed gekeken toen ik de 1e keer had aangesingeld, bij de 2e keer strakker singelen heb ik daar niet meer op gelet.
Mijn zadel verschoof in ieder geval weinig, zowel tijdens het rijden als met opstappen, dus te los is het denk ik niet.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:40

Je zou de verschillende pommels zonder zadel even op je paard moeten leggen. Zo kan je het beste zien of de pommel goed past of niet. Op de site van barefoot NL kan je zien hoe de pommel goed aan hoort te sluiten.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:43

waar komt je zadel vandaan? Ik zou advies inwinnen bij een goede zadelmaker die het kan controleren. Een pommel is er voor de stevigheid. Een schuimrubberen pommel biedt dat niet. Een harde pommel moet wel passen, anders kan hij alleen maar slecht zijn voor je paard. Daarom is een goed advies van iemand die je zadel checkt op je paard het verstandigste wat je kan doen. Vraag dit niet aan bokkers die jouw paard niet kennen. Een zadel is persoonlijk. Elk paard is anders. Win advies in bij een deskundige.

Ik heb overigens ook een aantal barefoots gezien en die kunnen ook echt te krap zitten. Vertrouw niet op jezelf, ga naar een expert!

Succes.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:51

Een schuimrubberen pommel wordt wel degelijk gebruikt bij de barefoots, voor de hele brede paarden met niet al te veel schoft. Hoewel ze er ook een stevige variant van hebben. De pommel maat is prima zelf te bepalen. Maar bij twijfel kan je er altijd iemand bij halen die meer verstand heeft van boomloze zadels. Of een gangbare zadelpasser even veel verstand heeft van boomloos weet ik niet. Vaak wel veel vooroordelen, dus ik weet niet of dat de gewezen persoon is om dat te laten controleren.

NiG

Re: Pommels boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 09:30

Heb het zadel 2e hands gekocht, en heb fjordje, ze is breed met een lage schoft. Ik vraag ook niet op bokt of mijn zadel past, dat kunnen jullie uiteraard niet zien/beoordelen, wilde gewoon weten wat de ervaringen zijn met schuimrubberen vs harde pommels. Veel zadelpassers verkopen volgens mij ook geen boomloze zadels, dus lijkt me niet zo heel zinvol die te vragen.
Na strak aansingelen kreeg ik niet de indruk dat het erg strak zat rond haar schoft, maar ga idd eens kijken hoe de harde pommels passen mbv de barefoot site.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:02

Een zadelpasser is idd geen maker. Ik zou bij een echte maker informeren. Die weten van heel veel zadels af. En een barefoot of boomloos zadel heeft dezelfde aandachtspunten als een 'gewoon' zadel. Het is dus echt zinvol om te vragen aan één van hen. Ik heb prima advies gehad toen over mijn startrekk zadel. Ook boomloos.

Maar ik blijf erbij dat je beter geen schuimrubberen pommel kan hebben, omdat dat alle stevigheid uit je zadel haalt. Dan kan je net zo goed met een barebackpad gaan rijden. Ik heb zelf een Andalusier met een heel brede schoft. Dat zadel is maatgemaakt. Het paste ook heel mooi op de Irish Cob van mijn moeder. Ook al zo'n brede. Ik heb zelf ook gereden met zo'n boomloos zadel (Startrekk, persoonlijk beviel het mij niet om medische redenen, dus voor mij is het niet weggelegd.) en een dik jaar meegekeken met een erg goede zadelmaker. Daar heb ik best ook veel geleerd over boomloze zadels. Pommel is overigens Engels voor boombeugel. :+