pfff wat past nu wel voor ons beide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

pfff wat past nu wel voor ons beide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 23:59

Ik begin gek te worden.........van zadels wel te verstaan. Het lijkt wel of dat er geen zadel bestaat dat en goed ligt op paardlief en waar ik echt fijn in kan zitten.

Onlangs al 2 uur heen en 2 uur terug gereden voor een afspraak bij country mill (arno bos, herman moest wegens omstandigheden afzeggen) Wensenlijstje uitgelegd en tig zadels geprobeerd, uiteindelijk thuis gekomen met een kentaur penelopa en damn wat heb ik daar spijt van. Zadel ligt prima op paard maar mijn rug denkt toch anders over de diepe(re) zit na wat langer dan 15 minuten rijden. Maar wat nu?
Paardlief is een merens met iets gezonken niet al te lange rug, breed met iets schoft en rondgeribt.

Onderstaande merken zijn ook al geprobeerd en afgevallen:
Zaldi Lander: lag super, zat super maar de wrong zat voor mij op verkeerde plaats
KN symphonie en tango met MK/WK: ligt niet goed
Massimo dr II: val ik op naar voren
Kieffer Inzell/lech: past niet
Ruiz Diaz; past niet
Albion: past niet
Anky painted black: lag goed, zat redelijk(te diep, te grote wrong)
Knight rider: lag redelijk, zat redelijk
oudere stubben scandica: past niet (kussenkanaal te smal)(wellicht zijn de nieuwere breder?)
Equestor: in tegenstelling tot stubben is dit kussenkanaal weer te breed
Jc: ligt niet goed
MR/ tietses choice: past niet

Ik wil graag een zadel met niet te diepe zit (heb ook een bates caprilli dr en die is me diep zat, maar ligt helaas niet 100%) en een niet te grote vrij hoog geplaatste wrong ivm mijn korte dikke bovenbenen.

Bestaat dit of ben ik hopeloos?

setteke

Re: pfff wat past nu wel voor ons beide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:05

Kan je de Zaldi niet bestellen met jouw wensen? Volgens mij was dat mogelijk volgens Herman.
De wrongen zijn echt verschrikkelijk.

De Tribal mis ik in je rijtje?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 00:06

De tribal heb ik niet eens geprobeerd, puur omdat ik deze niet betalen kan (moet helaas wel realistisch blijven)

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:10

welke heb je van equestor uitgeprobeerd.
De levade heeft een ongedwongen zit. En ligt op mijn fries x nrps echt super,maar ze hebben meerdere modellen.
Die zeker ook geschikt zouden zijn voor de merens types.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:11

Kun je van die zaldi die kniewrongen dan niet laten aanpassen? Dan ben je ook klaar. Goede zadelmaker moet er wel iets mee kunnen toch?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:12

aisie schreef:
Kun je van die zaldi die kniewrongen dan niet laten aanpassen? Dan ben je ook klaar. Goede zadelmaker moet er wel iets mee kunnen toch?

Dat vroeg ik ook al :o

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 00:13

Het was een equestor levada, maar helaas had ze na 1x rijden al een kleine drukking naast de ruggewervel, zadel zat op zich redelijk

Helaas kun je van de zaldi lander de wrongen niet aanpassen en om eerlijk te zijn ben ik ook niet zo 'thuis' in overige zaldi modellen, maar de ligging was super en de zit ook dus als iemand daar suggesties over heeft graag

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:18

Dan heeft hij mij wat anders verteld. Maar misschien was het wel een ander type.
Gewoon nogmaals informeren.
Je hebt er een boel uitgeprobeerd, dus je bent vast wat uurtjes zoet geweest.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:21

setteke schreef:
aisie schreef:

Dat vroeg ik ook al :o

Ohw sorry, niet gezien :o

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:36

Geeft niets en we hebben al antwoord, dus het was niet voor niets :D

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:03

Ik had ongeveer hetzelfde wensenlijstje, en heb nu de Stubben Merlin Xdream
Dit zadel heeft een vrij vlakke zit en een halve bovenbeenwrong

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:32

mijn vriendin heeft korte pootjes en zweert bij daaleman.....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:33

mariska32 schreef:
mijn vriendin heeft korte pootjes en zweert bij daaleman.....

Die stond niet in haar lijstje :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:38

en wat vind je van de stubben maestoso of de stubben genesis? officieel is het een diepe zit, maar ik vind ze lang niet zo diep als de kentaur.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:46

Passier heeft volgens mij ook een speciaal type voor kortere rondere paarden en een vrij vlakke zit en weinig kniewrongen. Nu zijn Passier zadels wel prijzig, maar misschien 2de hands?
pfieuw, je hebt wel al bijna alle merken geprobeerd hè :\ heel veel succes met je zoektocht :(:)

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 02:30

ik zweer bij Fryso..heb een tinker met korte rug, lange lendenen, rondgeribt, brede schouderpartij..ik heb toevallig een model met diepere zit uitgekozen maar mijn instructrice heeft voor haar fries een ander type met ondiepere zit en de zweetbladen zijn van haar ingekort, zat bij de prijs erbij in..Fryso is echt geschikt voor jouw type paard..

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 02:45

Jouw paard klinkt als mijn paard kwa model. Ik snap heel goed tegen welke problemen je aanloopt. Been there and done that. Vorige jaar heb ik ook een Penelopa gekocht en wat heb ik daar een spijt van gehad.
Ik heb een lange en frustrerende zoektocht achter de rug, en inmiddels ben ik helemaal gelukkig met mijn Massimo Trail.
Het eerste zadel wat niet knelt achter de schoft, wat voldoende aangepast kon worden zodat het niet achterover lag op mijn tink, en waar ik lekker in zit. De zit is ruim (ik denk halfdiepe zit of iets vlakker), geen dwingende wrong. Mijn benen liggen nu van nature goed (schouder/heup/hak) terwijl bij de Penelopa mijn onderbenen veel te ver naar voren lagen.
Ik heb mijn Massimo Trail gekocht bij Country Mill. Heb dit zadel (was een nieuw zadel) een week mogen proberen en daarna kon ik beslissen of ik het wilde kopen. Ik weet dat ze daar nog tweede hands hebben liggen (nieuw zijn ze nl best duur). De boommaat van een Trail kan aangepast worden (een maat kleiner en een maat groter). De trail valt niet onder de "dressuurzadels", geen idee waarom. Je hebt gewoon dressuursingelstoten en een dressuurzit in dat zadel.
Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Succes ermee en ik hoop dat je gauw een fijn zadel gaat vinden.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:44

Na je verhaal gelezen te hebben moet ik aan Stubben denken. Stubben is alleen wel wat duurder (tenzij je een goede tweedehands neemt).

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:28

Arno Brandt?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:32

En iets richting de thorrowgoods?
Ik heb nu een thorrowgood met een zo vlak mogelijke zit en de wrongen zijn verplaatsbaar..

Ik vind ze heerlijk, maar het is natuurlijk wel uit heel andere "klasse" als je zoekt denk ik.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 13:50

massimo heb ik uitgeprobeerd diverse typen zelfs en op ieder type kukel ik naar voren op de een of andere manier.
Fryso heb ik ook geprobeerd en die vind ik zelf niet echt fijn, vind ze heel breed zitten (net als de equestor overigens)
Daaleman heb ik nog niet geprobeerd, vind de GP (?) wel fijn, die had ik eerder waar ik werkte voor de friezen.
Thorowgood is ook al getest al staat die niet in het lijstje: sorry ik vind ze vreselijk.
Stubben wil ik graag nogmaals een kans geven, maar dan 2e hands, nieuw kan ik niet meer betalen helaas.

Na al het gedoe, gepas en gereis is de spaarpot aardig aangetast helaas.
Ben er al wel uit dat de kentaur terug gaat, net weer gereden en ik barst van de rugpijn inmiddels (baalbaal)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:09

Wat is je budget ongeveer? Ik heb zelf een Morris&Nolan voor mijn zeer brede en korte haf. Zowel voor mij als voor mijn paard maatwerk. Misschien is dat een oplossing?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:11

xSimonee schreef:
Arno Brandt?

Ja dat dacht ik ook!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:12

En een ander model Kentaur? Ik heb zelf een Pony d'Esperia gereden, een soort slanke Fellpony. Op haar lag een Kentaur Medea II en heb er al die tijd heerlijk op gezeten. Zadel had wel een diepe zit, maar vond 'm niet dwingend en kreeg geen last van m'n rug (had ik op andere zadels wel last van). Ik heb zelf ook korte stevige benen en zat in dit zadel dus echt heel fijn. Misschien dat dat een idee is? :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:14

hulsebos?
of een kentaur medea? Die heeft een veel minder diepe zit dan de penelopa, misschien dat de ligging op het paard verder wel ongeveer hetzelfde is?