Boom zadel aanpassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Boom zadel aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 21:12

Hallo,
ik heb een kieffer wien deluxe professional. Deze heeft een aanpasbare boom en die wou ik ook graag laten verbreden.
Dit wou ik laten doen omdat mijn paard op 2 jaar tijd heel erg veel spieren heeft bijgekregen voornamelijk in z'n schouders. Heb nu het gevoel dat het zadel te krap is.
Nu hoorde ik dat je beter niets aan de boom laat laat veranderen. Heeft er hier dan iemand slechte ervaring mee?

Verder vroeg ik me ook af of het mogelijk was om de kniewrongen dikker te maken. Heb de laatste tijd er veel last van mij knie (komt door ongeval 4 jaar geleden) en ik denk dat dat wel wat beter gaat zitten dan.

Voor de mensen die zich afvragen waarom ik niet gewoon een ander zadel koop: mijn zadel is in prima staat, en heb momenteel ook het budget niet om een ander zadel te kopen (wil liever niet een goedkoop want dan krijg je toch ook minder kwaliteit).

Zijn er ook mensen die weten wat dit ongeveer gaat kosten? Vooral voor de boom aan te passen. Kniewrongen vind ik desnoods zelf wat op.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:04

als ik me niet vergis kunnen sommige zadelmakers zo'n zadel aanpassen door ze in een speciaal apparaat te doen. dan meten ze eerst de rug van je paard op. Ik heb het ook met een zadel laten doen en kon weer bijna 2 jaar vooruit. ze raden wel aan om het niet vaak aan te laten passen omdat dan de boom zwakker wordt. Ik betaalde toen der tijd €125 voor het meten en aanpassen. Of wrongen aangepast kunnen worden en de kosten zou je gelijk kunnen vragen ,nog nooit van gehoord iig(maar dat betekend niet dat het niet mogelijk is :P

tamary

Re: Boom zadel aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:06

Contact opnemen met de fabrikant voor advies lijkt me de beste optie. Die hebben als het kan ook wel contactpersonen ivm garantie.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 09:22

Oké, bedankt voor de reacties.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:29

de kieffer zadels met een aanpasbare boom kunnen door verwarming met een infra-rood apparaat verwijd of versmald worden,een goede zadelmaker moet jouw wrong wel aan kunnen passen vermoed ik.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:30

Het kan idd wel, maar hou er rekening mee dat de boom dan wel zwakker wordt..

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:58

als zijn schouder beter bespierd is dan hoeft er toch geen bredere boom op?
Ik zou eerder iemand laten komen met een drukmeter en kijken of je iets met de vulling kunt doen of dat je wellicht een heel ander type zadel nodig hebt. Maar pas op, de meeste zadelmakers verkopen je maar al te graag een nieuw zadel!
eerst door een onafhankelijke laten testen is de beste optie denk ik,

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 10:42

Bedankt voor de reacties.

Lusitano schreef:
als zijn schouder beter bespierd is dan hoeft er toch geen bredere boom op?
Ik zou eerder iemand laten komen met een drukmeter en kijken of je iets met de vulling kunt doen of dat je wellicht een heel ander type zadel nodig hebt. Maar pas op, de meeste zadelmakers verkopen je maar al te graag een nieuw zadel!
eerst door een onafhankelijke laten testen is de beste optie denk ik,

Had het 2 jaar geleden laten passen, en het lag perfect. Zadelmaker had me toen zelf ook laten voelen wanneer het goed ligt ed omdat ik er zelf niet veel van wist. Nu heb ik toch het gevoel dat het te krap is geworden, paard gooit ook tekens het hoofd omhoog als ik dit zadel opleg terwijl bij een ander hij dat niet doe. Daar merk ik ook dat het minder krap is.
Wou hier eerst meningen weten voor ik naar een zadelmaker ga, die kijken ook graag naar de centjes die binnenkomen. Wat natuurlijk heel logisch is.

Edit: paard is 17 jaar dus het is 'denk ik' niet van de groei dat hij zo erg veranderd is in bouw. Hij wordt de afgelopen 2 jaar ook intensiever gereden dan vroeger.
Laatst bijgewerkt door Leen op 13-11-11 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:50

kan juist wel, vriendin van me heeft een 18jarige waarbij het zadel dit jaar ook compleet verbouwd moest worden. Ze veranderen natuurlijk wel in de rug enzo, niet bepaald in bespiering (hoewel dit wle minder kan worden natuurlijk). Mijn boom is net aangepast (het gedeelte op de rug, niet de voorboom), singelstoten verlegd en vulling vernieuwd, volgens mij was ik E200 kwijt.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:28

Leen, geenen heeft zo'n apparaat om te verhitten en op te rekken. Die komt ook gratis (!) passen als je met hem in zee gaat. Da's toch een stukje voordeliger ;)

Ik heb binnen ik denk 3 maanden weer een nieuw consult bij mijn zadelpasser, maar dat is wat lang om te wachten misschien voor jou.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 17:56

Oh dat wist ik niet, zou wel een goede oplossing zijn ja! Al is ruth van geenen niet zo'n grote fan ;) Achja, als hij het goed doet is het in orde.
Denk dat 3 maanden wachten nu toch wel te veel gaat worden, het word echt wel heel krap nu.