ik zit eraan te denken eentje aan te schaffen namelijk, maar ik wil eerst wat meer informatie over de werking.
de reden dat ik er een wil aanschaffen is omdat ik vaak shows rij en binnekort ws ook in dameszadel shows ga rijden. ik zou het leuk vinden om het tuig zo authentiek mogelijk te houden voor de "normale" shows, maar voor sommige dameszadeluitvoeringen worden traditioneel pelham bitten gedragen dus daar wil ik me graag aan houden. daarnaast, moet ik toegeven vind ik het erg mooi staan en geeft het voor mij een extra beetje flair aan het geheel.
ik wil graag wat weten over het pelham bit omdat het me het bit lijkt dat ik het meest onafhankelijk van de hefboomfunctie kan gebruiken van alle scharen bitten die ik ken. een gewone dressuur stang vind ik dan ook niks. ook hoef ik met een pelham bit maar een bit erin te hangen en dat trekt me ook wel aan.
ik heb het bit absoluut niet nodig voor kracht of scherpte en het hangt dan ook van de werking af of ik het aanschaf. als ik niet kan ontsnappen aan een krachtige hefboomwerking dan schaf ik het niet aan. op een dubbelgebroken trensje loopt ze nu ook fijn

mijn vragen zijn als volgt:
- kan ik een pelham zonder de hefboom functie gebruiken? als ik twee teugels eraan bevestig, aan onderste en bovenste ring, kan ik dan alleen de "trens" ring gebruiken zonder een grote hefboom werking automatisch in te schakelen?
- zijn dubbele teugels wel aan te bevelen of kun je juist beter de ringen met een leertje verbinden en daar één teugel aan verbinden zodat je beide ringen tegelijk bewerkt?
- het paard loopt nu op een dubbelgebroken HH bit, zou ik dat aan moeten houden in de pelham of is een stang toch prettiger bij dit specifieke bit? ( enkelgebroken reageert ze slecht op dus dat is geen optie)
- heb ik een andere maat nodig dan de 12.5 die ik nu gebruik, groter of kleiner, of is de maat van het huidige bit het best?
-kan ik de ketting eventueel zo aanpassen dat de hefboom werking minimaal is zonder stabiliteit van het bit in de mond te verminderen?
- is het eventueel juist aan te bevelen de hefboom werking van het bit tóch te gebruiken omdat het bit dan juist vriendelijk inwerkt dan wanneer je trens en hefboomfunctie afzonderlijk probeert te bedienen?
dit zijn de vragen waar ik nu op kan komen, misschien bedenk ik er later nog een, maar dit zijn toch wel de belangrijkste vragen voor mij.
ik hoop dat iemand het antwoord weet
) voor de veiligheid, maar bedankt voor de tip.
* 
)