pelham bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

pelham bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 23:25

ik ben op zoek naar wat informatie over een pelham bit.
ik zit eraan te denken eentje aan te schaffen namelijk, maar ik wil eerst wat meer informatie over de werking.
de reden dat ik er een wil aanschaffen is omdat ik vaak shows rij en binnekort ws ook in dameszadel shows ga rijden. ik zou het leuk vinden om het tuig zo authentiek mogelijk te houden voor de "normale" shows, maar voor sommige dameszadeluitvoeringen worden traditioneel pelham bitten gedragen dus daar wil ik me graag aan houden. daarnaast, moet ik toegeven vind ik het erg mooi staan en geeft het voor mij een extra beetje flair aan het geheel.

ik wil graag wat weten over het pelham bit omdat het me het bit lijkt dat ik het meest onafhankelijk van de hefboomfunctie kan gebruiken van alle scharen bitten die ik ken. een gewone dressuur stang vind ik dan ook niks. ook hoef ik met een pelham bit maar een bit erin te hangen en dat trekt me ook wel aan.
ik heb het bit absoluut niet nodig voor kracht of scherpte en het hangt dan ook van de werking af of ik het aanschaf. als ik niet kan ontsnappen aan een krachtige hefboomwerking dan schaf ik het niet aan. op een dubbelgebroken trensje loopt ze nu ook fijn :)

mijn vragen zijn als volgt:
- kan ik een pelham zonder de hefboom functie gebruiken? als ik twee teugels eraan bevestig, aan onderste en bovenste ring, kan ik dan alleen de "trens" ring gebruiken zonder een grote hefboom werking automatisch in te schakelen?
- zijn dubbele teugels wel aan te bevelen of kun je juist beter de ringen met een leertje verbinden en daar één teugel aan verbinden zodat je beide ringen tegelijk bewerkt?
- het paard loopt nu op een dubbelgebroken HH bit, zou ik dat aan moeten houden in de pelham of is een stang toch prettiger bij dit specifieke bit? ( enkelgebroken reageert ze slecht op dus dat is geen optie)
- heb ik een andere maat nodig dan de 12.5 die ik nu gebruik, groter of kleiner, of is de maat van het huidige bit het best?
-kan ik de ketting eventueel zo aanpassen dat de hefboom werking minimaal is zonder stabiliteit van het bit in de mond te verminderen?
- is het eventueel juist aan te bevelen de hefboom werking van het bit tóch te gebruiken omdat het bit dan juist vriendelijk inwerkt dan wanneer je trens en hefboomfunctie afzonderlijk probeert te bedienen?

dit zijn de vragen waar ik nu op kan komen, misschien bedenk ik er later nog een, maar dit zijn toch wel de belangrijkste vragen voor mij.

ik hoop dat iemand het antwoord weet :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 23:31

ik kwan trouwens net deze versie tegen:
http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/ ... ~60_12.JPG

het schijnt een "rugby" uitvoering van een pelham bit te zijn, kan iemand me uitleggen wat de toegevoegde waarde van die verbinding aan de hogere ring is?
krijg je daarmee een meer onafhankelijke werking van de scharen of dient het juist om scherper in te werken?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:34

Je hebt een pelham met een flexibel mondstuk en met een bakkeliet mondstuk.
Wil je de hefboomwerking uitschakelen, moet je er geen kinketting aan doen.
Je kan altijd met 2 teugels rijden , dan is de bovenste teugel te gebruiken als trensteugel en de onderste als stangteugel. Dan is het aan jou , of je de stangteugel wilt gebruiken.
Je kan ook een verbindingsstukje gebruiken, en dan maar 1 teugel eraan doen.
Maar test eerst goed uit hoe je paard reageert, voor je met dameszadel rijdt.

gootje12

Re: pelham bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:35

Die op de foto is een metalen pelham , ik heb het over een kunststof pelham

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 23:42

gootje12 schreef:
Je hebt een pelham met een flexibel mondstuk en met een bakkeliet mondstuk.
Wil je de hefboomwerking uitschakelen, moet je er geen kinketting aan doen.
Je kan altijd met 2 teugels rijden , dan is de bovenste teugel te gebruiken als trensteugel en de onderste als stangteugel. Dan is het aan jou , of je de stangteugel wilt gebruiken.
Je kan ook een verbindingsstukje gebruiken, en dan maar 1 teugel eraan doen.
Maar test eerst goed uit hoe je paard reageert, voor je met dameszadel rijdt.

flexibel is gebroken en bakkeliet is ongebroken?

dus het bit zal niet aan stabiliteit verlizen zonder kinketting, het zal niet gaan wiebelen in de mond?
kan ik de trensteugel ook gebruiken als er wel een kinketting aanzit, zonder hefboomwerking te genereren?

ik zal natuurlijk eerst het bit uitproberen op het gewone zadel ( we rijden ook show in "heren" zadel dus dat scheelt ;) ) voor de veiligheid, maar bedankt voor de tip.

bij rubberen mondstukken heb ik trouwens vaak het idee dat het zo dik is, het paard heeft niet zoveel ruimte in haar mond. haar huidige bit is ook erg plat. wel breed ( 18mm of 21mm dat ben ik vergeten) maar niet zo bol omdat ze dan haar mond niet goed dichtkrijgt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:52

In dameszadel worden de handen vrij hoog gehouden en om niet een bit dan in de mondhoeken op te trekken bij een normale hoofdhouding van het paard is een bit met scharen dus op zich een logische oplossing.
Het gebruik van een D stukje om met 1 teugel te rijden is om die reden ook niet zo handig, er kan dan toch nog teveel opwaartse beweging zijn.
Ik wist niet dat er dubbelgebroken pelhams bestonde, zelf raad ik altijd een recht mondstuk aan of in halve maan vorm, niet zo zeer een met tongvrijheid war er meer druk op de lagen wordt uitgevoerd.
Dit zal op zich geen problemen geven bij paarden die goed/beter gaan op dubbelgebroken.
De maat kan bij een recht mondstuk iets kleiner moeten omdat er geen opwaartse speling naar boven is, kwatie van uitproberen, te beginnen met de normale maat.
De kinketting losser doen dan aanbevolen is niet vriendelijker als er tongvrijheid is, want die zal dan in het verhemelte gaan boren. Bij een recht mondstuk of halve maan maakt het niet zoveel uit, als een stang doorslaat, maar waarom zou je veel grotere beweging willen maken om een paard in te houden als je het op de pinken kan doen met een juist afgestelde kinketting?
Het direct doorkomen van de hulp is vriendelijker.
Het is niet aan te bevelen de trenswerking apart te bedienen bij hoge handhouding, maar je voelt snel genoeg wat het paard al of niet prettig vindt.

Ditis een handhouding die een trens afdwingt, (hand op of naast schoot), maar geen "echte" voor dameszadel.
Dit en dit zijn hogere handhoudingen waarbij een stang of pelham beter is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:00

Ik heb in Engeland pony gereden die pelham in had. Bij onervaren ruiters ging er gewoon geen kinketting aan. Die riempjes om de ringen te verbinden zaten er trouwens wel aan.
Voor mij is de combi van hefboom en gebroken mondstuk een nono, door de onnauwkeurigheid die het geeft.
Hier heb ik dezelfde bitmaat voor trens en shank (westernbit die ik ook als pelham gebruik met 2 teugels).
Iets hefboom houd je denk ik wel, maar beste kan je het uitproberen, sommige paarden lopen fijner op een stangbit.

Gek genoeg is een trens voor de oude klassieke meesters juist een gevorderden bit door de onnauwkeurigheid. Stang is daar voor beginnende ruiters ivm duidelijker/stiller. Je kan met een hefboom veel meer kracht uitoefenen, maar welk bit in zachte! handen nu het vriendelijkst is kan wel eens anders zijn dan je van eerste indruk zou denken.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 00:01

@lusitana:
de handhouding bij dameszadel is idd een van de overwegingen om een pelham aan te schaffen :)

ik wist het ook niet, maar hoopte van wel, ebay is je vriend ;)
maar jij beveelt dus een ongebroken mondstuk aan? halve maan zou dan ook mijn voorkeur hebben idd. tongvrijheid, zo'n eng boogje, is geen optie. die ruimte heeft ze niet in haar mond en ik neem het risico van het prikken in het gehemelte niet.

ik moet nog toevoegen dat ik lessen zal volgen met het pelham bit in dameszadel, mocht ik er eentje aanschaffen, om te leren er correct mee om te gaan in dameszadel. ik gebruikt zelf het liefst de hoge handhouding in dameszadel, die vind ik het comfortabelst rijden en het pard reageert daar ook het fijnst op. in herenzadel vertrouw ik genoeg op mijn eigen kunde om dat aan te voelen, maar ook dan laat in mijn instructie er naar kijken.

* grappig trouwens, dat je foto's van gabriella gebruikt :D *

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:15

Nee, een flexibel mondstuk is recht, maar buigzaam. En ja, je kan rustig op de trensteugel rijden met een kinketting. De kinketting werkt alleen als je de stangteugel gebruikt. Vandaar ook mijn benaming , trens - en stangteugel. Die werking geven ze ook.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:04

Hier vindt je uitgebreide informatie omtrent de pelham http://www.paardenbitten.nl/Pelhams.html en deze omtrent de hefboomwerking http://www.paardenbitten.nl/Algemene_in ... oomwerking.

- kan ik een pelham zonder de hefboom functie gebruiken? als ik twee teugels eraan bevestig, aan onderste en bovenste ring, kan ik dan alleen de "trens" ring gebruiken zonder een grote hefboom werking automatisch in te schakelen?
Bij een pelham heb je altijd hefboomfunctie, zolang de bakstukken aan een andere ring zijn bevestigd dan de ring van de teugels zul je altijd de hefboom blijven behouden. Bij de trensring is deze werking wel verminderd dan bij de onderste ring. Als je met twee teugels rijdt dan kun je inderdaad alleen de bovenste gebruiken maar je blijft dus minimale hefboomwerking behouden.

- zijn dubbele teugels wel aan te bevelen of kun je juist beter de ringen met een leertje verbinden en daar één teugel aan verbinden zodat je beide ringen tegelijk bewerkt?
Het pelhamriempje wat jij bedoelt zorgt voor meer ruis t.o.v. dubbele teugels. Met dubbele teugels kun je namelijk beter reguleren of je meer de trenswerking wilt hebben of meer de hefboomwerking. Bij een pelhamriempje heb je altijd van beiden wat.

- het paard loopt nu op een dubbelgebroken HH bit, zou ik dat aan moeten houden in de pelham of is een stang toch prettiger bij dit specifieke bit? ( enkelgebroken reageert ze slecht op dus dat is geen optie)
Een dubbelgebroken pelham is een bit met heel veel druk per mm². Ik zou dus een ongebroken pelham aanhouden omdat deze van alle pelhams het minste druk per mm² heeft (uitgezonderd van pelhams zoals de Kimblewick, zie mijn website).

- heb ik een andere maat nodig dan de 12.5 die ik nu gebruik, groter of kleiner, of is de maat van het huidige bit het best?
Meestal zie je als je van een dubbel gebroken mondstuk naar een enkel gebroken gaat dat het ongebroken mondstuk een halve tot een hele cm kleiner is om het goed passend te houden. Maar dit kan verschillen per model.

-kan ik de ketting eventueel zo aanpassen dat de hefboom werking minimaal is zonder stabiliteit van het bit in de mond te verminderen?
De kinketting moet op een bepaalde manier bevestigd worden zodat de druk op de onderkaak en tong gelijkmatig is en alleen druk geeft als de hefboom aangenomen wordt. Zie het stukje over de hefboomwerking voor meer uitleg over de kinketting.

- is het eventueel juist aan te bevelen de hefboom werking van het bit tóch te gebruiken omdat het bit dan juist vriendelijk inwerkt dan wanneer je trens en hefboomfunctie afzonderlijk probeert te bedienen?
Hefboomwerking geeft altijd meer druk per mm² en ook meer verspreid over het hoofd dan een trens. Als je altijd bent gewent om op een trens te rijden dan zul je heel goed moeten oefenen met de stang, want de druk die je geeft op een trens is vaak te hard voor een stang, houd daar dus goed rekening mee.

abeltje_xx schreef:
ik kwan trouwens net deze versie tegen:
http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/ ... ~60_12.JPG

het schijnt een "rugby" uitvoering van een pelham bit te zijn, kan iemand me uitleggen wat de toegevoegde waarde van die verbinding aan de hogere ring is?
krijg je daarmee een meer onafhankelijke werking van de scharen of dient het juist om scherper in te werken?

Deze pelham heeft losse scharnierende bitringen waar de trensteugel aan bevestid wordt, hierdoor werkt hij sterker in achter de oren en in de kingroeve.

abeltje_xx schreef:
dus het bit zal niet aan stabiliteit verlizen zonder kinketting, het zal niet gaan wiebelen in de mond?
kan ik de trensteugel ook gebruiken als er wel een kinketting aanzit, zonder hefboomwerking te genereren?

Het zal zijn stabiliteit wel verliezen zonder kinketting, plus dat je een andere werking krijgt die vaak negatief is. Alleen scharenbitten als de pessoa zijn zonder kinketting te gebruiken de rest aan scharenbitten moet altijd met een kinketting worden gebruikt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:25

Citaat:
Bij een pelham heb je altijd hefboomfunctie, zolang de bakstukken aan een andere ring zijn bevestigd dan de ring van de teugels zul je altijd de hefboom blijven behouden. Bij de trensring is deze werking wel verminderd dan bij de onderste ring. Als je met twee teugels rijdt dan kun je inderdaad alleen de bovenste gebruiken maar je blijft dus minimale hefboomwerking behouden.

Dat is pertinent niet waar. Voor een hefboomwerking ben je nodig, een middelpunt waarom alles scharniert (het mondstuk), een hefboom aan de bovenkant (de extra ring waaraan je je bakstuk bevestigd) en een hefboom aan de onderkant waaraan je je teugel bevestigd. En nou juist die laatste is er niet! De ring van je teugel zit op precies dezelfde hoogte als je mondstuk. Je mist dus op de bovenste ring het onderste deel van een hefboom om een hefboomwerking te krijgen. En dat helemaal aangezien de trensring glad, rond en redelijk van formaat is. Een teugel kan daarin kwa hoogte glijden.
Ik heb dit allemaal al eens laten zien aan de hand van een fotosessie met 1 van mijn paarden.

@TS in principe is een Pelham op de trensring gereden geen grammetje scherper dan een gewone trens. Ik gebruik dit bit zelf in de hunterklasses (ik rijd western en bij de rassenshows hebben we een engels onderdeel wat hunter heet ;) ) Het paard waarvoor ik het gebruik heeft graag een bit wat heel stil in de mond ligt (wat de pelham zeker is, ik gebruik een ongebroken mondstuk) en rijd in principe alleen op de trensteugel. Ik heb er dus een dubbele teugel aan en geen connector. Die geeft altijd een hefboomwerking, omdat hij ook aan de stangteugel zit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:30

rina schreef:
Dat is pertinent niet waar. Voor een hefboomwerking ben je nodig, een middelpunt waarom alles scharniert (het mondstuk), een hefboom aan de bovenkant (de extra ring waaraan je je bakstuk bevestigd) en een hefboom aan de onderkant waaraan je je teugel bevestigd. En nou juist die laatste is er niet! De ring van je teugel zit op precies dezelfde hoogte als je mondstuk. Je mist dus op de bovenste ring het onderste deel van een hefboom om een hefboomwerking te krijgen. En dat helemaal aangezien de trensring glad, rond en redelijk van formaat is. Een teugel kan daarin kwa hoogte glijden.
Ik heb dit allemaal al eens laten zien aan de hand van een fotosessie met 1 van mijn paarden.

Met deze stelling ben ik toen naar mijn natuurkunde leraar geweest en heb toen ook een pelham meegenomen, de stelling dat er geen hefboomwerking is, is niet waar, want die heb je altijd, wel minder maar niet afwezig.

Afbeelding

Geciteerd van mijn website:

Citaat:
Veel gemaakte vergissing
Men denkt heel vaak dat als de teugels bevestigd zijn aan de bitring bij het mondstuk, dat er dan geen hefboomwerking ontstaat. Dit is echter onjuist. Want zolang de bakstukken bevestigd zijn aan een andere ring dan waar de teugels aan bevestigd zijn, zal men altijd de hefboomwerking blijven behouden.

Ook wordt er dan vaak gezegd: "Ja, maar de teugels zitten dan op het draaipunt, dus er kan geen hefboomwerking meer ontstaan". Dit is ook niet correct, want de teugels zitten niet aan het draaipunt zelf (want dan zouden ze aan het mondstuk moeten zitten), maar aan de bitring die er op enige cm's vanaf zit. Dus wederom blijft de hefboomwerkig in treding, wel is de kracht beduidend minder dan als de teugels aan de schaar bevestigd zouden worden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:49

Aangezien ik wist dat me dit weer eens ontstreden zou worden (we kennen bokt langer dan vandaag :+ )
Alsjeblieft magda, ik heb de fotosessie erbij gezocht.

http://clipsje.jalbum.net/Bitten-en-hun-effect/

Paard in kwestie: Daisy nu ondertussen 25, was Z dressuur, later western gereden. Kent bitten van trens tot stang en trens, en vind het buitengewoon grappig als ze zulke fotosessies mag maken.
Ik heb om het duidelijk te laten zien de bakstukken "losser" gelaten dan normaal, zodat je duidelijk kan zien wanneer er druk op komt te staan.

Er is en zal nooit hefboomwerking komen als je het onderste deel van de hefboom mist, en de teugel kan schuiven in de ring.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:51

Fijn dat je zo reageert. ;) En bedankt voor de informatie, ik zal het bekijken en waarschijnlijk later nog terugkomen via pb als je daar nog het geduld voor hebt.

[edit] Interessante fotoserie, volgens mij hebben we eerder contact gehad? Ik wil echter wat foto's uitprinten en meenemen naar mijn natuurkunde leraar als je dat goed vindt?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 15:06

magda en rina: hardstikke bedankt voor dee uitgebreide informatie! erg fijn om zulke complete antwoorden te krijgen :)

magda: ik heb beide stukjes doorgelezen, heel verhelderend en ook zeer duidelijk.
rina: de fotoshoot was heel fijn om een beeld te kunnen vormen.

ook erg fijn om eindelijk een verklaring voor de rugby verbinding te krijgen. ik vond het al zo'n merkwaardige uitbreiding.

en wat ik zeker fijn vond is de opmerking over druk p/mm2 voor verschillende mondstukken. ik neigde naar een dubbelgebroken omdat ze daar nu ook fijn op loopt, maar na jouw uitleg zal ik toch eerder naar een ongebroken mondstuk kijken. de halve maan of mullen mouth heeft dan mijn voorkeur.

ik had zelf ook al het idee dat een connector storend zou werken, maar nu weet ik het zeker.
ik vind het ook prettig te weten dat een kinketting voor stabiliteit zorgt zoals ik zelf al dacht en de bescherming tegen doorslaan is ook goed om te weten.

ook het stukje waar met plaatjes de goede bevestiging van een kinketting wordt getoond zijn heel fijn! dit heeft mij bij voorbaat al wat germmel gescheeld :) nu weet ik waar ik op zal moeten letten.
ik snap trouwens niet helemaal wat "evenwijdig aan de neusbrug" betekent in dat verhaal. zou je dat nog willen uitleggen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:44

Ik heb je vraag gelezen maar ik zit nu in de trein dus het wordt lastig om het zo te doen. Als je op Google intoetst dat je een afbbeelding van een paardenschedel en dan met name de neusbrug zoekt, dan is dat bot (bij de neusgaten ongeveer) het stuk waar de kinketting paralel aan moet lopen. Ik heb thuis een mooie afbeeldingen staan die het goed uuitlegt, maar daar heb ik maandag pas de beschikking over.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:45

Neem mij niet kwalijk, ik bedoel de stang en geen kinketting.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:53

Ik rij al paar jaar met pelham, en vind het zelf het prettigste rijden.

Er zijn een aantal vooroordelen over zo'n bit, maar het ligt juist heel stil en fijn in de mond van mijn paard. Ik rij zelf altijd met twee teugels, gewoon om de controle van het bit te hebben. En dus niet de controle over het paard.. Want ik rij hem echt op de pinken hiermee.

Ik rij een met korte scharen, en die dun is. Mijn paard heeft een verlaagd gehemelte en vind een trens een ramp. Daarnaast voor de rijstijl waar ik straks mee verder ga is uiteindelijk eenhandig op het hoogste niveau verplicht. En zo kan ik hem dressuurmatig op twee teugels trainen en rijden en tussendoor af en toe het eenhandig oppakken.

Mijn paard is echt zacht in de mond, goed aan de hulpen. Ik zou zelf niet anders willen.