Paard verandert, zadel past niet meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Paard verandert, zadel past niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 22:24

Hallo allemaal,

Sinds een aantal weken ben ik met Moreno druk bezig met dressuurtrainingen.
Mijn kleine, dikke, bolle ponnie verandert nu zo langzamerhand in een kleine, gespierde, nog steeds wel bolle ponnie.

Ik had een zadel dat heerlijk lag op zijn ruggetje. Boom van 34cm, dus behoorlijk breed.
Nu had meneer laatst een dolle bui en besloot om in een loeivaart een pirouette te draaien om vervolgens mij een vlieglesje door de bak te geven.
Hierna zat mijn zadel bijna op zijn nek ;(

Ik het zadel terug geplaatst, maar nu bleef het schuiven.

Nu heb ik een paardje dat heel goed aangeeft wanneer er iets niet snor is, dus ging bij mij gelijk het lampje branden van een niet passend zadel. Daarom wilde hij mij vast even vliegles geven.

Wat kan ik hier het beste aan doen? Kan ik het tijdelijk opvangen met een merino bontje? Tot meneer enigzins is uitgegroeid qua bespiering voordat ik een zadelmaker laat komen? Of is het niet op te vangen en moet ik gelijk gaan bellen?

Alvast bedankt :(:)

fortimestwo

Re: Paard verandert, zadel past niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:26

Ik denk gelijk gaan bellen en niet zelf doktoren. kan alleen maar averchts werken.

Ik hou van wat meer zekerheid en niet van gerommel

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 22:27

Ik ook wel, maar het is zo wat om mijn nieuwe, dure zadel een stuk of 10 keer te laten versleutelen, haha.
Maar paard gaat voor, dus als het zo zij, dan zij het zo :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:31

een handoek onder de boom doen, dit is van een zadel maker, dan schijft het zadel niet meer naar voren, en het zou ook wel schelen als je je paard je zou laten afvallen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 22:37

wat zou het schelen? als ik mijn paard zou laten afvallen?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:38

dan wordt de rug smaller

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:42

Wat voor reden is dat nu nicky. Als haar paard in goede conditie staat en juist het vet verandert voor spieren moet hij niet afvallen. Een zadel moet zich aan passen aan jou paard en niet jou paard aan zijn zadel.

Jolindaa: Ik zou persoonlijk eventjes rijden met een gel als je echt wilt afwachten. Maar een zadelmaker het laten aanpassen is toch nog altijd het beste :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:43

ze zegt zelf met een bolle buik, ik concludeer daar uit dat hij iets aan de dikke kant is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:44

Als het goed is zit het vet op de hals en de poep en minder op de rug. Op de rug kan je alleen maar de spieren laten wegkwijnen en niet onmiddellijk vet verbranden.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:48

Weet niet of jij ooit een dike pony hebt gezien maar die krijgt ook een bredere rug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:50

Ja, maar hij word gespierder dus het zadel moet sowieso aangepast worden.

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:53

dan nog in winter paard lekker bol laten zullen ze hard nodig hebben dus ik zeg alsnog zadelmaker

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:57

Ik zou een goede zadelpasser laten komen vooral omdat de bespiering veranderd als je wilt dat hij in de positieve zin (dus nog meer en betere bespiering) blijft veranderen is het des te belangrijker om het zadel goed bij te houden.... Liever 1x teveel laten komen dan rugproblemen en die rij je er met een niet passend zadel echt snel in.
Super dat hij zo lekker bespierd raakt :j

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:10

Misschien kunnen ze het opvullen. In ieder geval wel naar een zadelmaker gaan of er een laten komen want je moet zo niet verder rijden dat is superslecht voor de rug van je pony!
Je zou er tijdelijk een schapenbontje onder kunnen leggen maar dit is geen blijvende oplossing.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:37

Hoe oud is je pony? Ik heb voor mijn 5-jarige een zadel waarvan ik de boom kan verwisselen. Is maar goed ook. k begon met maatje N(auw), maar algauw moest er een boommaat M(edium) in. En nu zit er dus een Medium/Wijd in :') Ben blij dat ik niet elke keer een nieuw zadel heb moeten kopen, wat gemoeten had, als ik een vaste boom gehad had

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 01:43

Ten eerste voor nicky.... Mijn pony is niet te dik hoor.... En als een paard ook daadwerkelijk vet op zijn rug heeft, mag het dier per direct op rantsoen.
Moreno is niet dik, maar gewoon een volle pony. Altijd al geweest, zal ook altijd zo blijven. Hackney x fries x fjord en die laatste twee maken hem behoorlijk rond gebouwd :)

Mor is 8 en heb in de tussentijd 3 zadels versleten door zijn veranderingen... Eerst ook verwisselbare boom gehad, maar beviel niet.
Ik ga voorlopig even met gel rijden tot de zadelmaker is geweest dan. Irritant zadelgedoe ook.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 01:46

@allissa nee ik bedoel ook niet voor definitief :) praat zelf ook over tijdelijk omdat meneer behoorlijk aan het veranderen is. Heb ook nagedacht om gewoon alles de deur uit te trappen, want heb een kast op stal waar 3 zadels in liggen die van hem zijn.

Iemand ervaringen met barefoot? Hoe gaat dat precies in zijn werk? Valt er hetzelfde mee te rijden als met een dressuurzadel? Kan je er ook gewoon mee springen? Schuift het niet?
Sorry voor de vragen ^^

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:51

Springen word niet aangeraden boomloos omdat je meer druk op de schoft hebt. Waar woon je ergens? welke zadelmaker heb je?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:59

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:45

ik zou idd ook de zadelmaker eens laten kijken of je het kunt opvangen met een bontje :)
of als je zegt dat je pony het gauw aangeeft als er iets niet goed is, het gewoon eens uitproberen?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:01

Als ik jou was zou ik een afspraak maken bij een erkende zadelmaker. Ook die kan eerlijk advies geven of het nu nog op te vangen is met een bijv. een gelpad of dat er nu echt wat moet gebeuren. Je kunt eventueel aan stalgenoten vragen of die een geldpad of iets dergelijks hebben zodat je samen met je zadelmaker kunt kijken wat mogelijk is. Het opvullen van de overtollige ruimte is en blijft overigens niet de beste oplossing rijd hier dus niet maandan mee door. Informeer ook bij je zadelmaker hoe moeilijk de aanpassing is. Wellicht is het alleen de boom en die zijn bij veel zadels redelijk makkelijk te verkleinen.

Over boomloos rijden. Het is totaal anders dan een 'normaal' zadel. Je hebt minder steun en de druk van de ruiter word totaal anders verdeeld dan bij een boomzadel (google maar eens naar de onderzoeks resultaten). Springen en dressuren word dus totaal wat anders dan je gewend bent. Daarnaast is de druk verdeling bij een boomloos zadel afhankelijker van de zit van de ruiter dan bij een boomzadel. Ook bij een boomloos zadel kun je dus nog tegen problemen aanlopen in de toekomst waar je toch een expert bij nodig hebt die naar jou en je paard kijkt. (dat kun je immers zelf niet) Een passend zadel is een maar een zadel waar de ruiter goed in zit is minstens zo belangrijk. Voor je een keuze maakt dus even goed inlezen en informeren.

Veel succes!
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 12-11-11 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:08

Maaike_Indy schreef:
Voor meer info over boomloos, zou je even een kijkje kunnen nemen in het boomloze topic. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1453123&start=2700
Daar zit veel kennis en ervaring ;)

Helemaal mee eens.

Een paardenlichaam verandert, en veel ook. In de zomer worden ze boller, in de winter vaak wat slanker. Wat doet een boomzadel? Niks. Dat blijft altijd hetzelfde.
Voor topsportruiters is dat geen ramp. Die kunnen regelmatig een zadelmaker langs laten komen. Maar de meeste mensen hebben daar niet het geld voor.

Zelf rijd ik dus ook boomloos, heerlijk. Je kunt, na enige uitleg, zelf zien of het past of niet. Het paard verandert, en het zadel verandert mee. Ideaal.
En dan zijn er nog veel meer voordelen, maar die kom je in het bovenstaande topic vanzelf tegen.

Wat je ook kiest, denk er niet te licht over. Ga eerst maar eens een rondje hardlopen met niet passende schoenen, en maak dan je beslissing. :j

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 17:11

Ik heb al contact met een zadelmaker die mij benaderd heeft via PB in dit topic.
Ik ga eens een afspraak maken om ernaar te laten kijken, want ik denk er absoluut niet te licht over.
Heb genoeg paardenruggetjes om mij heen zien verknallen vanwege een niet-passend zadel.

Ik heb ooit eens met een boomloos zadel gereden. Dit beviel mij eigenlijk wel, maar heb er verder niet naar gekeken.
Voorheen heb ik ook een zadel gehad met een verwisselbare boom. Knightrider Neptunus dressuur. Erg fijn ding, maar toen ik mijn arabiertje verkocht, heb ik hem aan dat vrouwtje mee gegeven omdat ik wist dat dit dingetje als een huis op hem lag.

Ik ga eens even goed google raadplegen naar ervaringen en goede raad omtrend verschillende zadels! Bedankt allemaal!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:54

Jolindaa schreef:
@allissa nee ik bedoel ook niet voor definitief :) praat zelf ook over tijdelijk omdat meneer behoorlijk aan het veranderen is. Heb ook nagedacht om gewoon alles de deur uit te trappen, want heb een kast op stal waar 3 zadels in liggen die van hem zijn.

Iemand ervaringen met barefoot? Hoe gaat dat precies in zijn werk? Valt er hetzelfde mee te rijden als met een dressuurzadel? Kan je er ook gewoon mee springen? Schuift het niet?
Sorry voor de vragen ^^

Om hier ook even te reageren:
Ik heb zelf een Barefoot Cheyenne, mag gewoon in de dressuur worden gebruikt en zit overheerlijk, maak er ook een prima sprongetje mee (geen talentenpaard) en kan zo 6 uur in 't zadel zitten zonder billenpijn :)
De meeste paarden passen Barefootzadels gewoon, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Als een zadel schuift, kan het soms verholpen worden door het wassen van een pad, een andere singel, andere pommel, andere inlages zelfs soms, en soms moet hij gewoon nog wennen aan het paardenlichaam :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 07:51

Kijk eens naar de verschillende modellen dan, er zijn tegenwoordig bijvoorbeeld ook heel mooie dressuurzadels, waarmee je absoluut geen gek figuur slaat op wedstrijd. :)