Tjsa heb hier dus ook járen boomloos gereden (BF), dressuur en westeren en endurance dus ook aardig wat ervaring. Echter voor de hogere dressuur had ik toch echt meer aan een boomzadel. "stijfheid" en model van een boom heeft ook voordelen namelijk. Mijn huidige paard is helaas zo breed dat ik met een Barefoot zowat uitscheur en enorme last van mij heup/bekken krijg. Dus ook daarvoor toch weer voor een boomzadel gekozen. Heb nog wel diverse barefoots geprobeerd maar telkens zelfde probleem.
Maar boomloos is idd voor paarden die veel van model wisselen gedurende het jaar een oplossing. Ik zou hem zelf meer zoeken in het voer/weide/trainingebeleid maargoed 
Succes met je zoektocht en voor tips of ervaringen kun je altijd PB-en.
Gypsy schreef:Voor mij heeft een goed zadel iig geen boom. Een paardenrug verandert constant, hout/metaal/kunstof niet. Dat klopt dan toch in eerste instantie al niet? Of je moet het geld hebben om maandelijks een zadelpasser te laten komen, dan heb ik niks gezegd.
Zelf ben ik dus al jaren heel tevreden met boomloos, diverse merken gehad, maar het is gewoon een heel goed principe. Ik rijd o.a. een merrie die in de zomer heel rond word, en in de winter weer afslankt. Dan kun je 2 verschillende zadels aanschaffen, en in de tussenperiodes met bontjes gaan klungelen (en dan maar hopen dat het goed gaat) of je zadel ieder half jaar opnieuw op maat laten maken, maar dan zal er altijd wel een moment zijn dat je zadel niet past, en dat wil ik gewoon niet.
Met een boomloos zadel heb ik het allemaal zelf in de hand. Ik kan zelf heel eenvoudig zien of het fijn ligt of niet.
Succes iig op je zoektocht!