Hoe een goed zadel herkennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Hoe een goed zadel herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 21:32

Hoi :) !

Ik ben me een beetje aan het oriënteren met verschillende zadels, maar hoe kan je een goed zadel herkennen?
Waar herken je een goed zadel aan, en waar herken je een slecht zadel aan?
Is bijvoorbeeld een houten boom nou beter dan een kunststof? En waarom?
Zadelmarkt ben ik wel achter dat die niet op mijn paard komt te liggen :)
maar waarom is dit slecht, en hoe voorkom je dat je niet 'opgelicht' wordt bij het passen van een zadel?

Sorry voor de vele vragen :o
het duurt nog even voordat ik mijn paardje heb, maar ik wil graag als het zo ver is een goede keuze maken :)

zorroensofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:41

Het is moeilijk om te kunnen zien of je wel of niet opgelicht wordt. Het beste kan je gewoon een zadelmakker erbij roepen als je een nieuw zadel koopt, dan weet je het pas zeker dat je geen troep koopt.

x_Quinta_x

Re: Hoe een goed zadel herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:00

Sowieso zou ik gaan voor een (bekend) merkzadel: kieffer, prestige, euroriding, albion, KN, Stubben
Merkloze zadels kunnen qua leer van goede kwaliteit zijn, maar worden vaak met goedkopere materialen opgevuld. Heb je bv een met vilt gevuld zadel, dan kan de zadelmaker deze niet her-opvullen (story of my life)
Houten boom, kunststof boom maakt in principe niet uit. Ik weet dat euroriding zadels kunststofbomen hebben. Een officiele euroriding-zadel-verdeler kan deze boom iets verwijden en iets versmallen indien dat nodig is om perfect te liggen.
Verder kan je, als je voor tweedehands gaat ook even nakijken of de kussens recht zijn. (Hieraan kan je ook zien of het paard scheef is. Let wel een scheef zadel zal nooit goed liggen/lekker zitten. Dus dit controleren is wel belangrijk)
Leg de voorkant van de boom op je tenen met de flappen van je zadel van je weg. Hou de lepel vast en kijk naar de kussens. Is de ene platter dan de andere dan is het een scheef zadel. Dit KUN je laten opvullen. Let ook wel op, veel ruiters stappen op zonder trapje, wat sowieso al een scheef zadel opleverd. Moest je nu ook geinteresseerd zijn in mijn mening, ik ben daardoor meer geneigd om een nieuw zadel te kopen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:14

Zadelmakers (lees passers want er zijn er maar weinig die zelf een zadel vanuit niks kunnen bouwen) verkopen ook troep (lees geen passende zadels). Ben er helaas al teveel tegengekomen op mijn pad.

Merken zeggen ook niks, alles valt en staat namelijk met de vorm boom die in het zadel zit. Materiaal van de boom bepaald voor groot deel het gewicht van het zadel en de duurzaamheid en flexibiliteit.

helaas zijn er maar weinig verkopers die weten wat voor soort boom er in een zadel zit, hoe de takken gevormd zijn enz enz. Ach en alssie niet helemaal past vullen we hem gewoon hier en daar op. Daar veranderd alleen de pasvorm van de boom niet mee en een zadel blijft daardoor niet passend.

Mijn ervaring leert inmiddels dat je beter even kunt doorsparen voor een zadel wat vanaf een kale boom wordt opgebouwd dan een van dezelfde prijsklasse uit de winkel waar de kennis beperkt is.
Een goed maatwerkzadel hoeft niet veel duurder te zijn dan een gemiddeld merkzadel.

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:27

Het beste is om een goede, ambachtelijke zadelmaker te laten komen. Die verkopen geen troep en hebben verstand van zaken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:27

Ik zou iig ook voor een goed merk zadel gaan en zorg dat je deze bij een goede zadelmaker/zadelpasser vandaan hebt want er lopen een hoop knuppels rond! Ik heb zelf drie jaar geleden een Kieffer Rom met een flexibele boom aangeschaft. Dit zadel kon in een pers een beetje in en uit elkaar gedrukt worden en op die manier passend gemaakt worden. Dus zo gezegd, zo gedaan. Zadelpasser had het zadel meegenomen, hem uit elkaar gedrukt en daarna lag hij "perfect". Door blessure's van het paard heb ik haar de afgelopen 2,5 jaar niet veel kunnen rijden maar het laatste half jaar ben ik haar rustig wat meer gaan trainen totdat ze ernstige rugklachten kreeg. Verschillende zadelmakers erbij gehad en ze zeiden allemaal dat het zadel goed lag. Toen was ik het zo zat en heb ik nog 1 keer een ander laten komen, bleek dat er een soort metaalmoeheid in mijn boom gekomen was. Zo'n flexibele boom klinkt leuk, maar kan pas boven een bepaalde temperatuur verbogen worden zonder dat er schade aan de boom toegebracht wordt. Echter wordt dit uit elkaar drukken gedaan onder de verwarming van een soort lamp. Dat betekend dus dat het vrij vaak voorkomt dat wanneer een flexibele boom (te) ver uit elkaar gedrukt wordt er metaalmoeheid ontstaat. Dus ik ben daardoor niet zo'n fan meer van flexibele bomen aangezien mijn paard ernstige rugklachten hierdoor gekregen heeft.

Wil ik er nog wel even bij zeggen dat dit dus lang niet bij iedere zadel met flexibele boom gebeurt. Dit gebeurt pas als het zadel veel breder of smaller gemaakt moet worden, pas hier dus wel een beetje mee op.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:41

Voor mij heeft een goed zadel iig geen boom. Een paardenrug verandert constant, hout/metaal/kunstof niet. Dat klopt dan toch in eerste instantie al niet? Of je moet het geld hebben om maandelijks een zadelpasser te laten komen, dan heb ik niks gezegd.
Zelf ben ik dus al jaren heel tevreden met boomloos, diverse merken gehad, maar het is gewoon een heel goed principe. Ik rijd o.a. een merrie die in de zomer heel rond word, en in de winter weer afslankt. Dan kun je 2 verschillende zadels aanschaffen, en in de tussenperiodes met bontjes gaan klungelen (en dan maar hopen dat het goed gaat) of je zadel ieder half jaar opnieuw op maat laten maken, maar dan zal er altijd wel een moment zijn dat je zadel niet past, en dat wil ik gewoon niet.
Met een boomloos zadel heb ik het allemaal zelf in de hand. Ik kan zelf heel eenvoudig zien of het fijn ligt of niet.

Succes iig op je zoektocht!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 00:19

Bedankt voor de reactie's! :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 06:26

Tjsa heb hier dus ook járen boomloos gereden (BF), dressuur en westeren en endurance dus ook aardig wat ervaring. Echter voor de hogere dressuur had ik toch echt meer aan een boomzadel. "stijfheid" en model van een boom heeft ook voordelen namelijk. Mijn huidige paard is helaas zo breed dat ik met een Barefoot zowat uitscheur en enorme last van mij heup/bekken krijg. Dus ook daarvoor toch weer voor een boomzadel gekozen. Heb nog wel diverse barefoots geprobeerd maar telkens zelfde probleem.
Maar boomloos is idd voor paarden die veel van model wisselen gedurende het jaar een oplossing. Ik zou hem zelf meer zoeken in het voer/weide/trainingebeleid maargoed ;)

Succes met je zoektocht en voor tips of ervaringen kun je altijd PB-en.

Gypsy schreef:
Voor mij heeft een goed zadel iig geen boom. Een paardenrug verandert constant, hout/metaal/kunstof niet. Dat klopt dan toch in eerste instantie al niet? Of je moet het geld hebben om maandelijks een zadelpasser te laten komen, dan heb ik niks gezegd.
Zelf ben ik dus al jaren heel tevreden met boomloos, diverse merken gehad, maar het is gewoon een heel goed principe. Ik rijd o.a. een merrie die in de zomer heel rond word, en in de winter weer afslankt. Dan kun je 2 verschillende zadels aanschaffen, en in de tussenperiodes met bontjes gaan klungelen (en dan maar hopen dat het goed gaat) of je zadel ieder half jaar opnieuw op maat laten maken, maar dan zal er altijd wel een moment zijn dat je zadel niet past, en dat wil ik gewoon niet.
Met een boomloos zadel heb ik het allemaal zelf in de hand. Ik kan zelf heel eenvoudig zien of het fijn ligt of niet.

Succes iig op je zoektocht!