fleece of wolle zweetdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje36

fleece of wolle zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 13:45

Ik kan er maar niet uitkomen wat voor een zweetdeken ik het beste kan aanschaffen

Kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen van een fleece of een wolle zweetdeken is?
Er zijn zoveel dekens met zo'n grote prijsverschillen, kan iemand mij vertellen waar dit in zit.

Angela

Re: fleece of wolle zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:19

Wol neemt het zweet naar mijn mening beter en sneller op als fleece. Wol is een natuurproduct, en gaat (bij mij) ook langer mee als de fleecedekens. Wollen dekens zijn ook veel zwaarder en dikker als fleecedekens. Ik heb dan ook het idee dat een wollendeken meer warmte geeft.

Ik gebruik trouwens wel beide. De fleece voor het eerste zweet na het rijden, en daarna de wollendeken voor op de trailer.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:46

Wollen dekens nemen sneller zweet op, nadeel is dat het lang duurt voordat de deken weer droog is.
Bij fleece duurt het wat langer voordat het paard droog is, voordeel is dat de deken snel op droogt.
Zelf vind ik een fleecedeken fijner in gebruik maar dat verschilt per persoon.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:48

Fleece is denk ik ook makkelijker in de wasmachine te wassen..? (of zeg ik nu iets geks?) :D

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:55

De fleecedeken van mijn paard was ik inderdaad in de wasmachine. Nachtje drogen en je kan het weer gebruiken.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:24

Dabo schreef:
Fleece is denk ik ook makkelijker in de wasmachine te wassen..? (of zeg ik nu iets geks?) :D

Kan een wollen niet gewoon op wolprogramma en dan heel laag? Maar fleece is wel makkelijk en ook sneller schoon te houden denk ik

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:31

ik gebruik ook een wollen deken, en ook flecce dekens. ik gooi ze ook allemaal gewoon in de wamachine. alles op 30 0f 40 graden. ze komen er allemaal even mooi weer uit.
voor wassen doe ik vaak 2 fleece over, en op de trailer een wollen deken, en een fleece met wol binnen in. dit omdat ze geschoren is. en het anders te koud heeft op de trailer.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:36

Wol is absoluut beter maar ook hier heb je veel verschil in. Ej heeft bv deken van 30,- die vind ik exht slechte kwaliteit (voel maar keer eraan ;)) duurdere zijn meestal wat beter, maar je kan ze natuurlijk ook 2e hands kopen en laten reinigen :)

Juliaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:02

C_arola schreef:
Wollen dekens nemen sneller zweet op, nadeel is dat het lang duurt voordat de deken weer droog is.
Bij fleece duurt het wat langer voordat het paard droog is, voordeel is dat de deken snel op droogt.
Zelf vind ik een fleecedeken fijner in gebruik maar dat verschilt per persoon.

Dit dus.^ Ik gebruik ook een fleecedeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:06

Toen ik mijn gelderse merrie kreeg zat daar een wollen zweetdeken bij en had die ook nog nooit in mijn bezit gehad. Maar heb sindsdien nooit anders meer gebruikt. Ze zijn wel ietsje zwaarder, maar niet echt zwaar hoor, maar ze nemen gewoon veel sneller het zweet op.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:16

wol is veel dikker en neemt meer op, maar het wassen is idd een dingetje, een flapdrol hier op stal had alle fleeche en wollenstatiedekens samen gewassen en de wollen dekens waren dus flink gekrompen 8)7

zorroensofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:57

Wol is inderdaad beter.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:06

Wat iedereen al aangeeft, wol en fleece hebben beide hun voor en nadelen.

Wol en fleece vergeleken naast elkaar:

Wollen dekens zijn zwaarder als fleece dekens.
Wollen dekens nemen sneller zweet op als fleece dekens
Wollen dekens drogen veel minder snel als fleecedekens
Wollen dekens zijn thuis wat lastiger te wassen als fleece dekens

Maar..dit alles ligt ook aan de kwaliteit.
Als je een wollen deken hebt van 40 euro, kan je er vanuit gaan dat een fleece deken van 70 euro beter zijn werk doet.
Ben zelf helemaal fan van de Scapa fleece dekens, deze zijn erg goed van kwaliteit en nemen ook perfect het zweet op. Een klein uurtje later is de deken weer helemaal droog!

Bucke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:01

C_arola schreef:

Helemaal mee eens! Zelf gebruik ik 's winters liever een wollen zweetdeken. Ik vind het alleen wel een nadeel dat wol moeilijker te wassen is (krimpen enzo).
Al mijn dekens laat ik altijd wassen via de dekenwasservice, maar wollen zweetdekens doen ze daar helaas niet (vanwege het krimpen :+ )

kaatje36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 08:41

Dank je wel voor jullie reacties +:)+ . Ik ga denk ik voor een fleece deken dan kan ik hem twee keer op dezelfde dag gebruiken als nodig. Wel voor een ander paard natuurlijk.
Voorheen had ik een wolle deken hier is alleen hellaas de mot in gekomen en is nu net een gaten kaas :D

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:02

Maar gebruiken jullie op een ongeshoren paard met dikke wintervacht dan een wollen of een fleece deken na het rijden?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:21

Ik heb een fleece deken op een paard met wintervacht maar ik vind het eigenlijk erg lang duren voordat de deken het zweet onttrekt uit de vacht. Is er nou echt zoveel verschil in fleecedekens boven de prijs verschillen?

Ik las ook over coolers dat deze de temperatuur van het lichaam hanteerd en dus geen extra warmte geeft maar wel snel droogt. Als je paard geen deken heeft in de winter is dat dan dus wellicht beter. Wel vraag ik me af of fleece werkelijk snel genoeg droogt in deze vochtige dagen, ik vind dat namelijk best tegen vallen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:36

Kaspar schreef:
Maar gebruiken jullie op een ongeshoren paard met dikke wintervacht dan een wollen of een fleece deken na het rijden?

Ik heb toen een fleecedeken gebruikt omdat ik dit fijner vind maar bij mij op stal gebruikten ze ook wel wollen dekens. Verschilt dus heel erg per persoon en wat je zelf fijn vind.

@ Fairytail; als ik de fleecedeken uit hang dan is het binnen een halve dag meteen droog met vochtig weer, anders nog sneller.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:03

Ik ben nog steeds fan van mijn wollen (zwaar materiaal wol) halsdeken die ik 7 jaar geleden voor rond de 120,- heb gekocht. Hij was duur maar ik ben er ook erg zuinig op. Deze deken transporteerd razendsnel het vocht naar de buitenkant van de deken.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:09

Ik zweeeeer echt bij een wollen deken! Een half uurtje na het afzadelen is mijn paard helemaal droog. Daarna deed ik altijd een winterdeken op en vond het voor mijn paard veel fijner om droog in zijn winterdeken te gaan.
Bij fleece zweten ze vaak precies nog na en dan de winterdeken erop dan gaan ze denk ik nog harder zweten.
Emmers.eu heeft heel fijne eigen merk wollen dekens voor 40 euro. Ik heb de mijne sinds een jaar, lang niet gekocht omdat die geel-bruin-roodgestreepte meer dan 100 euro koste! Dat vond ik echt te duur. Maar die van emmers is heel degelijk en mooi afgewerkt (met een flap met velcro over de borstsluiting)
Plus als ik zelf een klammige fleecetrui aan had dan had ik zelf op den duur koud. Ik denk dat dat bij paarden hetzelfde is dat als ze even staan zweten met hun fleece dat ze daarna koud krijgen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:13

Dus een wollen deken hoeft echt niet duur te zijn. Je moet alleen een beetje rondkijken. 40 euro voor een wollen deken is echt niet duur en het slijt eigenlijk ook niet zo want je hebt hem maar een half uurtje na het rijden nodig. Het opdrogen van de deken zelf vond ik nog goed meevallen, maar onze stal voelt helemaal niet koud.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:14

Fleece is volgens mij bedacht omdat het makkelijk in verschillende kleuren en motiefjes te maken is. Als transportdeken nog redelijk geschikt, maar als zweetdeken imo ongeschikt.

Fleece wordt overigens gemaakt van gerecyceld plastic en mist de natuurlijke capillaire werking van wol.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:16

Wol hoeft niet duur te zijn maar wat je betaald, zie je ook in de kwaliteit van de wol terug.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:17

Ik vind fleecedekens makkelijker: als je een beetje goede ebt transporteert de deken het voht netjes naar buiten en heb je een droog paard, maar aan de buitenkant natte deken. Heb dit bij wol maar zeer zelden gezien (en nog niet geprobeerd met mijn nieuwe wollen deken).

Ik heb trouwens een oplossing om goedkoop toch een kwaliteitsdeken van wol te hebben:
koop een oude (bedden) deken of kijk je grootouders eens lief aan. Andere passende (paarden)deken er op overtrekken en alles aan elkaar maken. Sluiting heb ik niet eens gebruikt, zeker voor een onderdeken vind ik een gesloten boeg fijner. Is ook verder geen probleem mits je de deken specefiek voor 1 maat pony gebruikt en deze z'n hoofd er niet te moeilijk in laat steken he ;)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:00

Safiera schreef:
Ik vind fleecedekens makkelijker: als je een beetje goede ebt transporteert de deken het voht netjes naar buiten en heb je een droog paard, maar aan de buitenkant natte deken. Heb dit bij wol maar zeer zelden gezien (en nog niet geprobeerd met mijn nieuwe wollen deken).

Dan heb je denk ik nog nooit een goede wollen deken in 'actie' gezien.