Wat ligt fijner, niet zo scherp etc. Er zijn zoveel keuze's; bustrens, watertrens etc. Welk bit vinden jullie fijn en wat is jullie ervaring ermee?
Ben zeer benieuwd.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Fairytail schreef:Wellicht dat je hier al wat aan hebt: http://www.paardenbitten.nl/
Naast de inwerking van een bit vind ik het heel belangrijk dat je een bit kiest wat past bij de mond van je paard en bij je niveau van rijden (dan doel ik op onafhankelijk zitten en je handen stil). Niet ieder paard heeft de ruimte voor een dik bit wat men dan vaak 'vriendelijk' noemt. Een dik mondstuk in een kleine mond is veel scherper dan een goed behandeld dun bit wat wel voldoende ruimte in de paarden mond over houd. Welk bit je kiest is dus aller eerste afhankelijk van je paard daarna kun je kijken welke van de bitten die in de mond van je paard passen bij jou passen. Sommige bitten hebben bijv. onafhankelijk inwerking links en rechts maar hier moet je wel mee om kunnen gaan ben jij nog heel onstabiel kun je wellicht beter voor een ander bit kiezen. Even eens de keuze voor watertrens, bustrens enz kan hier vanaf hangen.
Kortom ik heb geen specifieke mening over een bit (dan krijg je ook een enorme lijst) maar wel over hoe de bitkeuze tot stand komt.
Bij mij doet de één het goed op een dubbelgebroken bitje, de ander bitloos, de volgende met een kneveltrens en weer een ander met een enkel gebroken D.