Zadel..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 22:00

Hoi.

Eigenlijk ben ik rustig rond aan het kijken voor een nieuw zadel voor een van mijn verzorgpaarden. Ik zie ook genoeg mooie tweedehands zadels staan hier op bokt. Maar dan staat er bijvoorbeeld bij: Medium boom of wide boom. Maar..stel dat mijn paard een medium boom moet hebben, dan wil dat toch niet zeggen dat ieder zadel met medium boom past?

Dus hoe doen jullie dat dan? Kopen jullie een zadel met medium boom en laten jullie hem dan aanpassen door de zadelmaker ofzo?
En hoe kom ik erachter wat voor boom het paard nodig heeft? Moet daar een zadelmaker voor komen?
Het is namelijk een paard dat volgend voorjaar ingereden gaat worden, dus ik zou eigenlijk op voorhand niet te veel kosten willen maken, vooral omdat hij eigenlijk elk moment verkocht kan worden.

Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen hoe jullie zo goedkoop mogelijk een passend zadel vinden.. :)

Vast bedankt! Groetjes, [***]

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:02

Als er geen verstand van hebt, adviseer ik je een zadel maker/passer te laten komen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 22:05

Wie heeft er dan wel zoveel verstand van dat hij van een foto kan zien of een zadel past of niet? Uberhaupt zijn er denk ik maar een handjevol mensen (die geen zadelmaker zijn) die kunnen zien of een zadel past of niet, maar toch worden de zadels op eenmaal/andermaal met bosjes verkocht..
Vandaar dat ik het me afvroeg.. :)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:11

Je kunt ook de zadelmaker laten komen en die kan de maten van je paard opmeten. Desnoods schrijf je de maten van het huidige zadel over. Je zit dan sowieso niet in het duister te tasten. ;) Uiteraard moet het zadel vervolgens nog wel aan de paardenrug aangepast worden... Succes met je zoektocht!

fjordnina

Re: Zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:44

Als het paard ieder moment verkocht kan worden en het nog een half jaar duurt voordat je hem in gaat/kunt rijden, is het dan niet handiger om je verderop in de tijd pas over dit probleem te buigen? Wellicht is het dier dan al verkocht en zou je met een zadel blijven zitten.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:09

Ja, ik was ook nog niet van plan iets te kopen, maar ik ben een beetje aan het rondkijken :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:26

Dat kan nooit kwaad inderdaad.

Medium en wide zeggen mij niet zoveel. Wat bij het ene merk onder medium valt is bij het andere alweer wide. Ook de boommaat in cm is maar relatief. Het geeft een indicatie. Een goed voorbeeld hiervan is Massimo. Veel paarden hebben hiervan een boommaat van pak em beet 38 a 40 cm nodig. Mijn merrie zat hiermee ook op 38. Tegenwoordig rijd ik een Zaldi en zit ze weer netjes rond de meer gangbare maat van 34 cm. Paard is verder niet zoveel veranderd (was ook al 16-18) in die periode.

Wat ik zou doen is een aantal willekeurige zadels op de rug van het paard leggen en zo te kijken wat absoluut niet ligt en wat in de richting komt. Met die informatie ga je naar een zadelmaker en dan kun je samen een geschikt zadel zoeken.