welk zadel zouden jullie nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emmatje_ly

welk zadel zouden jullie nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:18

zoals de titel zegt welk zadel zouden jullie nemen?

zadel1

New de wintec 250 zadel veelzijdigheid maar nu mét verwisselbare gullet dus op maat te maken voor bijna elk paard of pony

- Lichtgewicht waardoor het zadel makkelijk te dragen is;
- Schokabsorberend voor extra rijcomfort voor de ruiter;
- Makkelijk schoon te maken met water en zeep;
- Waterproof zodat het zadel gebruikt kan worden in weersomstandigheden waarbij een leren zadel beschadigd zou worden;
- Verwisselbare zadelboog waardoor het zadel op elk paard passend kan worden gemaakt.
- Levenslange garantie op de Wintec Boom.

Verkrijgbaar in de maten: 15", 16.5" ,17.5" en 18"
Afbeelding

zadel2

Robuust zadel met delen buffelleer, kniewrongen, zadelkussens, kuitwrongen.
Het zadel wordt geleverd met stijgbeugels en stijgbeugelriemen.
maten: 12, 15, 16 en 17,5 inch
medium boommaat voor pony's met een smalle tot normale schoft.
Afbeelding

ik zelf zou de 2de nemen maar zou graag eens jullie reactie willen weten.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:22

Ik zou het zadel nemen die het beste past op je paard. Haal er dus een deskundig iemand bij die deze zadels kunnen beoordelen of ze passen.
De wintec heeft overigens wel als voordeel dat de voorboom verwisselbaar is, dat heeft die andere dus niet. Als je pony nu gaat veranderen in de bespiering, dan past het zadel niet meer.

HTM

Re: welk zadel zouden jullie nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:26

voor wat voor een paard of pony wil je het hebben?

Nieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:32

Ik zou idd ook het zadel laten aanmeten en kijken welke er dan het beste past. Dan weet je het in ieder geval zeker. Ik heb zelf een leren zadel, daar gaat mn voorkeur ook iets meer naar uit, maar goed ieder zn eigen mening toch?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:35

De tweede zeker neit, die is van heel erg slechte kwaliteit, daar rijd je je paard me stuk. De wintec is prima, mits hij past. Op een pasconsult moet je niet bezuinigen (eigenlijk sowieso niet op een zadel ;) )

Citaat:
dus op maat te maken voor bijna elk paard of pony

Dat is dus onzin, alleen het kopijzer kan je vervangen, en niet de boom, dus het zadel zal echt niet zomaar passen op een paard met een minder typische "sportpaardenrug"

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:53

Het 2e zadel heb ik geen ervaring mee, maar over wintec zadels ben ik wel heel te vreden.. Het enige min puntje vind in de kunstof singel stoten.. Die beschadigen na een tijd wel. :o

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:56

Ik hoor dat vaker van die singelstoten, maar ik heb een hele andere ervaring daarmee. Na 3 jaar zagen de singelstoten van mijn Wintec er nog bijna als nieuw uit. En dat zadel is toch veel gebruikt.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:05

Is er iemand in jouw omgeving, die een Wintec zadel heeft? Dan zou je die misschien eerst kunnen passen, voordat je er een gaat aanschaffen. Het is super handig dat de boom te versmallen of juist te verbreden is, maar dat wil nog niet zeggen dat het goed past op je paard.

Nieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:24

Ik ken wel iemand die een wintec zadel heeft. Hij is er erg tevreden over. Ik heb zelf een leren kieffer zadel, die ik helemaal super vind. Die heb ik ook aan laten meten. Zelf zou ik nooit zomaar een zadel kopen zonder aan te meten. vind het wel super belangrijk dat een zadel helemaal top ligt. als je paard/pony qua bespiering ook verandert kun je er zo iemand bij laten komen die er naar kijkt. leren zadel kan ook opgevuld enz. worden. hoe dat precies zit bij wintec dat weet ik niet. daar zit lucht in. heb wel gehoord dat deze geen drukplekken kan veroorzaken door de lucht die verspreid word, maar als je zadel niet goed ligt kan die denk ik alsnog wel drukplekken veroorzaken. Mijn advies: zadel aan laten meten, toch voor de zekerheid. :)

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 18:01

dat was ik al van plan hoor om het zadel op te meten enzo. en het zijn alletwee leren zadels denk ik
maar die 2de bevalt me denk ik meer.
want hij heeft een diepe zit en ziet er soepel uit.

en het is voor een pony (fijn) van 1m28
en ik ben al opzoek naar een zadelpasser zodat ik eens een paar zadels kan laten passen

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 18:02

s6801881 schreef:
De tweede zeker neit, die is van heel erg slechte kwaliteit, daar rijd je je paard me stuk. De wintec is prima, mits hij past. Op een pasconsult moet je niet bezuinigen (eigenlijk sowieso niet op een zadel ;) )

Citaat:
dus op maat te maken voor bijna elk paard of pony

Dat is dus onzin, alleen het kopijzer kan je vervangen, en niet de boom, dus het zadel zal echt niet zomaar passen op een paard met een minder typische "sportpaardenrug"

waarom denkje dat het een slecht zadel is?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:11

voor een pony is het 2de zadel niet verkeerd.
Wij hebben ze hier in 12 inch op shetjes liggen, en in 15 inch op shetjes, en welshjes

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:21

Ik reed voorheen altijd op het zadel op het eerste plaatje, heel erg fijn zadel, maar het zadel op het tweede plaatje spreekt mij ook wel aan, hoor!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:39

Wat voor zadel zoek je zelf, waar moet hij op liggen? ....
Daar kunnen we iets meer mee, ik zou beide zelf niet nemen omdat ik zeker weet dt die niet op mijn pony's passen, maar daarvoor kunnen ze wel voor jou passen.

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 18:44

zitake schreef:
Wat voor zadel zoek je zelf, waar moet hij op liggen? ....
Daar kunnen we iets meer mee, ik zou beide zelf niet nemen omdat ik zeker weet dt die niet op mijn pony's passen, maar daarvoor kunnen ze wel voor jou passen.

het is voor een pony van 1M28
fijn gebouwd

hier een paar foto's
op de eerste foto moet je niet op zijn hoeven letten want hij heeft toen hoefbevangigheid gehad (het is nu al gedaan en de hoefsmid zegt dat het helemaal geneze is moet enkel nog veel stappen enzo want zijn hoefwant is aan het loskomen ofzo doordat ie dat heeft gehad en dat kan een jaar duren en hij heeft dit nog nooit gehad, heb hem al 9 jaar en dit is de eerste keer)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:52

emmatje_ly schreef:

Dat zadel heeft op een Welsh C van een cliënte van me gelegen. het leer is na verloop van tijd scheef getrokken, en aangezien ik haar heb geadviseerd dat ze beter een nieuwe kan kopen omdat het zadel de reparatiekosten niet meer waard was heb ik hem van haar gekregen om te "ontleden". Het leer is van zeer matige kwaliteit, en de vulling is van dusdanig goedkoop materiaal gemaakt dat het is gaan klonteren (=drukplekken op de rug van je paard = auw!). Haar paard bleek dan ook bij nadere inspectie al een aantal plekjes te ontwikkelen waar de haren witter werden (=> slechte doorbloeding/atrofie). De aanhechting en stiksels zijn zodanig in elkaar geprutst dat het mij wel duidelijk is dat er echt geen zadelmaker met verstand van zaken aan te pas is gekomen.

De wintec is overigens wel degelijk van kunststof. Maar dat is zeker geen nadeel! Ten eerste is het fijn licht materiaal, en daarmee dus ook fijn voor een kleine pony omdat die maar een beperkt gewicht mogen dragen. Daarnaast zijn ze verschrikkelijk duurzaam en vragen ze amper onderhoud. Ik zou dan wel wolgevulde kussens adviseren (dat kan inhouden dat je de cair moet vervangen en de aanhechting van de kussens ook, aangezien die erg dik en hard is en dus ook drukplekken kan geven). Eenmaal gedaan moet je het zadel af en toe laten bijvullen, meestal wordt dat door je zadelpasser bij je jaarlijkse zadelcheck wel gezegd. Het voordeel is ook dat als je paard bijkomt in bespiering het zadel in een handomdraai in breedtemaat is aan te passen. Kwestie van 2 schoefjes losdraaien, guilet eruit, nieuwe erin en de schroefjes weer vastdraaien.

EDIT: ik zie nu dat je paard een licht holle rug is. De kans is erg groot dat de wintec gaat bruggen. Maar dat andere zadel zal ook echt niet beter liggen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:20

HTM schreef:
Wij hebben ze hier in 12 inch op shetjes liggen, en in 15 inch op shetjes, en welshjes

Natuurlijk zeg je dat, de afbeelding van dat zadel komt uit jouw webwinkel. Alleen jammer van het advies dat je nu geeft. Hoe kun je nu zeggen dat het 2e zadel niet verkeerd is voor een pony als je niet eens weet hoe deze gebouwd is? Mijn advies aan jou; ik denk dat je met deskundig advies aan je prospects een stuk verder zal komen met je webshop.

TS, wintec is kunsstof. Nadelen kan ik zo niet opnoemen, voordelen wel. Het is lichter dan een leren zadel, dus makkelijker met opzadelen. Het onderhoud is ook een stuk eenvoudiger, vochtige doek eroverheen en klaar. Eventueel behandelen met spul speciaal voor kunsstof zadels, maar is vaak niet eens nodig.

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 22:01

s6801881 schreef:
emmatje_ly schreef:

Dat zadel heeft op een Welsh C van een cliënte van me gelegen. het leer is na verloop van tijd scheef getrokken, en aangezien ik haar heb geadviseerd dat ze beter een nieuwe kan kopen omdat het zadel de reparatiekosten niet meer waard was heb ik hem van haar gekregen om te "ontleden". Het leer is van zeer matige kwaliteit, en de vulling is van dusdanig goedkoop materiaal gemaakt dat het is gaan klonteren (=drukplekken op de rug van je paard = auw!). Haar paard bleek dan ook bij nadere inspectie al een aantal plekjes te ontwikkelen waar de haren witter werden (=> slechte doorbloeding/atrofie). De aanhechting en stiksels zijn zodanig in elkaar geprutst dat het mij wel duidelijk is dat er echt geen zadelmaker met verstand van zaken aan te pas is gekomen.

De wintec is overigens wel degelijk van kunststof. Maar dat is zeker geen nadeel! Ten eerste is het fijn licht materiaal, en daarmee dus ook fijn voor een kleine pony omdat die maar een beperkt gewicht mogen dragen. Daarnaast zijn ze verschrikkelijk duurzaam en vragen ze amper onderhoud. Ik zou dan wel wolgevulde kussens adviseren (dat kan inhouden dat je de cair moet vervangen en de aanhechting van de kussens ook, aangezien die erg dik en hard is en dus ook drukplekken kan geven). Eenmaal gedaan moet je het zadel af en toe laten bijvullen, meestal wordt dat door je zadelpasser bij je jaarlijkse zadelcheck wel gezegd. Het voordeel is ook dat als je paard bijkomt in bespiering het zadel in een handomdraai in breedtemaat is aan te passen. Kwestie van 2 schoefjes losdraaien, guilet eruit, nieuwe erin en de schroefjes weer vastdraaien.

EDIT: ik zie nu dat je paard een licht holle rug is. De kans is erg groot dat de wintec gaat bruggen. Maar dat andere zadel zal ook echt niet beter liggen.

wat bedoel je met een lichte holle rug? ik wist niet eens dat hij dat had ;d
is dit slecht?

ik heb ook enkele andere zadels op het oog die beter zijn maar ik wilde graag de reacties weten van die 2zadels

maar ik ben helemaal weg van deze zadels =>
een tekna zadel
Afbeelding wintec 500 pony all purpose

zou deze wintec dan goed zijn voor mijn pony denkj?

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 22:02

s6801881 schreef:
emmatje_ly schreef:

wrm denkj dat hij een holle rug heeft? ik denk zelf van niet hoor!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:09

De enige manier om er achter te komen is door te passen met iemand erbij die er verstand van heeft. Onze pony (haf) heeft een wintec 500, die lag in een keer goed. Maar voor jouw paard / pony kan dit heel anders zijn. In de prijsklasse van de wintecs zijn ook via een zadelpasser leuke tweedehands andere zadels te koop, mocht het niet passen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:44

_Dune_ schreef:
HTM schreef:

Natuurlijk zeg je dat, de afbeelding van dat zadel komt uit jouw webwinkel. Alleen jammer van het advies dat je nu geeft. Hoe kun je nu zeggen dat het 2e zadel niet verkeerd is voor een pony als je niet eens weet hoe deze gebouwd is? Mijn advies aan jou; ik denk dat je met deskundig advies aan je prospects een stuk verder zal komen met je webshop.

TS, wintec is kunsstof. Nadelen kan ik zo niet opnoemen, voordelen wel. Het is lichter dan een leren zadel, dus makkelijker met opzadelen. Het onderhoud is ook een stuk eenvoudiger, vochtige doek eroverheen en klaar. Eventueel behandelen met spul speciaal voor kunsstof zadels, maar is vaak niet eens nodig.

Je hebt PB

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 07:36

De nieuwe Wintec en bates collectie vind ik qua pasvorm al een stuk beter dan de oude. Zelf heb ik de pony bates dressuur en die ligt echt heel netjes op mijn ponys.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 08:55

Een zadel kun je niet van een plaatje kiezen. Je zult er een deskundig iemand bij moeten halen die kijkt welk zadel het beste op jouw paard ligt. Misschien is dat wel geen van deze 2 zadels en moet je zelfs naar een ander merk kijken.