Epplejack boomloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiG

Epplejack boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:31

Nachtlampje

Re: Epplejack boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:37

Tja.. ik denk dat dit weer zo'n actie is van: Oh, boomloos komt best wel op, laten wij er ook aan gaan ookal hebben we er de ballen verstand van!
Is net zoals met boomzadels, je hebt A-merken en B-merken, en frut erachter.
Ik betwijfel ten zeerste of men daar bij ej heeft nagedacht over de werking van een boomloos zadel, en hoe die te maken. Dan kun je toch beter voor een Barefoot gaan bijvoorbeeld.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:50

Daarom plaats ik dit topic ook, twijfel of ik hier wel aan moet beginnen, heb namelijk de mogelijkheid tot overname van een dergelijk merkloos boomloos zadel bij het paard wat ik koop. Kan deze natuurlijk altijd nog verkopen als die toch niet bevalt, maar ben niet zo'n beste verkoper.
Lees overal goede verhalen over Barefoot idd.

Ben wat boom-zadels betreft een beetje bang dat na enige training die minder goed past en dat is zo zonde van je geld. Terwijl er op bokt veel mensen lijken te zijn die heel tevreden zijn met een boomloos zadel.
En het is ook zo jammer als ik eerst niet kan rijden, omdat ik geen zadel heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:51

Als je hem voor een paar centen kunt overnemen, gewoon doen. Dan heb je even een zadel. Heb ook wel op een goedkoop boomloosje gezeten en het heeft mijn paard nooit kwaad gedaan. Dan kun je rustig om je heen zien naar een goed boomloos zadel.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:53

Vind het er niet erg denderend uitzien.. Koop dan een mooie tweedehands Barefoot o.i.d.!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:55

Nee, zou het er niet op wagen. Barefoot is super goed en ook betaalbaar. :)

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:06

Wat is volgens jullie een goede Barefoot om mee te beginnen? En hoe zit het met de maten, lees steeds over maat 0, 1 en 2. Dat zijn geloof ik de ruiter maten toch?
Ik zoek een zadel wat ik met buitenrijden kan gebruiken, maar ook wel voor werk in de bak.

Ik zal in ieder geval nog even bellen met de verkoopster van het paard (en evt. zadel) zij heeft ook een barefoot, maar die wil ze niet verkopen. Kan allicht vragen welke het is en of zij die goed vind passen en naar iets vergelijkbaars uitkijken.

Ik weet dat er topics zijn over boomloze zadels, maar die zijn wel heeeeel erg lang en dat is een beetje demotiverend om aan te beginnen met lezen. Het merkloze boomloze zadel zou ik niet echt voor een prikkie over kunnen nemen, want is nog best nieuw.
Laatst bijgewerkt door NiG op 06-11-11 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:09

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:15

Ik jojo altijd met een kilo of 5 gewicht, dat is tussen maat 36 en maat 40 dan zou ik dus op maat 1 komen. Of is die wat krap bij maat 40?
En zit je wel stevig genoeg in zo'n zadel? Omdat je geen kniewrongen hebt?
Ik heb voorheen wel eens met een barebackpad gereden (een vrij dure van tempur) en daar zat ik als een huis op, en het hele gevoel, dat je je paard beter aanvoelt vind ik wel fijn.
Laatst bijgewerkt door NiG op 06-11-11 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:25

Ik zou dan voor een maat 2 gaan, maar die is ook iets langer voor je paardje, dus als je een zeer korte rug hebt voor je paard, is een 1 misschien fijner. Bij boomloosrijden.nl kun je zelfs testen :)
En de Cheyenne is de standaard, daar mag je gewoon dressuurwedstrijden mee starten en is lekker neutraal.
Je kunt ook voor meer dressuurmodellen gaan zoals de London en de Lexington (en de barrydale), of voor westernmodellen zoals de nevada, de atlanta en de arizona.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:30

Ik zou zelf met jouw maat kiezen voor een maat 1, over het algemeen gaat een maat 40 makkelijk in maat 1. :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:31

ik heb de barefoot arizona. en met mijn maat 36 een maatje 0.

zou dus ook eerder voor een barefoot gaan ipv de ej variant. Vind de prijs niet eens zo gek veel schelen.
Laatst bijgewerkt door Saul op 06-11-11 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:31

Paard heeft bovendien een korte rug. Ik heb niet altijd maat 36, dus dan beter maar maat 1 denk ik.
(heb ook soortement van een 'slanke' en 'dikkerre' garderobe)
Laatst bijgewerkt door NiG op 06-11-11 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:33

Dan zou ik inderdaad voor een maat 1 gaan :)

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:34

Is het volgens jullie verstandig er een echt barefoot dekje bij te nemen? Of is een boomloos dek met pads van een ander merk ook best goed? Kun je trouwens eerst een gewoon dekje, dan je boomloos dek en dan je zadel doen? Anders wordt het boomloos dek zo snel vies en ik vind een gewoon dekje altijd wel mooier staan.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:36

ik heb een blanket met inlages. Maargoed ik heb dan ook de western variant..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:37

De barefootpads zijn wel voorzien van echt lamswol en zijn speciaal voor barefoot gemaakt, sympanovaonderkant (van grandeur) geeft blijkbaar vrij vaak irritatie bij paarden.
De budgetpads en Hafpads worden ook veel gebruik van wat ik weet. :)

En nee, je kunt niet eerst een gewoon dekje eronder doen. Dan mis je namelijk de hele werking van de ruggengraatvrijheid (lees boomloosrijden.nl eens door).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:38

NiG schreef:
Is het volgens jullie verstandig er een echt barefoot dekje bij te nemen? Of is een boomloos dek met pads van een ander merk ook best goed? Kun je trouwens eerst een gewoon dekje, dan je boomloos dek en dan je zadel doen? Anders wordt het boomloos dek zo snel vies en ik vind een gewoon dekje altijd wel mooier staan.

Je kunt wel een half-pad kopen, dan kan je er gewone dekjes bij gebruiken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:39

Carmen, dan trekt het dekje toch gewoon weer strak en heb je geen ruggengraatvrijheid meer?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:43

Slofje schreef:
Carmen, dan trekt het dekje toch gewoon weer strak en heb je geen ruggengraatvrijheid meer?

De half pad moet onder het dekje. :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:52

Mm, dat zou kunnen ja. Maar krijg je dan niet alsnog dat het "extra" verdwijnt, de combinatie van de pad en het zadel zelf?

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:55

Schuiven barefoot zadels trouwens erg? Ik kon op het evt. over te nemen merkloze boomloze zadel niet opstappen zonder krukje.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:57

Geen idee Yonna, ik heb zelf geen ervaring met de pad. Ben tevreden met mijn grandeur. Ik zou zelf alleen nooit meer voor een pad met symponova onderkant gaan..

NiG, mijn zadel schuift totaal niet, ligt aan de bouw van je paard en of je de juiste pommel gebruikt, en of je een beetje vlot op stapt. Ik stap echter wel altijd op met krukje, voor behoud van de rug. Maar als ik een enkele keer vanaf de grond op moet stappen, gaat dat prima.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:58

NiG, mijn zadel schuift ook niet :)

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:59

Leek me zo'n probleem als je een lange buitenrit maakt en na een pauze natuurlijk geen krukje bij je hebt.
Ok, dan paste het merkloze zadel waarschijnlijk toch niet zo best.