Te klein bit voor paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos111

Te klein bit voor paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 13:08

Hallo allemaal ik heb een serious probleem,,
Mijn friese verzorgpaarden hebben hoofdstels met trensbitten,, laats ging ik samen met een vriendin rijden en zagen we dat het paard de bitring in haar hele mond krijgt als we naar liks of rechts sturen (met de teugel sturen),, laats kreeg ze een plekje door dit bit in haar mond hoek.
Wij denken erover om een nieuwe, groter bit voor haar te kopen , of kunnen we beter ringen voor tussen het bit en de mond kopen die ervoor zorgpen dat het bit goed op zijn plaats blijft?
Laatst bijgewerkt door Roos111 op 06-11-11 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:16

Een bit pas je op deze manier:
Afbeelding

Dat een bitring in de mond verdwijnt hoeft niet te betekenen dat je bit teklein is.
Bitringen kunnen dit probleem inderdaad verminderen, maar kijk ook zeker naar de hand van de ruiter.

Roos111

Re: Te klein bit voor paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 13:18

Wij rijden altijd heel voorzichtig en trekken niet te hard,, we proberen zoveel mogelijk met het been te rijden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:20

Ik zou dit eerst met de eigenaar overleggen. Als een verzorgster ineens een nieuw bit in mn hoofdstel hangt zou ik dat niks vinden. Maar je moet je paard niet aan de teugel trekken he? Foute benaming

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 13:22

Max: De eigenaar heeft geen verstand van het tuig ,, hij doet de laatse tijd niets meer met de paarden.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:25

Roos111 schreef:
Max: De eigenaar heeft geen verstand van het tuig ,, hij doet de laatse tijd niets meer met de paarden.

ondanks dat altijd even vragen het blijft wel zijn paard. Ik zou eerst naar bitringen kijken, maar pas op dan wordt het bit ook smaller.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:28

Als het probleem niet aan jullie handen ligt is het misschien ook handig als je een nieuw bit aanschaft je kiest voor een kneveltrens.
Wel eerst overleggen met de eigenaar ook al doet deze er momenteel niets mee vraag eerst toestemming.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:35

Tigra_ schreef:
Als het probleem niet aan jullie handen ligt is het misschien ook handig als je een nieuw bit aanschaft je kiest voor een kneveltrens.
Wel eerst overleggen met de eigenaar ook al doet deze er momenteel niets mee vraag eerst toestemming.

waarom een kneveltrens?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:36

Sjors493 schreef:
Tigra_ schreef:

waarom een kneveltrens?

Knevels liggen wat stabieler in de mond, en hebben een soort van bitringen ingebouwd.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:38

zowiets dacht ik ook al :D

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 13:45

emma525 schreef:
Knevels liggen wat stabieler in de mond, en hebben een soort van bitringen ingebouwd.

Is een kneveltrens niet scherper?? ik had dat ooit ergens gelezen,..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:54

Roos111 schreef:
emma525 schreef:

Is een kneveltrens niet scherper?? ik had dat ooit ergens gelezen,..

Nee hoor een knevel is niet scherper. Het paard kan het fijner en vriendelijker vinden omdat het stabiel in de mond ligt. Je hebt ook verschillende keuze dus enkel en dubbel gebroken.

Afbeelding

Zoals je ziet een gewone trens maar met "scharen" zodat je het bit nooit door de mond kan halen. En voor het paard een duidelijkere hulp.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 13:59

Nee hoor een knevel is niet scherper. Het paard kan het fijner en vriendelijker vinden omdat het stabiel in de mond ligt. Je hebt ook verschillende keuze dus enkel en dubbel gebroken.

Afbeelding

Zoals je ziet een gewone trens maar met "scharen" zodat je het bit nooit door de mond kan halen. En voor het paard een duidelijkere hulp.[/quote]

Dankje wel !

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:16

emma525 schreef:
Roos111 schreef:

ondanks dat altijd even vragen het blijft wel zijn paard. Ik zou eerst naar bitringen kijken, maar pas op dan wordt het bit ook smaller.

Dat probleem heb ik ook Roos111. De eigenaar weet niets van paarden en tuigen en als je dat zegt zeggen bokkers alsnog dat je het moeten zeggen.

Je kan kijken naar bustrensen. Die hebben een ''plattere'' kant tegen de mondhoeken waardoor het bit al minder makkelijk door de mond kan. Bitringen helpen ook maar misschien word het bit dan wel te klein want het neemt toch plaats in.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:46

Roos111 schreef:
Wij rijden altijd heel voorzichtig en trekken niet te hard,, we proberen zoveel mogelijk met het been te rijden.

Ik heb een paard die je niet met een watertrens kunt rijden. Bitringen gaan dan door de mondhoeken heen bij de lichste druk. Maar als je dat probleem bij meer paarden hebt kan het idd misschien zo zijn dat het bit te klein is. Zou je er niet iemand naar kunnen laten kijken? Iemand met paarden die dichtbij jullie woond?