Wat heeft jullie voorkeur? Zadelvormig dekje of rechthoekig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat heeft jullie voorkeur? Zadelvormig dekje of rechthoekig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:24

Zoals de titel al beschrijft, wat heeft jullie voorkeur om mee te rijden en waarom?
Zadel-vormig of rechthoekige dekjes? Dik of dun?

Ik heb zelf meer rechthoekige dekje's/ pads voor mijn paarden dan zadelvormig (slechts 2) maar mijn voorkeur gaat toch echt naar de zadelvormige. Ik heb het idee dat mijn paarden hier minder onder zweten en dat het dus ook minder warm voor ze is. Ook gaat mijn voorkeur, om dezelfde reden, uit naar een mooi dun dekje. Dun is minder vulling dus minder warm.

ElSea

Re: Wat heeft jullie voorkeur? Zadelvormig dekje of rechthoekig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:26

het ligt eraan wat voor paard je hebt. mijn voorkeur gaat uit naar rechthoekig en dik. ik heb namelijk een verzorgpaard Soesjie en dat is een hélé bolle tinker dus het is heeeeeeel moelijk om een goed dekje te vinden. met een zadeldekje heb je meer kans dat ie te klein is dus..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:27

Zadelvormig vind ik erg lelijk dus ik kies voor rechthoekig. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:28

Ik heb een ouderwetse type haflinger en een ouderwets type fries (beiden bol dus) en bij mijn paarden passen de dekjes goed. Ze liggen dan onder een 17,5'' zadel.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:31

ik gebruik nu constant een dunne zadelvormige (shabrak). zweet weinig en zit prima/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:34

En ik reed zonder shabrak tot een halfjaar geleden. Ik rijd er nu alleen maar mee voor de show. Omdat ik van mening ben, dat als je een goed passend zadel hebt je daar geen dekjes onder hoeft te leggen. Dekje is alleen maar bescherming voor je zadel..

(dat was wel op een ijslander waar ik eerst op reed)

Maar op mijn haflinger en op mijn kwpn'r rijd ik wel met dekje. Omdat ik het leuker vind! Ik rijd met anky'pads rond! En met gewone Eskadron dekjes. Niet veel byzonders dus..

Anoek66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:04

dun= zweet je paard minder
rechthoekig= mooier

dat vind ik

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:06

Rechthoekig, en dun.
ik rijd voor een man een Fries, tenminste, die reed ik wat ze is nu drachtig, en ben er nu eentje aan het beleren, maar de meeste zadelvormige dekjes zijn te kort voor een dressuur zadel en als ze dan al onder een dressuurzadel passen, zijn ze te kort, zodat het zadel gaat schuren als ik aan het rijden ben, en dat vind ik nou niet bepaald eerlijk voor het paard.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:07

ik rij altijd met dekje, heb wel eens een zadel gezien die altijd gebruikt was zonder dekje, ga ik echt niet doen met mijn passier. Meestal heb ik rechthoekige, maar wil een paar zadelvormige kopen omdat deze makkelijk te wassen zijn. ik rij max 2 keer met een dekje voor deze te wassen. Ik kies wel alleen voor hele dunne ivm maatzadel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:01

Ik gebruik altijd een rechthoekig model. Zadelvormig is niet mijn smaak. De dikte zit er een beetje tussenin. Niet superdun, maar ook niet zo dik als bijvoorbeeld de anky.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:24

Rechthoekig, omdat ik dit mooier vind. Kwa dikte vershilt het bij mij nog wel, vind zelf de oude hh stripes heerlijk.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:46

Rechthoekig, vind ik veel mooier :D
En ja dun of dik verschild, als mijn pony geschoren is (nu) rij ik hem liever met een dik dekje dan midden in de zomer dan rij ik hem liever met een dunnere..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:52

Rechthoekig en dun. Ik heb geen hele dikke. Al zweet mijn paard wel zoveel dat het dwars door het dekje heen gaat en ik weet nog niet of een dikker dekje dat oplost. Ik denk dan dat ze nog meer gaat zweten maar anderzijds nu heb ik weinig aan een dekje als het er dwars door heen zweet. Misschien eens een zadelvormig dekje proberen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:55

Ik heb alle paarden met pads en cottons lopen, spring of dressuur-model. Bij voorkeur eurostar, eskadron, pk en anky. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:55

Zadelvormig, dan zie je meer paard. :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:57

ik vind rechthoekige dekjes mooier, maakt mij niet uit of het een 'normaal' dun dekje is of een pad, ik heb beide :)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:58

Zadelvormig vind ik echt niet mooi. Ik heb toch het liefst rechthoekige, dunne dekjes. Was eerst een tijdje gek van pads, maar vind die toch te dik en dunne liggen beter op mijn paard.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:25

Rechthoekig. Vind dit mooier staan.
Qua dikte maakt het mij niet heel veel uit. Paard zweet er niet veel meer door op z'n rug.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:16

Rechthoekig en dun.

Rechthoekig is gemakkelijker volledig onder je zadel te krijgen, zadelvormig trekt zo snel of komt met de rand onder het zadel te recht.
Dun inderdaad voor de warmte en een goed passend zadel ligt ook nog steeds beter met een dun dekje.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:18

Zadelvormig vind ik ook niet mooi, dus rechthoekig (dressuurmodel) en niet té dik maar ook niet zo'n heel dun ding. Heb trouwens wel een dikke, maar die vond ik gewoon heel erg mooi :+

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:19

H_Nalanta schreef:

Me too. :)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:22

H_Nalanta schreef:

Precies _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:38

Zadelvormig vind ik niet mooi, maar aangezien ik morgen mijn Barefoot zadel ga ophalen moet ik er toch aan geloven helaas.. :+

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:31

Mijn voorkeur gaat naar een ''recht'' hoekig. Er bestaat wel mooier dan echt rechthoekig, als de hoeken rond is dat vind ik het mooist. (dressuur)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:34

1997suus schreef:
Mijn voorkeur gaat naar een ''recht'' hoekig. Er bestaat wel mooier dan echt rechthoekig, als de hoeken rond is dat vind ik het mooist. (dressuur)

Dan is het toch juist voor een vzh zadel? Haha! Of bedoel je iets anders?