Rijden met hackamore of ander bitlooshoofdstel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irishoekman

Rijden met hackamore of ander bitlooshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 22:48

Hoi allemaal!

Ik wil bitloos gaan rijden met mijn haflinger. Hij is wel sterk, maar ik wil niet iets waar ik hem mee pijn doe. Het gaat er ook om dat ik ermee dressuur kan rijden en lekker buiten. Liefst met mijn teugels op maat zonder boogjes. Ik zat zelf te denken aan een hackamore, maar kan je daarmee alleen een losse teugel rijden of niet?

Graag hoor ik jullie ervaringen, misschien andere suggesties?

Groetjes Iris!

Britt

Re: Rijden met hackamore of ander bitlooshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:49

Dan zou ik niet met een hack rijden, dan heb je constant behoorlijke druk. Ik vond het fijn om mee te rijden, maar dan wel met losse teugel.

Ik vind een gewone sidepull fijn om mee te rijden, de hack was fijn om relaxt te rijden en om in te kunnen grijpen wanneer nodig.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:51

Waarom meteen het bit er helemaal uit? Maar ik wissel liever; in de bak met bit, buiten zonder. Ik heb mijn merrie wel een tijdje met s-hackamore dressuurmatig gereden, en ze leeft nog steeds ;) Ik vond het met bit wel nét wat fijner rijden.

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 22:51

Britt schreef:
Dan zou ik niet met een hack rijden, dan heb je constant behoorlijke druk. Ik vond het fijn om mee te rijden, maar dan wel met losse teugel.

Ik vind een gewone sidepull fijn om mee te rijden, de hack was fijn om relaxt te rijden en om in te kunnen grijpen wanneer nodig.

Oke bedankt!

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 22:55

WendyBZ schreef:
Waarom meteen het bit er helemaal uit? Maar ik wissel liever; in de bak met bit, buiten zonder. Ik heb mijn merrie wel een tijdje met s-hackamore dressuurmatig gereden, en ze leeft nog steeds ;) Ik vond het met bit wel nét wat fijner rijden.

Het is met bit een ramp. Hij loopt ermee te poedersuiker. Heb een keer met hackamore gereden en dan beviel wel, maar of het kwam dat er te veel druk op kwam of dat hij rond liep omdat hij het veel fijner vond weet ik niet echt. Als hij rond liep stond er bijna geen druk op en hij was wel ontspanne..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:56

Die van mij ook hoor. Rommelen met tong, proberen het bit om te draaien, raar kauwen. Ik heb ook lang moeten zoeken naar een bit. Ik heb nu een myler level 2, daar doet ze het tot nu toe het best op.
Je zou anders ook een kruislinks systeem voor dressuur kunnen gebruiken en buiten een hack. Heb je net even wat meer te zeggen als het nodig is.

irishoekman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 22:59

WendyBZ schreef:
Die van mij ook hoor. Rommelen met tong, proberen het bit om te draaien, raar kauwen. Ik heb ook lang moeten zoeken naar een bit. Ik heb nu een myler level 2, daar doet ze het tot nu toe het best op.
Je zou anders ook een kruislinks systeem voor dressuur kunnen gebruiken en buiten een hack. Heb je net even wat meer te zeggen als het nodig is.

Ja inderdaad!

Bedankt voor je advies

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:02

Hier ook myler level 2, voorheen accepteerde ze ook niet tot heel slecht een bit.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:10

VSW-->HAR

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:13

Een kruislings systeem waar je geen druk hebt wanneer dat niet nodig is en alleen op de juiste plaats maar die in noodgeval toch duidelijk inwerkt (bijvoorbeeld buiten): de Nurtural? (Ben ik weer, ik verander beter mijn naam gewoon in Nurturalfan.)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:23

Hackamore zou ik dan niet doen als je dressuur wilt rijden. Dan kun je beter voor kaakgekruisd gaan.

Maar persoonlijk zou ik eerst het paard z'n mond laten controleren (tanden, lagen enzovoorts), of ie geen pijn heeft waardoor ie vervelend doet. Zo niet, dan zou ik een ander bit gaan zoeken. Heb voor de mijne nu een dubbelgebroken bustrens. Loopt ie beter op dan de enkelgebroken watertrens die ik eerst had.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:28

Ik heb ook een sterk paard en een drammer, maar ben ontzettend tevreden met de Barefoot bitloos (rond gekruisd onder kaak). Voor mijn andere paard (tinker) werkt de egelse sidepull uitstekend.
Met beiden kun je prima dressuurmatig rijden, met de 1e nog beter dan de 2e.

Met beiden kan ik met continue contact rijden. Geen hangende teugels :D
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 06-11-11 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:29

Ik zou geen hack nemen als je contact wil hebben, die zijn ervoor om te rijden met een los teugeltje en iets meer te zeggen te hebben als je paard er vandoor gaat ;)
Je zou ook gewoon eens wat bitloze hoofdstellen kunnen proberen, er zijn bepaalde bedrijven die ze voor bijv een week uitlenen, dan kun je kijken wat het best bij jou en je paard past..
Persoonlijk vind ik de sidepull het fijnst..