Vet trekt niet goed in zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Vet trekt niet goed in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 13:36

Hay :wave:

Zit met een probleempje, sinds september heb ik een nieuw zadel aangeschaft, een Euroriding Titan II, ben er helemaal weg van, ligt goed op m'n paard & ik vind 'm héérlijk zitten !
Alleen het zadel invetten is een probleem, hij kraakt nogal hard, dus ik heb 'm de eerste keren stevig ingevet, maar het vet lijkt niet in te trekken ? :?
Volgens mij is het gehele zadel ook niet van écht leder, enkel het zitvlak en de wrong zijn van echt leder denk ik, daar trekt het vet wel goed (nuja iig beter) in.
Het bovenste zweetblad lijkt me van kunstleder ? Dit neemt het vet ook iet of wat beter op.
Maar het onderste zweetblad, daar zit het probleem, deze lijkt echter ook van echt leder te zijn, maar als ik die heb ingevet, trekt het vet er niet in, na een week (zelfs nog langer) zie je het vet er nog op zitten :=

En als ik heb gevet, kan ik 1 keer met een 'kraak-loos' zadel rijden, en de volgende les begint 'ie alweer te kraken :=

Kan niet dat er al wat mis is in het zadel, ben er steeds voorzichtig mee en hij is in feite nog helemaal nieuw.

Kan iemand me raad geven ? :+
Vind het nogal raar dat het vet niet zo goed wil intrekken en dat 'ie steeds blijft kraken.

Maureen95

Re: Vet trekt niet goed in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:22

misschien kan je vet vinden dat niet voor echt leder is? dan trekt het misschien beter in...

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:24

Kan het zijn dat het leer gecoat is? En anders eens terug naar de zadelmaker, en vragen hoe of wat, die zal wel weten waar je zadel van gemaakt is toch? En laat ook meteen de boom even checken, kraken kan een teken zijn dat er daar wat aan mankeert ook...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:25

Of het echt leer is kan ik zo niet zeggen, maar leer neemt enkel zoveel vet op als het nodig is...vet voed het leer, dus imo is het best logisch dat een nieuw zadel nog niet zoveel vet wil opnemen...

Misschien kan je het eerst eens behandelen met een lederbalsem, en verder gewoon schoonmaken met zadelzeep en een keer minder invetten zou ik zeggen...het kraken lijkt me overigens niets te maken hebben met wel of niet gevet, dat is gewoon leer wat nog niet soepel is misschien?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:26

Ik gebruik voor mijn zadel leder dressing van rapide.
een witte melk achtige vloeistof en vind het echt super spul.
Ik denk dat je je zadel goed moet uitwrijven met een schone pluisvrije doek.
Als je het niet vertrouwd dan even bellen naar waar je het zadel vandaan hebt.
Met vet moet je altijd goed opletten dat je naden in je zadel niet ''oplossen'' zo ook met leder olie.
Succes.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:32

de gladde bovenzijde van leer neemt sowieso minder vet op, vet voornamelijk de ruwe onderkant in, daar trekt het veel beter in!
verder moet je de zitting en de kniewrongen niet te veel vetten, dit is van een dunner en soepeler leer gemaakt, vet je dit te veel word het veel te zacht en krijg je juist extra slijtage.
verder zou je olie eens kunnen proberen, door dat dit vloeibaar is trekt het meestal veel sneller in het leer.
zadel tevens in een ruimte vetten die op kamertemperatuur is, dus niet in een koude schuur.
vet ook nooit in een dikke laag er op smeren, de porieen van het leer verstikken dan en dan zuigt het ook niet meer goed aan.
beter is het om meerdere keren een dun laagje er op te smeren, net zolang totdat er een dun laagje op het leer blijft zitten en het er niet meer in trekt.
leer wat idd goed gevoed is neemt niets meer op!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 16:11

Bedankt voor de handige tips ! Ben hier zeker wat mee & zal er ook zeker wat mee doen +:)+

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:32

Maak je het zadel ook eerst schoon met zadelzeep voor je het invet?

Ik had met mijn hofdstel ook dat het niet goed introk. Nu heb ik het gister eerst met zadelzeep schoongemaakt en daarna ingevet. Nu is het goed ingetrokken :)