paard af laten vallen? Lijkt me handiger en ook gezonder
voor een passend zadel als je er zelf niet veel van weet moet je iemand laten kómen die er verstand van heeft.
Kaspar
Geplaatst: 09-11-11 14:32
Ik zou kijken naar een boomloos westernzadel van Barefoot. Betaalbaar en goede kwaliteit. Een goed nieuw western boomzadel koop je niet voor een paar centen, dan moet je minimaal aan 1500 euro denken. Tweedehands kun je ook wel goede merkzadels vinden, maar die moeten dan maar net op jou brede paard passen. Aangezien westernzadels passen een kunst apart is, moet je hier niet zelf aan beginnen als je er geen verstand van hebt. Je kan je paard heel veel leed toe brengen. het is namelijk niet zo dat een westernzadel altijd past, zoals meestal beweert word.
past op hele brede paarden.. ik doe het weg omdat hij voor mijn paard te breed is op mijn dikke hafliger past hij wel, maar die heeft al een eigen zadel..
Wat je ook doet, zorg dat je het zadel laat passen door iemand die er verstand van heeft (en dat zijn er niet zoveel).
troi
Geplaatst: 09-11-11 15:30
Zadels passen, vooral westernzadels is vakwerk want een westernzadel heeft geen kussens en die kan dus ook niet aangepast worden. Laat je nooit wijsmaken dat een zadel op een bepaald type paard past, alle ruggen verschillen dus dat kan nooit. Zoek een goede westernzadel passer, adressen te vinden op WN tack hier op bokt en laat je wat goeds aanmeten. Denk aan prijzen vanaf 500/800 euro alles daaronder is rotzooi ofwel ontzettend lelijk door slijtage. Het risico op fikse rugproblemen bij een niet passend zadel is fiks, dit omdat een WN zadel geen kussens heeft maar een harde boom die direct op het dikke pad (dus geen dun kleedje of shabrak) komt te liggen. Als het past een fantastisch systeem (want verdeeld de druk zeer goed) maar als het niet past erg slecht voor je paard.
Wat voor boomloos zadel had je nu?? Want een gebroken voorboogje kan vervangen worden bij sommige merken. Overigens denk ik dat ie gebroken is omdat je paard toch breder is als het boogje
oei oei dat is inderdaad een dikkerd. Enigste optie is inderdaad boomloos want een goed normaal westernzadel is erg moeilijk te vinden zeker voor een lage prijs.
ik heb toen ik mijn western zadel kocht euro-horse.nl laten komen. komt dan met een vrachtwagen met goed pas materiaal, 2e hands en nieuwe zadels, dus eventueel ook goedkopere. maar voor een pony met niet erg standaard maten moet je denk ik wel mazzel hebben als je een 2e hands goed passende kan vinden.
ik heb een stevige haf en daar was destijds maar 1 goed passend zadel voor (ook omdat het een kort pony ruggetje is en ik dus een round skirt wou) dat was de breedste die op dat moment te koop was! misschien zijn ze ondertussen 2e hands te koop..
bij interesse kijk ik even welk merk ik heb, dan hoor ik het graag via pb
ik heb nog een nieuw continental western zadel liggen, toen destijds gekocht voor een fries, maar helaas nooit mee gereden. Is dus een breed zadel, passen is mogelijk. Dit zadel mag weg voor 600 euro, hij heeft mij ruim 2000 euro gekost.