KY Rotary bitten, ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ilverette

KY Rotary bitten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 22:11

Wie heeft er een KY Rotary bit (liefst dubbelgebroken) en wat is je ervaring met dit bit?

Afbeelding

aslo

Re: KY Rotary bitten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 07:45

Wij hebben een enkel gebroken (omdat onze paarden een dubbel niet fijn vinden), en die bevalt prima.
Paarden nemen het bit fijn aan.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 10:55

Verder nog ervaringen? Wat mij ook opvalt is dat het prijsverschil zo enorm groot is bij verschillende webwinkels. Bij Agradi betaal je veel minder voor dit bit en ik zie wel het merkje er op zitten dus het is de 'echte'.

mjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:16

jammer, nog weinig reactie's. ik zit zelf ook met deze vragen.
Omdat mijn paardje (tijdelijk) een opgezet "rooster" heeft en op bitloos nog niet geheel goed reageerd zoek ik toch nog een bit om af en toe door de polder te kunnen rijden.
Daarom ben ik nu aan het kijken welk bit geschikt zou kunnen zijn. De rotary bitten lijken mij lekker flexibel maar ik heb er echt geen ervaring mee.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 19:50

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:48

Geen ervaring met de Rotary maar wel met Robart, concept is ongeveer hetzelfde. Mijn paard werd er erg rommelig van in de mond, heeft duidelijk liever een normale trens in.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:22

Ik heb twee van die bitjes, alleen dan enkelgebroken. Eentje van KY en eentje van IR.

Ze bevallen me wel goed, ik heb tussen die twee nog niet veel verschil gezien (KY is 2x duurder dan IR) maar misschien komt in de loop der tijd wel een kwaliteitsverschil naar voren.

Het bijzondere van deze bitjes is dat je hiermee links en rechts onafhankelijk in kunt werken. Het scharniert niet alleen maar kan ook draaien. Dit geeft meer meer rust in de mond van het paard. Het paard kan het bit (doordat hij kan draaien) niet zo makkelijk vastpakken.

Dit vond ik op een Amerikaans forum (Horse Forum):

As of January 1, 2009 the Fẻdẻration Equestre Internationale, which governs international equine competitions, has approved 15 different KY Rotary ™ single and double jointed bridoons and snaffle bits for use in Dressage competition.
KY Rotary ™ company has mastered how to make a jointed bit with less bulk, allowing more freedom of movement of the horses tongue with less painful pressure, by using technology first used in human joint replacements.
The center ball swivel joint is noiseless and prevents painful pinching of the horse’s tongue and lips. The riders control is improved, as both sides of the bits are equal length. The smooth center ball joint allows the rider to communicate clearly with one side of the bit at time.