springzadel, ligt dit goed??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

springzadel, ligt dit goed??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:22

Ik heb even een vraagje aan onze zadel en springkenners..
ik kan dit zadeltje voor een tijdje gebruiken van de staleigenaar. Mijn paardje is nog jong en ik wil dus nog geen nieuw springzadel voor hem gaan kopen.
Ook omdat ik nog helemaal niet weet hoe het gaat uitpakken. Daarom leek mij dit (voor tijdelijk) een goede oplossing.
Het is een oud zadel maar nog wel in prima staat en niet veel gebruikt. boom, singel stoten etc. zijn nog prima in orde.
In Januarie komt mijn zadelmaker weer langs voor mijn dressuur zadel en laat ik haar uiteraard ook even kijken naar dit springzadel.
Omdat het zadel niet van mij is wil ik er niet teveel geld aan uitgeven. straks, over een half jaartje ofzo ga ik weer verder kijken.
Kijken of we het zo leuk vinden dat ik echt door wil gaan met springen en misschien wel ooit wil gaan starten of iets. ja, dan ga ik gewoon een springzadel d.m.v een zadelmaker aanschaffen.
Ik rij er echt maar heel weinig mee. hoogstens twee keer per maand ofzo.
dit is dus maar een tijdelijk oplossing voor de eerste paar keer springen.
Mijn vraag is dus:
Hoe vinden jullie dat het op hem ligt?

de stal eigenaar zei dat hij wel goed ligt en ik heb echt geen idee hoe het moet liggen dus vandaar dat ik naar jullie mening vraag.
schoft en ruggengraat liggen vrij en het zadel klappert niet als ik hem er los mee laat draven.
hier de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding net afgestapt. vandaar iets scheef!!
Afbeelding

ik weet het zadel is oldschool!! :+

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:26

Het lijkt alsof je niet zo heel veel ruimte hebt bij de schoft. Je hebt kans dat wanneer je erop gaat zitten, het zadel nog een stukje zakt. Dan komt het wel heel dichtbij de schoft.

Lottegold

Re: springzadel, ligt dit goed??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:28

ja klopt ben daarom ook even gaan zitten. maar zag toen nog wel het licht er door heen waardoor ik zeker weet dat hij nergens drukt.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:29

Hoeveel ruimte had je toen nog tussen schoft en zadel? En sluiten de kussens verder goed aan op de rug (even met je hand eronder glijden, druk moet overal gelijk zijn)?

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:33

zeker 2 vingers ruimte. zit wel te denken om er een bontje onder te doen.. t s al een oudje. ja druk is overal hetzelfde. sluit goed aan.
helemaal achteraan bij de kussens gaat het wel omhoog zeg maar. bij mijn dressuur zadel lopen de kussens langer door zeg maar.
maar dat hoortdenk ik?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:40

Op de foto lijkt het type kussen idd omhoog te lopen. Klappert het zadel tijdens het rijden? Ik denk dat een bontje geen kwaad zal kunnen, wel even opletten dat het niet te krap wordt.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 23:08

Nee idd het moet niet te krap bij de schoft gaan zittem!!
iemand nog meer ideeen??

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 07:43

oh ja let op je hebt hem nu aangesingeld kan je het zadel met de achterkant omhoogtrekken? >zo ja moet hij ff worden opgevuld ;)

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:07

Oke bedankt! Ik zal zo is gaan kijken!