waar dunne bitjes te koop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sas_Mon

waar dunne bitjes te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:00

mijn paard heeft nogal weinig plek in haar mond dus van de tandarts moet ik op zoek naar een enkel gebroken bitje met een maximaal 9 mm dik mondstuk.... en ze loopt het fijnst op een D trens of bustrens met relatief grote ringen... alleen deze bitten schijnen erg lastig te vinden te zijn. meestal staat er niet bij hoe dik een bit is en als het er wel bij staat is het veel te dik. ik weet bijvoorbeeld van sprenger is het dunste bit 14mm... schiet niet op. wie kent dit probleem en heeft iemand enig idee waar ik zo'n soort bit kan kopen in 12.5 of 13 cm?

alvast erg bedankt!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:05

Volgensmij zijn de bitten van Myler ongeveer zo dun.
Wel zou ik voor een dubbelgebroken of ongeboken bitje gaan als ik jou was. Een enkelgebroken bitje zal al snel in het gehemelte prikken als je paard weinig ruimte in zijn mond heeft :j

Casarell

Re: waar dunne bitjes te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:07

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:38

bedankt voor de antwoorden. trust bitten zijn 16mm dik... en van de tandarts moest het echt enkel gebroken zijn. heeft ze nu ook en doet ze het goed op. myler spreekt me wel aan maar is meteen weer een klap geld... en zijn ook meestal 12mm dik.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:57

Als je goed had gekeken in mijn link, heb je gezien dat het een enkel gebroken bit is :+
Kijk bij de maten en je ziet 2 maten; de eerste is de dikte, de tweede is de breedte ;)
Ze zijn er dus vanaf 6mm dik...
Laatst bijgewerkt door Casarell op 01-11-11 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:59

misshien kijken voor een ondeleg trensje ?
die zijn ook dunner :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:18

idd een onderlegtensje zijn wel dun maar hebben wel kleinere bitringen

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:22

Inderdaad een onderlegtrensje. De kleinere bitringen kunnen echt geen kwaad, ik rij er al een hele poos mee :)

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 09:28

oh sorry casarell, ik had niet goed gekeken, je hebt gelijk. bedankt voor de opheldering. 6 mm is wel heel dun... heeft iemand daar al ervaring mee of een foto van ofzo.?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:34

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 09:40

dus jij hebt hem besteld als 12 of als 6 mm?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:41

Ik heb em besteld als 12.. maar alle trust bitten zijn smaller bij het tonggedeelte..
En anders kan je ze ook nog mailen, dan kunnen ze het bit helemaal naar wens maken ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:42

Onderlegtrensje idd, of mylers :j
Westernbitjes zijn er ook met engelse bitringen.

quinty_nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:45

Ik ben hier ook naar op zoek geweest ivm een klein mondje, en het valt inderdaad niet mee om iets te vinden.
Ik heb bij de ruitersportzaak waar ik meestal naar toe ga, per ongeluk een dun dubbel gebroken bitje gevonden en dat bevalt zeer goed. Ik heb naar de producent van dat bit gezocht (er zat geen kaartje aan, dus dat weet ik niet), maar heb ik die niet kunnen vinden. hieronder heb ik wel een link naar een webwinkel ingevoegd die het betreffende bit ook levert. wellicht dat deze winkelier je verder kan helpen om een enkel gebroken bit te vinden.
http://www.dekroo.nl/shop/bitten-sporen-zwepen/bitten/4412-d-trens-met-rol.htm

succes qn

quinty_nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:59

als aanvulling op mijn vorige bericht...
als je wilt, kan ik mijn bit (van de link) opmeten voor het geval je evt geen enkel gebroken kan vinden en het met dit dubbelgebroken bit wilt proberen (ik ga vanmiddag naar stal).
Het is in ieder geval nog een fatsoenlijke prijs om eens uit te proberen, in tegenstelling tot de myler bitten... Je kunt deze trouwens wel " lenen" en uitproberen. Je kunt er dan enkele keren mee rijden en als het niet bevalt kun je het terugsturen. Kosten zijn dan 10% van de prijs van het bit.
zie ook http://www.mylerbitten.nl/pas%20service.html

qn

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:01

Je kunt ook in de categorie westernbitten kijken want de snaffles zijn veelal dunner dan de Engelse trensen. Hier heb je ook grote verscheidenheid aan bitringgroottes dus wellicht zit er wat voor je bij.

Voor een kleine mini impressie van de mogelijke bitten: http://www.paardenbitten.nl/Snaffles.html.

[edit] http://www.equimatch.nl/ heeft ook dunne bitjes te koop. Ik heb daar diverse van gekocht die mooi dun waren, rond de 6 á 9 mm. Ze hebben een goede service dus je kunt ze ook altijd bellen en vragen wat ze voor je hebben liggen. Deze uit mijn collectie komt daar bijvoorbeeld vandaan: http://www.paardenbitten.nl/Bittenfotos/109.jpg.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:31

ninajojo schreef:
Wel zou ik voor een dubbelgebroken of ongeboken bitje gaan als ik jou was. Een enkelgebroken bitje zal al snel in het gehemelte prikken als je paard weinig ruimte in zijn mond heeft :j

Hier ben ik het 100% mee eens. Mijn tandarts heeft nl precies t zelfde geadviseerd. Alleen vind ik het ook vreemd dat hij heeft gezegd dat een enkel gebroken bit goed is. Dat prikt nl heel snel in het verhemelte bij paarden met weinig plek.

Ik heb ook een myler. Gewoon een level 1 met recht mondstuk. M'n paard loopt er heerlijk op!! :j

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:01

Darkness85 schreef:
ninajojo schreef:

Hier ben ik het 100% mee eens. Mijn tandarts heeft nl precies t zelfde geadviseerd. Alleen vind ik het ook vreemd dat hij heeft gezegd dat een enkel gebroken bit goed is. Dat prikt nl heel snel in het verhemelte bij paarden met weinig plek.

Ik heb ook een myler. Gewoon een level 1 met recht mondstuk. M'n paard loopt er heerlijk op!! :j

Ik kan me er wel wat bij voorstellen; als een paard een dikke tong heeft waardoor het weinig ruimte heeft in zijn mond, dan geeft een enkelgebroken bit juist meer vrijheid voor de tong omdat een enkelgebroken bit meer een 'driehoek' is, lijkt mij?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:04

Afbeelding
ik heb nog een dun bitje maat 12,5 te koop :)

watnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:25

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:59

@ XladyX: Het kan de tong dan misschien wel meer ruimte geven. Maar de punt prikt continu in het verhemelte. :) Maar het is wel zo dat Meylers allemaal een naar voren gebogen mondstuk hebben. Waardoor de tong automatisch meer ruimte heeft dan bij een gewone ongebroken trens.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:07

Sprenger heeft bitten vanaf 12 mm dik. Let wel op dat je met een bit van 9mm niet op wedstrijd mag!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:08

Er zijn ook voorgevormde enkelgebroken bitjes.. waarvan het mondstuk ronder is.
Het verhaal dat enkel gebroken altijd in het verhemelte prikt is dus niet per definitie waar :+
Of je moet zo hard in die mond hangen.. 8)7

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:12

Ik weet niet of je wedstrijden rijdt, maar dan mag het bit niet dunner dan 1 cm dik zijn. Zie onderstaand uit het dressuurreglement.

6. De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen en - met uitzondering van de onderlegtrens - van een zodanige dikte te zijn, dat het deel van het bit dat op de lagen van de paardenmond rust bij de trenzen een dikte heeft van tenminste 1,0 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony’s bedraagt eveneens 1,0 cm. Het gebruik van een tonglepel is toegestaan bij een enkele trens, mits deze braamvrij is.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 12:02

beedankt iedereen voor de reacties! :D ik ben er heel blij mee. ik rij geen wedstrijden dus dat maakt niet uit