Keuze zadel voor ezel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Keuze zadel voor ezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 17:20

Onze ezel 'Dora' is toe aan een mooi zadeltje.
We zouden graag een zadel voor haar kopen zodat de kinderen wat meer houvast hebben.

Ze laat kinderen gewoon toe op haar rug, maar ze weten niet echt waar ze zich aan vast moeten houden en ze kunnen er vaak niet zo goed op zitten.

Welk zadel is geschikt voor een ezel?

Heb al geprobeerd te zoeken via de zoekfunctie, maar dan kom ik bij berichten van bokkers die hun paard een ezel noemen :D

siskeh

Re: Keuze zadel voor ezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:22

Misschien een barefoot kinder zadel of maat 0 zadel?
OF anders een christ barebackpad met inlages

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:24

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 17:27

Oh, dan kan ik gewoon niet goed zoeken : :o

Die barefoot zadels zijn wel vrij prijzig, dan zouden we er al eentje tweedehands moeten vinden.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:49

Hihi. :D Ik heb ezel + zadel ingetypt bij Google, misschien maakte dat het verschil.

Vond dit trouwens op een ezel forum:
Citaat:
Kort gezegd: nee, niets voor een ezel. Een paardenzadel loopt te rond waardoor het niet goed op de rug ligt. Het zwaartepunt ligt dan niet over het zadel (en dus de rug verdeeld) maar concentreert zich op één punt.
Een goed passend zadel vinden voor een ezel is een lastig karwei. (Laat je vooral niet misleiden door verkopers van westernzadels die je vertellen dat die altijd passen. Juist bij de westernzadels zijn hele slechte zadels in de handel).
Wij hebben boomloze zadels op de ezels. Die vormen zich naar de rug.

Wellicht toch op zoek gaan naar een 2ehands boomloosje! Ik vind ze nieuw qua prijs ook mee vallen overigens, voor een zadel. :j Het blijft natuurlijk wel een bult geld.. maar dat probleem heb je meestal met dieren. :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:55

Kan je niet een voltige singel met een westernpad er onder. Zit je niet met pasvorm oid en als hij veranderd kwa bespiering is dat geen probleem dacht ik zo.
Heb geen verstand van ezels en zadels voor hun, maar dit is het eerste wat in mij opkomt.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:12

Omdat een paardenzadel (lees ik) niet voor een ezel bedoelt en bestemt is, kan je misschien wel gewoon bij de ruiterzaak een pad kopen. Bestaat uit bont of ander matriaal wat op de rug licht en waar het kind op zit met een handvat voor stevigheid en een singel. En is niet duur! Zal de ezel fijn vinden, is namelijk lekker zacht op de rug!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:09

Barefootzadels zijn inderdaad vrij "prijzig" als je het zo bekijkt, maar ik zou echt niet weten of een "gewoon" zadel past op een ezel.
een boomlooszadel durf ik nog wel, of zoals hier boven genoemd: een barebackpad, die zijn er ook in soorten en maten.

Op http://www.equixantosbarefoot.nl staat een uitgebreid assortiment barebackpads

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:44

Boomloos? Een bit? geen idee.. :o

watnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:21