Hoe en hoevaak singelbontje wassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cash87

Hoe en hoevaak singelbontje wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 08:37

Hoi,

Ik vroeg me af hoe en hoevaak jullie een singelbontje wassen?!
Het gaat dus om een bontje wat om de singel zit, doordat me paard erg zweet is het bontje na een paar keer rijden best wel vies! :+
Ik gebruik het bontje iedere dag.

Ik heb wel Christ C7 bontwasmiddel...
Ik ben bang dat het bontje gaat vervormen ofzo! ;)

Alvast bedankt!

swatch

Re: Hoe en hoevaak singelbontje wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:44

als het zweet opgedroogd is, dan uitkammen met een dus manenkammetje en dan is het vaak weer netjes.
als het echt vies is, dan gewoon op koud wolwasprogramma met speciaal christ of mattes bontjeswasmiddel en dan is ie vaak weer als nieuw. Niet op de verwarming leggen of vol in de zon, want dan krijg je dat ie heel hard wordt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:10

Gewoon lekker met de hand wassen met het wolwasmiddel. Ik zou dat wel met enige regelmaat (eens in de week) doen. Als het zweet gaat samen hopen met zand, wordt het juist onaangenaam voor je paard en kan het gaan schuren. Na het wassen het beste gewoon op kamertemperatuur laten drogen, en daarna even doorborstelen om het weer lekker pluizig te krijgen.

Aangezien je het bontje zo vaak gebruikt, en het drogen best even kan duren, zou ik dus wel voor een 2e bontje gaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:14

het is echt wol?
Ik heb nepwol, dat spoel ik af onder lauwe kraan en leg ik neer te drogen. Maar ik heb dat pas 1x gedaan sinds ik hem gebruik (half jaar nu denk ik).

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:16

Ik heb mijn mattes bontje ook een keer gewassen met de hand en volgens mij is ie ook een keer in de wasmachine geweest beide keren goed eruit gekomen :j

Gewoon goed van te voren de plek waar je singelbontje komt poetsen zodat er geen zand of mest van je paard op je bontje komt!

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:18

Bedankt voor de tips!!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:46

Als het echt lamsvel is, kan je het in een sopje wassen, of evt. in de wasmachine.
Ik heb zelf altijd lamsvel van Mattes. Singels, bescherming om de graaskorf, zadelonderleggers. Ik heb het al jaren en is al talloze malen gewassen.
Is nog altijd supermooi.

Met goedkope schaapswol of nepwol heb ik slechte ervaringen, evenals met Christ lamsvel. Dat krimpt nl nogal bij het wassen.

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:21

Het beste kun je (echt) bont wassen met een speciaal wasmiddel, wat zowel geschikt is voor het bont als voor paarden. Bijvoorbeeld MELP van Mattes (verkrijgbaar bij www.paardendekje.nl). Wanneer het na het wassen nog een beetje rullig is, kun je het heel mooi pluizig krijgen door met een honden-/kattenborsteltje (met van die ijzeren gebogen pinnetjes) het bont voorzichtig op te borstelen.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.