koper bit goed of slecht??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lammelanne

koper bit goed of slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:59

ik wil een nieuw bitje kopen voor mijn jonge welsh en nou heb ik ook een koperen bit gezien. maar ik heb
gehoord dat koper afgeefd en dit zou niet makkelijk schoon te maken zijn?? en ik hoorde ook over
dat mensen ook een koper vergiftiging kunnen krijgen, hebben paarden dit ook?

PanamaD

Re: koper bit goed of slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:51

Ik heb idd gelezen dat koper giftig zou kunnen zijn, ook voor paarden. Maar er zit ook weer verschil in koper soorten. Waarom wil je een koper bit? En geen rvs bitje bijvoorbeeld?

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:41

Nou ik had een mooi lak hoofdstel gezien met zwart bruin met gouden gespen en leek mij mooier maar als ik het zo hoor, dan ga ik maar voor rvs denk ik

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:49

van K&K kan het wel die koper inlage maar niet zomaar van een goedkoop merk dat kan gifig zijn ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:07

Geen idee of het bestaat, maar misschien bestaan er bitten waarbij de ringen van koper zijn en het bit wat in de mond licht van rvs. Kan je zoeken dan heb je toch het beste voor je paard en de mooiheid van je hoofdstel door de ringen. :+
Heb geen tijd om het zelf op te zoeken

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:09

Mijn Fries vind koper wel lekker, mijn Welsh X arabje niet. Trok ECHT een vieze snuit :+ en zette haar tong erachter.
Bij sommige bitten kan er ook een magnetisch veld optreden begreep ik van mijn TA die schokjes kan geven waardoor paarden het niet fijn vinden.
En bij heel intensief gebruik zou er relatief veel koper in het lijf kunnen komen.

Mijn Fries rij ik niet zoveel dat het schadelijk kon worden begreep ik.
Voor pown heb ik direct een rvs gehaald.... en de rare snuiten waren over :D

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:57

1997suus: mijn pony heeft maat 10,5 en ik wil graag dubbel gebroken en dat is al moeilijk te vinden in rvs....en ik heb al besloten dat ik em geen kopervergifiging wil geven dus ik ga maar voor safe.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:45

lammelanne schreef:
1997suus: mijn pony heeft maat 10,5 en ik wil graag dubbel gebroken en dat is al moeilijk te vinden in rvs....en ik heb al besloten dat ik em geen kopervergifiging wil geven dus ik ga maar voor safe.

Goeie keus :) 10.5 is idd lastig om te zoeken.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:05

Ik ken enkel het omgekeerde, goud/koperkleurig met zilveren bitringen...
Zijn er geen andere metalen die veiliger zijn dan koper? Ik weet er niet veel van :')

smd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:22

Ik rij zelf met een bit met koperinlage. In de western worden bitten met koperinlage veel gebruikt bij het inrijden van jonge paarden. Dit omdat de speekselklieren door de koper worden geactiveerd. Hierdoor schijnen ze het bit beter te accepteren. Mijn paardje loopt er prima mee. Maar van een compleet koper bit heb ik nog nooit gehoord hoor.