Vraag over Myler bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

Vraag over Myler bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 11:17

Ik rijd met een Myler level 2 met D ringen.

Ze loopt lekker erop maar moet je dan overstappen op een level 3, wat is de reden dat je dan een ander bit moet nemen? En wat is het verschil tussen het bit? Er lijkt een soort tongboog in te zitten.

Deze heb ik nu.
http://mylerbitsusa.com/images/comfort_snaffle/2.jpg

En dit is level 3, kan iemand mij uitleggen wat de functie dan is van die boog en waarom je dan met zo'n bit "moet" rijden omdat je paard fijn loopt op level 2.
http://mylerbitsusa.com/images/comfort_snaffle/4.jpg

Ik vraag het hier omdat de verkoper een iets te zoet gebakken verhaaltje verkocht en ik ben benieuwd naar de meningen hier.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:18

Als je paard hier goed op loopt lekker zo laten.

Die levels zijn imo alleen maar om de tongboog te bepalen, een paard met dikke tong zou daar baat bij kunnen hebben.
Maar wat goed is is goed.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Vraag over Myler bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:39

Levels zeggen alleen wat over de africhtingsgraad, maar zelfs daar is behoorlijk wat rek in. Als dit jou goed bevalt, kun je hier gewoon mee verder hoor, net zo lang als het jou en je paard bevalt :j

Na level 2 komt absoluut niet automatisch level 3, er hoeft zelfs helemaal niets na te volgen!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 11:47

Maar wat doet zo'n tongboog? Het bit wat ik nu heb heeft bijna geen boog en die andere duidelijk wel.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:00

Tongboog is fijn voor paarden met weinig ruimte in de mond door een dikke tong. Daardoor kon mijn paard zijn mond beter sluiten bijvoorbeeld. Werkt daardoor wel iets anders in, maar dat is alleen met proberen merkbaar, dat werkt voor ieder paard anders. Welk typenummer heb je nu?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 12:15

Rijerijerije schreef:
Tongboog is fijn voor paarden met weinig ruimte in de mond door een dikke tong. Daardoor kon mijn paard zijn mond beter sluiten bijvoorbeeld. Werkt daardoor wel iets anders in, maar dat is alleen met proberen merkbaar, dat werkt voor ieder paard anders. Welk typenummer heb je nu?

Staat dat ergens op het bit? Dan zal ik vanmiddag even kijken. Ik heb een brede roller in het midden en het ziet eruit als level twee alleen dan met een sweet iron mondstuk (ik rijd geen wedstrijden en deze was een paar tientjes goedkoper omdat hij was uitgeleend om te proberen) Ze heeft een mooi schuimmondje (echt zo'n lippenstift mondje ;-) ) en ze loopt er echt fijn op. Ik kan er zo snel geen plaatje van vinden... Ik zal nog even zoeken!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:23

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:28

Je moet helemaal niks. Maar stel dat jij nu niet tevreden bent dan zou je een level hoger kunnen gaan. Myler komt van origine uit de western wereld waar je uiteindelijk naar 1 handige teugelvoering gaat en om die reden na een tijdje van bit wisselt, voor engels rijden is een bit wissel lang niet zo vanzelf sprekend. Don't fix what aint broken!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:32

Ik rij al jaren met dezelfde Myler, en mijn merrie is echt veel vooruitgegaan, maar ik denk er echt niet over om naar een level 3 te gaan. Die tongboogjes zijn net ff te hoog naar mijn zin. Heb nu een MB04, lichte tongboog, (level 2) en dat bevalt dus prima!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 12:37

Dabo schreef:
Ik rij al jaren met dezelfde Myler, en mijn merrie is echt veel vooruitgegaan, maar ik denk er echt niet over om naar een level 3 te gaan. Die tongboogjes zijn net ff te hoog naar mijn zin. Heb nu een MB04, lichte tongboog, (level 2) en dat bevalt dus prima!

Ik heb dezelfde D ringen als jij en hetzelfde mondstuk. Maar wat is nou de reden, ik snap dat ze in de western sport veranderen met bitten om op één hand te rijden. Maar in principe is een hogere tongboog een scherper bit?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:48

Niet zozeer scherper maar subtieler (en dat laatste is ook het doel). Je werkt meer in op de lagen en minder op de brede en relatief minder gevoelige tong. Dus je geeft gedetailleerdere informatie aan je paard.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 12:59

troi schreef:
Niet zozeer scherper maar subtieler (en dat laatste is ook het doel). Je werkt meer in op de lagen en minder op de brede en relatief minder gevoelige tong. Dus je geeft gedetailleerdere informatie aan je paard.

Oh! Ik snap het, maar als ik haar zo heel makkelijk kan rondsturen en met heel weinig druk kan rijden waarom zou ik dan een subtieler bit willen gebruiken. Ik ben dan bang dat ik met dezelfde druk ga rijden en dus te veel druk geef. (ik vraag het niet direct aan jou hoor, ik denk hardop!)

Aan de andere kant is het mooi dat je met nog minder druk kunt rijden natuurlijk...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:01

Ik zou het gewoon lekker zo laten.. :D

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:02

Dabo schreef:
Ik zou het gewoon lekker zo laten.. :D

Jaa... scheelt me ook weer zo'n 80 euro... :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:05

Fred_Kroket schreef:
Dabo schreef:

Ik heb dezelfde D ringen als jij en hetzelfde mondstuk. Maar wat is nou de reden, ik snap dat ze in de western sport veranderen met bitten om op één hand te rijden. Maar in principe is een hogere tongboog een scherper bit?

Jouw mondstuk TS, is niet hetzelfde als dabo. Wat bij jouw dtrens level 3 is is voor dabo level 2. (ze heeft mb04 dus anders).

Maar je hoeft niet over te gaan hoor, ik rijd mn paard op MB level 2 (dus zelfde als dabo, wat bij jouw 2e plaatje mondstuk is), rijd ie super op.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:12

Fred_Kroket schreef:
Dabo schreef:

Jouw mondstuk TS, is niet hetzelfde als dabo. Wat bij jouw dtrens level 3 is is voor dabo level 2. (ze heeft mb04 dus anders).

Maar je hoeft niet over te gaan hoor, ik rijd mn paard op MB level 2 (dus zelfde als dabo, wat bij jouw 2e plaatje mondstuk is), rijd ie super op.[/quote]

Ik kan mijn bit ook niet vinden tussen alle varianten, ik zal straks even kijken. Maar ik houd het gewoon lekker zo, het gaat heel goed zo en ze is fijn te rijden en stil in haar aanleuning en ze zit niet te pielen met haar tong en ze krijgt geen wondjes van de ringen. Kortom: "houwe zooo" :D

Ik nog even posten wat voor bit ik nou precies heb als ik het weet maar bedankt voor jullie duidelijke uitleg!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:15

Ik wou ook al zeggen dat het bit dat jij aanwees als de jouwe niet dezelfde was als de mijne, maar wou niet zeuren hahaha :D
Er zijn zoveel varianten! Ze staan allemaal op de site van www.toklat.com
Je kunt ze evt. ook daar bestellen, heb ik ook gedaan, combinatie mondstuk MB04 in de pelham versie, hier in Nederland nergens te krijgen, ja voor 150euro :o ;)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 14:22

Dabo schreef:
Ik wou ook al zeggen dat het bit dat jij aanwees als de jouwe niet dezelfde was als de mijne, maar wou niet zeuren hahaha :D
Er zijn zoveel varianten! Ze staan allemaal op de site van http://www.toklat.com
Je kunt ze evt. ook daar bestellen, heb ik ook gedaan, combinatie mondstuk MB04 in de pelham versie, hier in Nederland nergens te krijgen, ja voor 150euro :o ;)

Hahaha!! Geeft niet hoor! Ik denk dat ik deze heb maar dan met sweet iron... Hoe meer ik er zie hoe meer ik twijfel en of ik dan toch een Level I had gekocht... Het is ook alweer een tijdje geleden...

http://www.horsebitbank.com/eggbutt-comfort-snaffle-wide-255.phtml

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:59

Ziet eruit als een level1. MB02 (even opzoeken..) Yep, level 1.
maar wat is dat sweet iron dan?
Maak eens een foto van jouw eigen bitje ..?