Haam bij trekpaard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Haam bij trekpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 22:08

Wegens verhuis van men paard, kwam ik haar oud gareel tegen, of een haam dacht ik.
ik heb het haam erbij gekregen bij het paard, en heb het nu netjes afgespoeld en geolied, uiteraard ook eens gepast, en volgens mij past het wel nog aardig. maar toch heb ik wat vraagjes :
als ik het legde waar ik dacht dat het moest liggen, moest ik wel wat druk zetten om het dicht te krijgen, is dit normaal of is dit haam dan te klein? (of verkeerde positie?)
het is een echt ouderwets, simpel din, het houten stuk is door middel van kettingen en twee houten plankjes verbonden aan de "singel" die een gewone brede lederen riem is.
daar hangen weer twee houtjes aan, en nog een riem die over de rug ligt (denk ik, is te kort om achter de billen te laten gaan.)
dit was het dan ook. is dit een compleet tuig of wat mis ik nog?

de kussens die onder het houden haam zitten zijn nu vrij hard. moet dit hard zijn of juist zacht?
kan dit bv heropgevuld worden zoals het zadel?
is een dergelijk ding comfortabel voor het paard om echt te trekken?

ik zou het ergens graag wat restaureren, en dan gebruiken voor mijn ene paard om de rijweide te slepen (indien mogelijk) en mss mijn jong paard beleren met dit ding (heb geen echte menambities, maar wil ze wel gewend maken aan tuig en iets trekken, voor een eventuele verkoop later)

Daarnaast heb ik ook nog haar oud werkhoofdstel gevonden, ziet er weer vrij goed uit.
het bit echter is nogal verroest. een boer die er effe naar keek zou dat wel zo in haar mond hangen (ik dus niet :D)
maar ik weet bv ook van westernbitten dat ze vaak express roestig zijn.
in welke mate is een gewoon roest bit nog bruikbaar? kan ik het bruikbaar maken door weer wat op te wrijven, of is dit een no go?
(ik heb nog andere bitten hoor, geen probleem, maar heb ergens de neiging om het tuig nostalgisch te houden, maar dit zal niet gaan ten koste van mijn paard ! )

heeft er iemand tips hoe je kunt zien of een haam goed past of niet?

Duhelo

Re: Haam bij trekpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 22:13

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:25

Een haam wordt precies op maat gemaakt, dus hoort bij 1 paard en je kan er niet zomaar op doen bij elk ander paard. Hoe je precies kan zien of het past, weet ik niet. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 08:42

Quir schreef:
Een haam wordt precies op maat gemaakt, dus hoort bij 1 paard en je kan er niet zomaar op doen bij elk ander paard. Hoe je precies kan zien of het past, weet ik niet. :)

het was effectief haar haam;kreeg de vorige eigenaar erbij bij de verkoop.
ik heb ze 8 jaar gereden, en ding hing daar al die tijd. nu ik ze gekocht heb en verhuis, en de oude eigenaars ook verhuizen, heb ik het eens afgekuist en gepast, vandaar :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:00

Dat begreep ik dat het van haar was, maar bedoelde dat je het dus niet zomaar om de andere kan doen.
Ik dacht in ieder geval dat er uit te begrijpen, dat je jouw jonge paard er mee wilde beleren. Alleen dat raad ik je dus af. ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 11:46

Quir schreef:
Dat begreep ik dat het van haar was, maar bedoelde dat je het dus niet zomaar om de andere kan doen.
Ik dacht in ieder geval dat er uit te begrijpen, dat je jouw jonge paard er mee wilde beleren. Alleen dat raad ik je dus af. ;)

oh, ja, nu heb ik hem door :D
ik weet nu natuurlijk wel niet of dit haam aangepast is op mijn huidige paard (en hoe oud ze dan was) of dat het gewoon op zijn boerenfluitjes was.

nu, feit is ook, het is niet om zwaar werk te trekken hoor, mss eens per maand een sleepje, en die kleine voor tuiggewenning, en thats it.Maar wil uiteraard wel weten of het enigszins past of niet :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:36

Oke, dat moet er wel mee kunnen denk ik. Alleen heb ik geen idee hoe je kan zien of de haam past of niet. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:41

Over de haam weet ik niets.. maar roest op een bit is geen probleem. Als er maar geen oneffenheden of uitsteeksels aan zitten. Je zou het bit eventueel eerst een nachtje in de cola kunnen leggen, dat lost een deel van de roest op :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:39

dank je voor de tip, het bit voelt wel vrij ruw aan, en zal ik ook eerst effe testen op sterkte. nieuw kinkettinkje zou er ook aan moeten komen.
nu, denk eigenlijk dat ik het hoofdstel niet zal gebruiken, de oude merrie is erg gevoelig in de mond, en zit met deze ferme stang wss op haar kont.maargoed, het is wel leuk een passend, bruikbaar authentiek stuk te hebben :D