D-trens veroorzaakt wondjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

D-trens veroorzaakt wondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 13:03

:wave:

Sinds een aantal weken rij ik met D-trens.
Paard loopt hier super fijn op maar nu ontdekte is wondjes aan de zijkant van de mond richting de wang.
Wanneer ik mijn teugels aanneem draait het bit en aan het uiteinde 'prikt' deze als het ware tegen haar huid waardoor de haartjes daar verdwijnen.

Wie heeft hier nog maar last van met een D-trens? Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik heb de neiging weer terug te schakelen naar een watertrens.

xSimonee

Re: D-trens veroorzaakt wondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:17

Bitrubbers eromheen doen? Dan zit er nog een extra bescherming omheen :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:32

Pion schreef:
:wave:

Sinds een aantal weken rij ik met D-trens.
Paard loopt hier super fijn op maar nu ontdekte is wondjes aan de zijkant van de mond richting de wang.
Wanneer ik mijn teugels aanneem draait het bit en aan het uiteinde 'prikt' deze als het ware tegen haar huid waardoor de haartjes daar verdwijnen.

Wie heeft hier nog maar last van met een D-trens? Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik heb de neiging weer terug te schakelen naar een watertrens.

Heel veel simpele D trensen hebben dit probleem waardoor de ophoudingen ook hard in komen.
Ik heb bij drunens ruiterhuis op aanraden van me instructeur een egg bit besteld.
Deze zijn ten eerste wat zwaarder en kantelen niet, je bak stukken en teugels blijven hierdoor netjes op zijn plaats.

Tegenwoordig zijn bitten lichter en vooral de goedkopere merken zoals HH Imperial etc...

bit ringen zullen wel de wondjes tegen gaan maar niet het stiller blijven liggen van het bit aan het hoofdstel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:38

Ik dacht juist dat de watertrens wondjes kon veroorzaken omdat de ringen draaien en zo een stukje vel mee kan nemen..

Maar is het bit niet te klein, zodat het te veel tegen de mond aan ligt?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:12

Ik heb een K&K dynamic. Niet echt een 'simpele' D-trens dus. Maar hij kantelt blijkbaar wel.

De ringen sluiten gewoon 'bijna' aan, net als bij een watertrens.
Ik denk dat bij een breder bit ik hetzelfde probleem krijg.
Maar ik weet het niet. :+

Bitringen is inderdaad nog een optie, hoewel ik denk dat ik toch maar weer ga zoeken naar een watertrens.
Ik heb het bit een gaatje lager gedaan, kijken hoe dat werkt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:48

Komt helaas vaker voor en is eigenlijk niks aan te doen, behalve toch voor andere bitringen kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:50

Pion schreef:
Ik heb een K&K dynamic. Niet echt een 'simpele' D-trens dus. Maar hij kantelt blijkbaar wel.

De ringen sluiten gewoon 'bijna' aan, net als bij een watertrens.
Ik denk dat bij een breder bit ik hetzelfde probleem krijg.
Maar ik weet het niet. :+

Bitringen is inderdaad nog een optie, hoewel ik denk dat ik toch maar weer ga zoeken naar een watertrens.
Ik heb het bit een gaatje lager gedaan, kijken hoe dat werkt.

Ik heb ook een K&K met D-tens, de ergonomisch gevormde, vind het een ideaal bit en bij mijn paard geen last van wondjes, denk toch dat het bit niet helemaal goed past...

Wat bedoel je met bijna aan? Soms zie dat er zo weinig ruimte met de lippen is, met een beetje bit naar 1 kant en de lippen zitten er al tussen..

Zie vaker hoor bitten die net aan zitten bij de lippen, maar dat is te kort..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 20:18

Maar het zijn geen wondjes bij de lippen :n

Zeg maar het uiteinde van de D trens. De bovenkant 'steekt' dan tegen de huid aan.
Bit ligt niet strak tegen de mond, je ziet nog een klein stukje bit voordat het de mond in gaat.

Ja precies die ergonomische heb ik ook, paard loopt er super op... alleen tsja, die wondjes.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:27

kan ook met het weer te maken hebben;)
vanwege het verharen etc.
Sommigen paarden zie je dan op bepaalde plekken sneller kaal worden.
Ik denk dat bit ringen dan ook weinig nut hebben of je moet de hele grote nemen.
Maar de kans dat ze daardoor ook kaal/wondjes krijgt is net zo groot.
Heeft als ik het zo lees eerder met de wrijving te maken, dit is dan ook met watertrens.

Ik had het bij mijn arabisch volbloed ook met bepaalde weer en jaar getijden:)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:36

mijn paard heeft het ook een tijdje gehad bij haar kneveltrens. Het uiteinde schuurde een rond plekje haren weg en soms net niet open geschuurd. Ik heb toen niks veranderd, maar gewoon telkens het uiteinde goed afkuisen (kwam huidvet op te zitten en dat ging schuren, denk ik) en het is overgegaan...
Anders een bustrens, dat heeft niet die "scherpe" rand van een D-trens, maar ook geen losse ringen zoals een watertrens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:40

Heb ik ook gehad idd, echt een soort schaaf/brandwondjes van de hoeken van de D-trens. Ik ben van bit gewisseld, je kunt wel een tijd rijden met zinkzalf op de wondjes en dan hardt het af, maar zelf wil ik niet doorrijden met een bit wat duidelijk toch irriteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:46

O daar, kan je daar geen vaseline smeren? Dan wordt de huid soepel en dan schuurt het niet. Voetballers smeren vaseline op hun knieen zodat ze met een schuiver geen brandwonden krijgen.

Het kan zijn dat het slijm van het bit daar opdroogt en de huid ook weer een beetje uitdroogt waardoor de huid die daar heel dun is, weer makkelijker kapot maakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:41

Bij mij werd het met vaseline juist erger, omdat de huid daar ook zachter en weker van wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:03

Ik kan mij nog herinneren toen ik een ander hoofdstel had, dat de bakstukken het bit tegen de wangen duwde en dat idd de ringen ging schuren.

Maar ik heb nu een duur zacht hoofdstel, want mijn paard kreeg in de zomer door het zweet overal schuurplekken en heb er geen last meer van, omdat het model totaal anders is...misschien is dat ook een reden?

Maar wel jammer, want ik vind het nl een erg fijn bit en ik heb gelezen dat ringen die ronddraaien juist het bit onrustig in de mond laat zijn...Bit rubber bitringen had ik ook gekocht, maar kreeg met geen mogelijkheid die over het bit heen......maar als jouw dat wel lukt? Overigens een heel ouderwets en naar gezicht...maar als het helpt.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:07

had eerst een pessoa trens en mijn haf beet zich iedere keer de wangen aan de binnenkant kapot. heb nu een myler d-trens erin liggen en ik moet zeggen ze bijt haar wangen niet meer kapot. ook aan de buitenkant is niks te zien.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 09:01

Tsja, mijn hoofdstel is ook niet bepaald goedkoop en mag toch hopen van goede kwaliteit maar misschien is het model net verkeerd...
Heb ik weer. :+

Ik ga nu een watertrens halen, ergonomisch en zelfde dikte.
Hoop dat er dan geen wondjes ontstaan en dat ze er net zo fijn op loopt.
Van een eerdere dubbelgebroken watertrens (K&K maar dan dikker en niet ergonomisch) kreeg ze ook wondjes.

Evadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:21

Na een D-trens zijn wij overgestapt op een Robart en dat bevalt heel goed, erg zacht. Maar de steun van de D's aan de zijkant van de snoet heb je dan natuurlijk niet.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:24

Mijn paard kreeg wondjes van de watertrens, ze heeft nu een bustrens en dat gaat goed. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:43

@ evadi: je hebt wel een kneveltrens met robart systeem. ik heb zo'n dubbelgebroken versie getest. Ze hebben wel altijd een plat tussenstuk

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:57

Bij een water trens kan weer het vellentje tussen de ringen blijven zitten omdat ze kunnen draaien....