Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
LiVetime schreef:Vind het een vreemde pad, of ligt dat aan mij?
Raar om de ene helft opgevuld te hebben en de andere niet.. Dan krijg je toch ongelijke drukverdeling en mogelijk iets kantelen van het zadel naar achteren?
LiVetime schreef:Maar wat ik mij afvraag... Waarom zou persé óók een dekje willen gebruiken?
Alleen omdat je de dekjes die je hebt wilt kunnen blijven gebruiken?
Zo'n dekje onder een boomloos zadel trekt strak en/of gaat schuiven. Dat wil je toch niet voor de rug?
Er bestaan niks voor niks speciale pads voor boomloze zadels, om júist die ruggegraadvrijheid te behouden.
Maeve schreef:Ja precies, als ik op een boomzadel rijd trek ik altijd het dekje omhoog in de kamer. Maar aangezien dat niet kan bij een boomloos zadel, lijkt het mij ook het handigst om het halfpad onderop te leggen!
edit: ik vraag me trouwens af in welke zin zo'n ding echt iets toevoegd. Een tijdje terug vond ik een discussie over de boomloze pads van Agradi, die een stúk gunstiger geprijsd zijn, en waarvan iemand gewoon de flappen af had geknipt en dan heb je hetzelfde effect als een halfpad... voor de helft van de prijs.
LiVetime schreef:Maar wat ik mij afvraag... Waarom zou persé óók een dekje willen gebruiken?
Zo'n dekje onder een boomloos zadel trekt strak en/of gaat schuiven. Dat wil je toch niet voor de rug?
Er bestaan niks voor niks speciale pads voor boomloze zadels, om júist die ruggegraadvrijheid te behouden.
, ervanuitgaande dan dat het niet ten koste gaat van het paard!
Maeve schreef:LiVetime schreef:Maar wat ik mij afvraag... Waarom zou persé óók een dekje willen gebruiken?
Om dezelfde reden als dat je peesjes of touwhalsters in verschillende kleuren zou willen hebben vergeef me het profielspieken, ervanuitgaande dan dat het niet ten koste gaat van het paard!
Ik vraag me af of Barefoot deze dingen aan zou bieden met de melding dat het kán als het slecht zou zijn voor de paardenrug, eerlijk gezegd. Maarja, ervaring leert je vaak het meest. Als het inderdaad gaat schuiven(en ik hoop dat er hier nog meer ervaringen komen te staan) dan is het uiteraard geen optie, maar als het gewoon kan: hee, het oog wil ook wat
maar het hele idee van een pad met inlages is nu juist om deze direct op de rug te gebruiken. Leg je er een dekje onder dan help je het hele nut van zo'n pad om zeep.
pmarena schreef:Ik vind het vrij nutteloos om eerst een dekje op de rug te leggen en dan daar op pas een half-pad....het idee van een pad met inlages is nu juist dat je door de inlages een vrij kanaaltje boven de ruggengraat en schoft krijgt. DAT is de hele reden van een zadel zoals Barefoot om de kussens van het zadel naar het dekje te verplaatsen : het is veel efficiënter om de kussens direct op je paard te hebben en de gehele dikte van de kussens (inlages) als vrije ruimte boven de ruggengraat te hebben , zonder dat je daar weer een dekje tussen gaat proppen....

pmarena schreef:Nee.
Als je OP een half-pad (of eender welke pad met inlages) nog een ander dekje legt , dan dat niks af aan de ruggengraadvrijheid van die onderste pad.
Maar leg je er een dekje ONDER dan gaat de rugbies van dat dekje tussen de inlages in zitten en gaat het in het vrije kanaaltje zitten...dat vrij hoort te zijn om de ruggengraat en schoft ruimte te geven
Onder een dekje met inlages hoort niks anders dan een paardenrug , dat is het hele nut van het dekje.