Barefoot Half pad en "gewoon dekje of pad"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

Barefoot Half pad en "gewoon dekje of pad"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 21:29

Voor mijn Barefoot Cherokee heb ik een poosje geleden een half pad gekocht, zodat ik ook mijn "gewone" collectie dekjes kan gebruiken.
Zijn er meer mensen die dat doen? Gebruik je dan gewone dunne dekjes, of ook bijvoorbeeld een pk of anky pad?
En doe jij dan eerst het dekje en dan de halfpad, of andersom?
Laatst bijgewerkt door wereld op 29-10-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Re: Barefoot Half pad en "gewoon dekje of pad"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:32

Ik begrijp niet helemaal hoe je dit bedoeld. Heb je er een plaatje van?
Ben er wel benieuwd naar :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 21:38

Dat is deze:

Afbeelding

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:39

Ik zou eerst het dekje leggen en dan de halfpad, dan sluit het dekje beter aan en wordt je halfpad niet vies :)
Het maak volgens mij verder niet veel uit. Ik vind het wel een heel gemakkelijke oplossing om gewone dekjes te kunnen gebruiken!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:42

Vind het een vreemde pad, of ligt dat aan mij?
Raar om de ene helft opgevuld te hebben en de andere niet.. Dan krijg je toch ongelijke drukverdeling en mogelijk iets kantelen van het zadel naar achteren?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 21:56

LiVetime schreef:
Vind het een vreemde pad, of ligt dat aan mij?
Raar om de ene helft opgevuld te hebben en de andere niet.. Dan krijg je toch ongelijke drukverdeling en mogelijk iets kantelen van het zadel naar achteren?

Ja daar heb je wel gelijk in, maar ik heb zojuist even naar die van mij gekeken, en ik zag dat die helemaal wol is idd... Deze is wel wat vreemd zo half om half

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:01

Hm, ik zat eraan te denken me zo'n ding aan te schaffen, want ik ben een beetje uitgekeken op dat saaie bruine grandeurdekje! Ikzelf zou er dan een dun westernpad of een blanket onder/overheen doen. Punt is voor mij alleen dat ze zo belachelijk duur zijn!! Mag ik vragen waar jij de jouwe vandaan hebt? En als je 'm boven je normale dekje gebruikt, zie je 'm dan onder je zadel uitsteken?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 22:03

pfff ik weet niet eens meer op welke site ik hem heb besteld, maar ik zou even google'n...

Ik had een barefoot cherokee maat 1 en daar stak hij idd onderuit, minder mooi is dat, maar ik heb een nieuwe besteld, een maat 2 dus dat zal mooier staan..

Ik zag zostraks op een site ook dat er zelfs verschillende maten halfpads zijn, zal nog eens kijken welke site dat was..

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 22:06

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 22:56

Maar nu zit ik nog eens te denken...

Als je eerst je pad/dekje op de rug legt, en dan de halfpad en je zedel, dan trek je toch door de druk de pad/dekje strak over derug, en dus ook strak over de ruggengraat? Is dat dan niet schedelijk?
Maarja, dat heb je dan ook met een boomzadel.. hmmm >;)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:51

Ik heb er geen, maar zou wel de halfpad eerst op de rug leggen en dan het dekje erop. Lijkt mij het meest logische voor de drukverdeling. Bij een boomzadel hoor je het dekje omhoog te trekken in de kamer zodat deze niet trekt op de ruggengraat.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:28

Ja precies, als ik op een boomzadel rijd trek ik altijd het dekje omhoog in de kamer. Maar aangezien dat niet kan bij een boomloos zadel, lijkt het mij ook het handigst om het halfpad onderop te leggen!

edit: ik vraag me trouwens af in welke zin zo'n ding echt iets toevoegd. Een tijdje terug vond ik een discussie over de boomloze pads van Agradi, die een stúk gunstiger geprijsd zijn, en waarvan iemand gewoon de flappen af had geknipt en dan heb je hetzelfde effect als een halfpad... voor de helft van de prijs.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:15

Maar wat ik mij afvraag... Waarom zou persé óók een dekje willen gebruiken?
Alleen omdat je de dekjes die je hebt wilt kunnen blijven gebruiken?
Zo'n dekje onder een boomloos zadel trekt strak en/of gaat schuiven. Dat wil je toch niet voor de rug?
Er bestaan niks voor niks speciale pads voor boomloze zadels, om júist die ruggegraadvrijheid te behouden.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:24

LiVetime schreef:
Zo'n dekje onder een boomloos zadel trekt strak en/of gaat schuiven. Dat wil je toch niet voor de rug?
Er bestaan niks voor niks speciale pads voor boomloze zadels, om júist die ruggegraadvrijheid te behouden.

Jij spreekt uit ervaring neem ik aan? Bij mij schuift het namelijk niet hoor.
En waarom je dit zou doen? Nou mischien omdat je het mooi vind staan en je zo je mooie
dekjes nog kan gebruiken

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:25

Maeve schreef:
Ja precies, als ik op een boomzadel rijd trek ik altijd het dekje omhoog in de kamer. Maar aangezien dat niet kan bij een boomloos zadel, lijkt het mij ook het handigst om het halfpad onderop te leggen!

edit: ik vraag me trouwens af in welke zin zo'n ding echt iets toevoegd. Een tijdje terug vond ik een discussie over de boomloze pads van Agradi, die een stúk gunstiger geprijsd zijn, en waarvan iemand gewoon de flappen af had geknipt en dan heb je hetzelfde effect als een halfpad... voor de helft van de prijs.

Dat deed ik ook, maar toch komt vaak door de druk het dekje toch weer wat strakker te liggen, en je zal ze de kost geven die niet het dekje omhoog trekken helaas

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:45

LiVetime schreef:

Om dezelfde reden als dat je peesjes of touwhalsters in verschillende kleuren zou willen hebben vergeef me het profielspieken :o , ervanuitgaande dan dat het niet ten koste gaat van het paard!
Ik vraag me af of Barefoot deze dingen aan zou bieden met de melding dat het kán als het slecht zou zijn voor de paardenrug, eerlijk gezegd. Maarja, ervaring leert je vaak het meest. Als het inderdaad gaat schuiven(en ik hoop dat er hier nog meer ervaringen komen te staan) dan is het uiteraard geen optie, maar als het gewoon kan: hee, het oog wil ook wat :D

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:48

Toen ik nog met mijn boomloos london reed gebruikte ik meestal ook mijn halfpad. Ik heb nooit ergens last van gehad. Ik had hem onder het zadel en dan het dekje daaronder. Als je dat doet kan je het net als een gewoon dekje goed aan het zadel vast maken. Ik heb nooit ergens last van gehad. Het lag heel goed. :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 16:16

Maeve schreef:
LiVetime schreef:

Om dezelfde reden als dat je peesjes of touwhalsters in verschillende kleuren zou willen hebben vergeef me het profielspieken :o , ervanuitgaande dan dat het niet ten koste gaat van het paard!
Ik vraag me af of Barefoot deze dingen aan zou bieden met de melding dat het kán als het slecht zou zijn voor de paardenrug, eerlijk gezegd. Maarja, ervaring leert je vaak het meest. Als het inderdaad gaat schuiven(en ik hoop dat er hier nog meer ervaringen komen te staan) dan is het uiteraard geen optie, maar als het gewoon kan: hee, het oog wil ook wat :D

amen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:17

Ik vind het vrij nutteloos om eerst een dekje op de rug te leggen en dan daar op pas een half-pad....het idee van een pad met inlages is nu juist dat je door de inlages een vrij kanaaltje boven de ruggengraat en schoft krijgt. DAT is de hele reden van een zadel zoals Barefoot om de kussens van het zadel naar het dekje te verplaatsen : het is veel efficiënter om de kussens direct op je paard te hebben en de gehele dikte van de kussens (inlages) als vrije ruimte boven de ruggengraat te hebben , zonder dat je daar weer een dekje tussen gaat proppen....

Bij veel ander zadels is er ook geen ruggengraatvrijheid en die paarden vallen ook niet meteen dood neer :P maar het hele idee van een pad met inlages is nu juist om deze direct op de rug te gebruiken. Leg je er een dekje onder dan help je het hele nut van zo'n pad om zeep.

Sowieso moet je met een dergelijke constructie van een los dekje er bovenop wel opletten dat het geheel niet gaat schuiven. Gewone dekjes zijn vaak ook te kort onder zadels zoals Barefoots , en dan zie je alsnog zo'n half-pad er onderuit komen , de bevestigingsbandjes frommelen het mooie dekje dan ook nog vaak op om bij het zadel te komen , een onderzijde met Sympanova of materiaal-overgangen kan problemen geven... al met al genoeg redenen om even goed na te denken voordat je hiermee gaat rijden.

Het KAN heel goed bevallen , maar vanwege het grote risico op problemen / tegenvallende resultaten worden ze niet direct via Barefoot Nederland verkocht :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:13

pmarena schreef:
Ik vind het vrij nutteloos om eerst een dekje op de rug te leggen en dan daar op pas een half-pad....het idee van een pad met inlages is nu juist dat je door de inlages een vrij kanaaltje boven de ruggengraat en schoft krijgt. DAT is de hele reden van een zadel zoals Barefoot om de kussens van het zadel naar het dekje te verplaatsen : het is veel efficiënter om de kussens direct op je paard te hebben en de gehele dikte van de kussens (inlages) als vrije ruimte boven de ruggengraat te hebben , zonder dat je daar weer een dekje tussen gaat proppen....

Maar ik geloof dat jij het niet helemaal snapt, of ik snap jou verkeerd, dan kan ook...
De bijbehorende pad met inlages zorgen voor een kanaaltje die de ruggengraat vrij houd, en jij beweerd dus dat als je daaroveheen weer een dekje zou doen die ruimte word beperkt en dat je dus minder ruggengraat vrijheid hebt?
Maar de inlages zitten in de pad, die pad loopt dus ook over de ruggengraat heen, dus daar stupt de ruimte van het kanaaltje al.. Dus als je tussen die stof en het zadel een extra laagje van het dekje hebt, wat is dan het verschil voor de ruggengraatvrijheid???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:28

Nee.

Als je OP een half-pad (of eender welke pad met inlages) nog een ander dekje legt , dan dat niks af aan de ruggengraadvrijheid van die onderste pad.

Maar leg je er een dekje ONDER dan gaat de rugbies van dat dekje tussen de inlages in zitten en gaat het in het vrije kanaaltje zitten...dat vrij hoort te zijn om de ruggengraat en schoft ruimte te geven :)

Onder een dekje met inlages hoort niks anders dan een paardenrug , dat is het hele nut van het dekje.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:33

pmarena schreef:
Nee.

Als je OP een half-pad (of eender welke pad met inlages) nog een ander dekje legt , dan dat niks af aan de ruggengraadvrijheid van die onderste pad.

Maar leg je er een dekje ONDER dan gaat de rugbies van dat dekje tussen de inlages in zitten en gaat het in het vrije kanaaltje zitten...dat vrij hoort te zijn om de ruggengraat en schoft ruimte te geven :)

Onder een dekje met inlages hoort niks anders dan een paardenrug , dat is het hele nut van het dekje.

Nee oke.. dan ben ik het met je eens..

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:45

Ik had een half pad, maar vond het helemaal niks, legde eerst het dekje op de rug en dan de halfpad tussen zadel en dekje.
Maar je krijgt zo'n enorm pakket onder je zadel, waardoor de druk verdeling niet goed is.
Had trouwend de pad zoals op de foto, voor simpanova en achter bond, en dat verschil qua dikte valt wel mee hoor.

Maar ik vind het belangrijker dat er een goede pad onder ligt dan al die andere mooie dekjes en heb er voor gekozen om een gewone pad van barefoot onder mijn zadel te leggen en dat vind ik toch een stuk fijner.

Afbeelding
Hier heb ik dus de halfpad onder mijn zadel en op het dekje.

Lotje666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:39

ik heb net de half pad besteld via de Equihof. We gaan het merken!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 18:27

uudje schreef:
Maar je krijgt zo'n enorm pakket onder je zadel, waardoor de druk verdeling niet goed is.
.

Waar merkte je aan dat de drukverdeling niet goed was? Dan weet ik even waar ik op moet letten..