Nieuw zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 17:04

Ik heb nu 1 jaar een Rossnerzadel maar ben toch wel opzoek naar een andere in dit zadel kan ik gewoon onmogelijk normaal doorzitten op mijn paard (hij is medisch goed en ontspant ook gewoon) Nu zit ik er dus aan te denken om een zadel met grote kniewrongen te kopen maar gaat dit echt helpen? Wie heeft er ervaring mee en rijd het lekker of is het erg wennen?
En wat voor merk zadel hebben jullie dan?

Alvast bedankt!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:48

Kun je wel goed doorzitten zonder zadel? En heb je wel de juiste beugellengte en maat zadel voor jezelf?

F_inley

Re: Nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 21:49

doorzitten op mijn paard gaat gewoon heel slecht hij gooit namelijk super hoog op en is daardoor moeilijk te zitten.

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:51

Ik heb echt een super zadel... het is een KN Tango ;D en ik zit eigenlijk altijd door .... zo heerlijk zit ie ;D

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:52

Wat ik altijd een goed merk om zacht te zitten vind is Pessoa... Maar weet nu niet of ze daar dressuur/vzh van hebben =/

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:52

Dan denk ik eerlijk gezegd dat een ander zadel je daarbij niet gaat helpen.

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:56

bij mij hielp een ander zadel wel. Toen ik mijn paard net had gekocht heb ik tijdelijk met een wintec gereden. (Omdat ik 4 weken moest wachten voordat de zadelmaker kon komen :S)
Opzich heb ik niks tegenover een wintec alleen ik had wel veel meer moeite met doorzitten, een zadel moet namelijk niet alleen het paard goed passen, maar ook de ruiter moet goed kunnen zitten in het zadel...

babooska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:27

ik heb friezen gereden die hoop opgooiden, met zadels met en zonder kniewrong. En zeker wel dat de laatste beter zitten! De eersten had ik moeite om recht te blijven zitten en gaf het doorzitten zelfs op.
Dus het is zeker de moeite waard om een zadel passervice te laten komen met verschrillende zadels, en laat maar draven die handel! :D

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:35

Ik zou echt niet anders meer willen dan de kieffer paris exclusive. Op mijn vorige paard was doorzitten ook bijna onmogelijk, maar met dit zadel ging het toch een heel stuk beter!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:35

Ik denk dat je eerder geholpen bent met een zadel met weinig kniewrong. Ik heb een tijd een zadel gehad met diepe zit en veel wrong. Sinds een maand heb ik een zadel met veel vlakkere zit, en weinig wrong, en ik vind het echt heerlijk. Ik heb letterlijk veel meer vrijheid om te bewegen in het zadel. En ik denk dat dat voor jou ook prettiger is.
In hoeverre het niet kunnen doorzitten met de kniewrongen te maken heeft, vind ik wel een lastige. Doorzitten is toch met name soepelheid in heup/bekkengebied. Kan me wel voorstellen dat als je bovenbeen niet prettig ligt, dit de soepelheid in dat gebied benadeelt.
Ik zou zeggen: veel soorten zadel passen, en voelen wat je het prettigst vindt.
Succes ermee!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:31

Wat al eerder gezegd is : koop een zadel niet alleen op maat voor je paard maar ook voor jou! Wat voor de een fijn is is beroerd voor de ander. Let op de lengte van je bovenbenen ten opzichte van de ligging van je wrongen in combinatie met de maat van je bibs. Verder vind ik het heel belangrijk dat als ik in een zadel ga zitten gelijk in balans zit. (zodat je niet een fractie naar voor of naar achter zit in je zadel) Ook hoe smal of wijd de zit is kan invloed hebben of je er fijn in zit (als de zitting wijd is en je hebt smalle bekken dan is dat niet zo fijn). Ik hoop voor je dat je een aantal vrienden of kennissen hebt waar je wat verschillende zadels van kan uitproberen . in 10 minuten(of een paar meer) kan je eigenlijk niet zeggen wat je er precies van vind , het is beter om er een aantal keermee te rijden en wat te vergelijken te hebben . een goed passend zadel zal je beter laten zitten en kan je beter in doorzitten!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 21:34

THNX voor de tips. ga nu even sparen en dan laat ik een zadelmaker komen met een hoop verschillende zadels!

babooska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:38

Succes dat is een heel verstandig besluit, ik hoop dat je snel iets vindt :j

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:41

Is gewoon een kwestie van uitproberen. Dikke wrongen kan wel helpen beter door te zitten.
Ik zweer inmiddels bij Luc Childeric. Helaas zit daar een niet zo heel fijn prijskaartje aan :=

babooska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:28

Dat zijn inderdaad heerlijke zadels met memory foam. Moet je alleen wel even op zoek gaan naar een leuke aanbieding, helaas kom je die maar bar weinig tegen...