zadel breekt af?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosnerdres

zadel breekt af?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 15:33

Hallo allemaal.

Ik kom zonet van stal af. Ik dacht even lekker rijden. paardje gepakt. opgezadelt.
ik heb ik de bak nog eens goed gesingelt en ben weggestapt. meteen was mijn paard in paniek. ik voelde iets knappen en hij vloog weg.
ik voelde vervolgens nog iets knappen. En in een bocht naar rechts vloog ik samen met mijn zadel heerlijk tegen de bakrand.

Het eerste wat ik dacht: wat doet dat zadel nou hier?!

Nou zijn dus beide stoten afgebroken?
Van een zadel dat ik een halfjaar geleden door mijn zadelmaker heb laten aanmeten.
overigens wel een tweedehanda maar ik ga ervanuit dat deze wel gecontroleerd is.

hoe kan dit zomaar gebeuren?

rosnerdres

Re: zadel breekt af?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 15:34

Overigens word dit zadel iedere zes weken ingevet.

rosnerdres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 15:39

Zojuist zadelmaker aan de telefoon gehad. die erg raar opkeek haha.
hij had het over scherpe randjes op de rolletjes van de singel? Ga ik dus naar kijken zodra ik weer op stal ben.
hij was erg verbaast dat ze beide afgebroken waren!

Ben benieuwd wat hij zegt. helaas heeft hij pas over anderhalve week tijd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:50

Nou dat is dan mooi pech zeg !

Blijkbaar was het leer dan toch behoorlijk oud / zwak geworden.... hopelijk kunnen er makkelijk nieuwe stoten op gezet worden en ben je niet al te hard terecht gekomen ? (:)

rosnerdres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 16:01

Ik ben helaas tegen het hekwerk van de bak gekomen. en kan nu bijna niet meer lopen. Mijn heup en onderrug zijn stijf en pijnlijk.
ik ben wel nog op mijn paard geweest. met hem rondgestapt met iemand die meeliep.
ik wil niet dat hij angst voor mij of het zadel krijgt.

Nu begint alles pas goed zeer te doen. een wonder dat ik er nog op kwam haha.
hoop dat het morgen meevalt want ik moet werken..
Ik ga nu in een warm bad in de hoop de stijfheid wat tegen te gaan.

ik weet niet wat het was met de singelstoten. maar ik laat ze alle vier vervangen door de stevigste die er bestaan! Ik hoop niet dat dit ooit nog gebeurt.

rosnerdres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 16:39

Heeft iemand hier dit ook ooit eens gehad?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:32

Ik wou net zeggen : als je een bad hebt : klim er in , dat scheelt misschien voor morgenochtend :P

Ik heb het vroeger wel eens gehad bij een manegepony. Maarja dat was nu ook niet bepaald indrukwekkend harnachement....

Is typisch iets dat kan gebeuren met ouder leer dat wat te dun , droog of juist te soepel is. Als je niet ziet aan de stoten dat ze wat ouder zijn dan is het wellicht zo dat ze ooit hard geworden zijn maar met olie weer soepel gemaakt zijn , ze lijken dan op het eerste gezicht redelijk netjes maar de vezels van het leer zijn niet zo sterk meer en het geheel kan dan makkelijker scheuren.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:44

Jeetje, dat is schrikken! Beterschap :(:)
Ik heb het zelf nooit gehad, maar wel eerder van andere mensen gehoord, maar eigenlijk alleen maar aan 1 kant. Misschien toch maar eens kijken of de rolletjes van de gespen van de singel niet scherp zijn. Indien die goed zijn, zou ik toch eens kijken of je geen korting kan krijgen bij de zadelmaker op nieuwe stoten.

rosnerdres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:09

Pff.. word niet werken morgen ben ik bang.. kan mijn heup niet echt bewegen. olang ik gestrekt lig is het goed. maar bewegen doet echt teveel zeer.
Ik kom er ook achter dat mijn enkel dik is. maar die voel ik niet. waarschijnlijk doordat mijn heup overheerst.

ik kan er gelukkig wel om lachen. samen met mijn vriend maak ik me heerlijk voor oma uit. (een zwangere nog wel haha).

Ik ben er niet bang om dat de zadelmaker me teveel rekent. ik ken hem langer als vandaag. Ik heb bij hem stage gelopen toen hij zijn ruitersportzaak nog had. hier is hij mee gestopt zodat hij fulltime aan zijn zadels kon. ik heb hem toen benadert omdat ik in hem groot vertrouwen heb. (wat ik nu wel nodig heb want k vertrouw t zadel niet meer helaas).
Hij gaat met mij samen kijken of we twee of vier (wat ik graag zie gezien mijn gedeukt vertrouwen) stoten vervangen.

vraagje: wat zijn de aller aller sterkste stoten? Dan wil ik die! Haha.

rosnerdres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:11

Overigens was dit een rosner dressuurzadel. waar ik helaas niet zoveel vertrouwen meer in heb.
geef mij dat goedkope kunstofje van mijn pony maar :=

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:13

Ik heb wel eens gehad dat mijn paard er al bokkend vandoor ging en dat het zadel er ook afvloog (was ook aangesingeld). De band die de singelsloten met elkaar verbond is toen geknapt. Ik had het geluk dat ik er op dat moment niet op zat..

rosnerdres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:16

Zo dat gebeurde ook zomaar? Was dat zade al wat ouder of net as die van mij ook nog niet heel oud?

Wat ik echt hoop is dat de boom van mijn zadel nog in orde is.. daar ben ik wat bang om gezi die mee kwam tegen het hek.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 06:25

Ja ik liep met mijn paard in de piste en toen ging ze er bokkend vandoor waardoor ze het zadel kapot maakte. Dat was geen nieuw zadel, ik had het toen al een jaar of 3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:09

Iig beterschap.
Ik denk dat het zader toch gewoon versleten was.. :j

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:32

Wat een eng verhaal! Hoe gaat het nu met je? Beterschap in ieder geval! Het zal wel een zware week voor je worden, maar ik denk dat je toch nog geluk hebt gehad. Ik weet van een meisje hier uit de buurt die tegen de zijkant was geslingerd en daardoor allemaal ingewanden had beschadigd (oa nieren) en botten verbrijzeld.

Er stond in de vorige Bit een stuk over het invetten van tuig. Ik denk dat het te oud was of niet op een goede manier was ingevet. Ik geloof dat onderdompelen in olie bijv. funest is.
Ik vind het niet zo gek dat ze allebei zijn afgebroken. Ze zijn toch hetzelfde onderhouden en als er op beide stoten evenveel druk stond met rijden, gaan ze toch even snel stuk denk ik.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:37

Ik heb het zelf ook een keer gehad! Paard begon te flippen, en toen ik daardoor met veel kracht op een kant leunde braken plotseling de singelstoten en vloog ik met zadel en al eraf. Waarna ik ook nog eens in de longe bekneld kwam te zitten ( want ik we gelongeerd, paard was nog groen) en ik een aantal meter achter het paard werd aangesleurd. Ik heb er toen gelukkig alleen een gekneusde vinger aan over gehouden.

Maar dat is wel ongelooflijk schrikken vooral als het zadel daarvoor nog gecontroleerd is. Ik zou dan ook de stoten aan de andere kant laten vervangen, zodat je daar niet hetzelfde krijgt.