Bitloos, hoe strak neusriem doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

Bitloos, hoe strak neusriem doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 11:28

Ik heb dit Barefoot hoofdstel besteld:
Afbeelding

Ik weer hoe hoog de neusriem moet zitten, op de rand van de inhammen van het neusbot, maarrr nu mijn vraag, hoe strak moet ik de neusriem doen? Moet ik die aansluitend doen, of moeten daar bijvoorbeeld nog 2 vingers tussen passen?

Hoop dat iemand dit mij kan vertellen

PanamaD

Re: Bitloos, hoe strak neusriem doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:59

Ik denk gewoon als bij andere neusriemen. Te strak is niet goed maar te los ook niet dus daarin. Als ik jou was zou ik hem gewoon de laatste gaatje tot dat je nog net iets verder kunt maar dat geen gaatje scheelt. Ik denk dat je dam precies goed zit.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:03

Is het niet zo dat de neusriem vanzelf strak word getrokken als je aan de teugels trekt door middel van de kruisbandjes die onder de kaak door gaan?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:05

ik deed dat altijd op gevoel.
Zeker niet te strak maar het hoofdstel moet niet kunnen draaien als je aan één teugel trekt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:07

binky schreef:
Is het niet zo dat de neusriem vanzelf strak word getrokken als je aan de teugels trekt door middel van de kruisbandjes die onder de kaak door gaan?

Nee, als de neusriem niet strak genoeg zit gaat het hele zooitje schuiven.

Niet te strak, niet te los: ik noem het 'netjes aangesloten' ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:08

ietsjes strakker dan een neusriem met bit , maar zeker niet te strak! Let er vooral op dat ie hoog genoeg hangt!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:08

MaritAriel schreef:
ietsjes strakker dan een neusriem met bit , maar zeker niet te strak! Let er vooral op dat ie hoog genoeg hangt!

o ik lees net dat je dat al had omschreven maar volgens mij is het 2 vingers er boven ipv op de rand . iig zo heb ik hem altijd en zo is het mij geleerd haha ;)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 16:34

MaritAriel schreef:
MaritAriel schreef:

o ik lees net dat je dat al had omschreven maar volgens mij is het 2 vingers er boven ipv op de rand . iig zo heb ik hem altijd en zo is het mij geleerd haha ;)

Oke, ik had deze info op een site gevonden namelijk over de hoogte van de neusriem. Er stond idd dat hij zeker niet te laag mag, omdat het neusbot anders kan breken, en hoger is niet erg, alleen word de werking dan minder stond daar..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:35

Wanneer een paard correct nageeft dan zal het zijn kaken los laten en er ontstaat dus ruimte tussen kaken. Het is dus logisch dat een paard de ruimte daarvoor wel moet krijgen, want anders kan het niet correct nageven. Deze neusriem moet dan ook dusdanig afgesteld worden dat je rondom de neus met gemak 2 vingers tussen de neus en de neusriem kunt steken, zo weet je zeker dat het paard ruimte zat heeft om zijn kaken los te kunnen laten bij het nageven.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 18:02

Oke.. duidelijke uitleg..