Pessoateugel steeds scheef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Pessoateugel steeds scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:23

Zoals de titel al zegt: De pessoateugel gaat steeds scheef.
Ik heb het al geprobeerd op te lossen door 1 touwtje strakker te doen. Dat werkt maar lijkt mij niet de bedoeling. Vandaag heb ik de koordjes gelijk gemaakt, bilbontje recht gehangen, alles gelijk. Weer gaat het scheef!
De kant waar het korter/strakker wordt gaat ook het touwtje raffelen. (het gaat om een gekochte nieuwe pessoa, dus geen home made ;) )

Help! Wie weet de oplossing en belangrijker, wie weet wat de oorzaak is?!

NAIWHL

Re: Pessoateugel steeds scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:17

Als hij na het longeren scheef is, is dat omdat hij door de buiging van het paard naar 1 kant wordt getrokken? of verschieten de sluitingen en is hij echt langer geworden aan 1 kant?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:21

Ik heb dit probleem ook al heel lang, en geen idee waardoor het komt. Op een kant is het zelfs zo erg dat ze contrastelling gaat lopen. Ik trek het bontje dan een stuk de andere kant op, maar dat lijkt me ook niet echt de bedoeling.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:24

Na de eerste paar stappen gaat eht al scheef. Stelling blijft naar links ook al laat ik haar de andere kant op lopen. Sluiten verschuift dus niet.

Bontje heb ik inderdaad ook al verschoven, helpt ook niet

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:28

Ik had dat probleem ook.

Meest logische verklaring is dat je paard wat scheef is. Is elk paard en die van mij ook. Als de buiging meer een bepaalde kant op gaat, dan is het logisch dat de hele boel wat scheef gaat zitten. Stel je paard buigt liever naar links, dan zal het bontje naar de rechterkant van je paard trekken omdat hij daar meer ruimte nodig heeft om die buiging te kunnen maken.

Ik was het scheef zitten van mijn pessoa uiteindelijk zo zat, dat ik het deel van het bontje (klip, touw en bontje) los heb gemaakt van de rest.

Het bontje zet ik nu onafhankelijk van de rest vast aan de longeersingel en het gedeelte met de katrollen en naar het bit, dat bind ik zelf vast aan de longeersingel. Zo kan ik de stelling vragen die ik wil, ipv dat de pessoa helemaal mee gaat in de houding van het paard.

Hopelijk snap je iets van mijn (voor mijn idee warrige) uitleg.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:35

Okey, hoe maak jij dan het bontje vast aan de logeersingel? Heb je die doorgeknipt dan?
Touwtjes naar de mond heb jij dus als gewone touwtjes vast? (Niet het stukje bil naar mond/borst?)

Misschien kan ik het touwtje van bil naar bit eens een keer extra door de ring doen zodat het iets moeilijker glijd..

Scheef is ze wel ja :j

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:42

Nee, het bontje zit nog steeds vast aan die touwtjes...

Afbeelding

Alleen is het stuk, longeersingel, bit, longeersingel, bontje, los van het stuk klipje, touwtje, bontje

Wordt heel warrig dit :')

bij het stuk waar het bontje zit, zit ook de mogelijkheid door die schuifjes om dus de 2 delen van elkaar te houden. Het bont gedeelte blijft uit 1 stuk bestaan.

Snap je er iets van? :Y)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:49

Hmmm.... dit is iets om over na te denken :? :')

De "V" (klip op de rug, touwtje naar het bontje) heb je losgehaald van de rest? (De 8-jes de onder het bontje zit?) Zodat je alleen het bontje achter de benen hebt?
De lange touwtjes die je dan hebt maak je vast aan de ringen van de singel? Dus je hebt niet de lange touwtjes van bil naar bit.

Begrijp ik het goed?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:55

Nu moest ik die van jou even drie keer lezen :')

Maar je begrijpt het goed :j

Enige nadeel is dat je natuurlijk niet meer echt een pessoa hebt, maar scheelt bij mij een hoop ergernis :Y)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:04

Hahah! Tja, het is maar net hoe je het in je hoofd hebt zitten he.. Bedankt voor je uitleg!

Zijn er nog andere oplossingen?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:08

Graag gedaan en ik ben ook benieuwd naar andere oplossingen.

Mijn eerste oplossing: een knoop leggen, vastbinden met garen, daar waar het stuk van het bontje in de punt van de V komt, dat werkte ook niet. Mijn redenatie dat hij dan minder opzij kon schuiven gaf bij mij geen effect.

Ik lees verder mee en hou mijn mond :')