4FLEX, boomzadel van de makers van Ghost en Freeform... ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

4FLEX, boomzadel van de makers van Ghost en Freeform... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:41

Ik vond op een site het merk 4FLEX.

Het is gemaakt door o.a. Ghost die boomloze zadels maken, alleen is dit een boomzadel. Ik vraag me af over welke westernmerken ze het overigens ook hebben? Ik vind jammer genoeg geen site waar alle informatie opstaat hoe ze worden gemaakt en ze zijn nog niet lang genoeg op de markt vrees ik om echte ervaringen te kunnen lezen :+ .

Ik vind de verschillende modellen van 4FLEX wel leuk en degelijk uitzien.

Wat denken jullie?
Iemand die meer geluk heeft op internet om een site te vinden over het merk? :o

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:15

witteRaaf

Re: 4FLEX, boomzadel van de makers van Ghost en Freeform... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:24

Niemand die ze net zo leuk vind als ik? :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:32

Die lijkt op de American flex
Is deze ook met beweegbare panelen?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:47

Nee dacht het niet. Zit wel een boom in die ze onderverdelen in de maten semi quarter en full quarter dacht ik

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:57

Het zijn gewoon boomzadels met vaste panelen die afzonderlijk geshimd kunnen worden. (er kunnen losse kussens onder van diverse materialen - fleece, Sympanova e.d.) Het lijkt wat dat betreft meer op de Podium zadels.

In Italie zelf zijn ze al uitgebreid getest - en ik meen dat de Amerikanen er ook wat mee doen.

Vond wel de Belgische verdeler http://www.skyriding.be

Ik kan ze ook bestellen O:)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:28

Ja die had ik al gevonden :). Vind het jammer dat ik niets terug vind van al die ervaringen en tests, dat maakt toch of je zo'n zadel overweegt of niet..
Wat denk jij van de kwaliteit en de drukverdeling van dit zadel? Gewoon echt volledig vergelijkbaar met podium?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:34

Ik heb ze ook alleen nog maar op een zadelbokje zien liggen en heb gehoord dat de Italiaanse testers er gelukkig mee waren. Om te zien is de constructie vrijwel identiek aan de Podium zadels. (Le Selle Italiane maakte de Podium tot voor een jaar of 2 geleden.... ontwierp ook de nieuwe modellen) Dus hang me alsjeblieft niet op aan mijn mening of gevoel er over. Ik ben voor boomLOOS en niet dol op bomen, ook al kunnen ze met shims en kussentjes worden aangepast. Dat vraagt toch om een enigszins uniform paardenras/type.
Wanneer je makkelijk aanpasbaar wilt hebben en toch een goede drukverdeling, kies dan voor Freeform (zelfde fabriek) en zeker de Trekker....

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:20

Mijn eerste gedacht was ook de Trekker, omdat ik meer dan goede dingen lees erover. Ik was iets minder enthousiast over Freeform totdat ik hoorde dat die sinds kort ook beter druk verdelen dan tov vroeger. Nu zijn die qua uiterlijk nu niet echt mijn ding (een trekker nu eigenlijk ook niet maar goed). Die 4Flex vond ik dan weer wat mooier ogen, en vooral degelijk. Normaal gezien kan ik ze donderdag ook eens in't echt bekijken.
Ik denk dat een boomzadel nog altijd beter is dan boomloos, MAAR dan moet het echt wel supergoed passen. En daar heb ik een beetje een schrik van opgedaan. Mijn vorig schijnbaar perfect boomzadel bleek voor geen mm goed te zitten op mijn paard.
En bij boomloze zadels elimineer je weer dat probleem en ik sta daar ook volledig voor open, maar toch ben ik nog steeds een klein beetje bang over die drukverdeling.. stom he, zeker met al die postieve commentaren

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:28

Vind de zadels er erg mooi om te zien,maar voor bij ook nooit meer een boomzadel..Ik ben boomloos gaan rijden na dat ik tig zadels had aan laten meten voor mijn merrie,nou ze pasten voor geen meter of na een paar maanden niet meer..Ik rij nu met een heather moffett zadel,erg fijn..

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:32

Heb je je zadels ook steeds laten maken startende van een kale boom? Heb zo iets aan mij dat ik dat misschien nog de enige optie vind om een boomzadel te nemen: starten vanaf kale boom.. Waar vind ik info van die heather moffet? Heb ik nog nooit van gehoord?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:38

Nee heb ik toen niet gedaan,zou ook niet weten of dat beter is of niet..Heather Moffett heeft een eigen site waar alle info op staat..Ik weet niet precies waar hij hier verkocht wordt omdat ik hem van iemand heb overgenomen..

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:41

Heb net gevonden dat die Westernmerken waar het in mijn OP over gaat White Star en Garland zijn.. 4FLEX is dus familie van deze merken :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:49

Ook een zadel laten maken aan de hand van een kale boom is geen garantie dat hij past - niet bij de aflevering en zeker niet na enkele maanden of jaren.
Ieder paard verandert - soms per seizoen, vaak door training (of gebrek daar aan) leeftijd of dracht. Je boomzadel zou 2x per jaar nagekeken moeten worden en dan zonodig aangepast moeten worden.
De zwaarste endurance rit ter wereld - de Tevis Cup - is gewonnen door iemand op een Freeform (1x in 2007 en 1x in 2010)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:24

gho wat een heerlijk zadel
ik heb een ghost maar vindt het zadel erg wiebelen van links naar rechts

mmm maar veel verbreden kan je denk ik niet met dit zadel.
(mijn ghost heeft nu vakantie tot maart :D en dan gebruik ik hem nog 1 jaartje en dan toch opzoek naar een zadel wat steviger op haar rug ligt.)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 08:46

Dat idee had ik ook als ik de ghost zie, dat is zoooo weinig zadel, ligt dat wel stabiel? Maar er zijn er erg tevreden klanten van ook. Maar heb toch liever wat 'meer zadel' :). Die cantle van de 4Flex lijkt me ook wel niet erg hoog op te lopen, althans niet zo hoog als de trekker, of is dat meer gezichtsbedrog op de foto?
Wel tof om te weten van die freeform!
Als ik kale boom wil starten, liefst western, da's meer mijn ding. In principe zou mijn paard niet veel meer veranderen, hij is nu 6,5 jaar en redelijk uitgezet het laatste jaar.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:19

ik heb de ghost puur aangeschaft voor om mijn paardje langzaam te beleren en heb nu 2 maanden met har gereden en nu staat ze voor een 6 maand op rust.
daarna pak ik haar weer op en is ze 4 jaar en wil er dan nog 1 jaar mee rijden 2 a 3 keer per week tot ze 5 is en dan komt er een massimo of misschien wel een 4flex want zadel staat me erg aan maar weet niet of zoals de massimo te verbreden is.
buitenzinnig kan jij mijn antwoordt misschien beantwoorden?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:04

Hoi Dribbelkont - zoals ik een paar posts geleden al schreef - dit is een vaste boom - ze hebben hem in 2 breedtes en dat is het. Met de lengte buiging kan je wat spelen met klittenband kussentjes....

Amouroke Freeform maakt ook boomloze westernzadels http://www.leselleitaliane.com/ita/c-FREEFORM.pdf helemaal naar beneden scrollen. Em dan nog over "helemaal uitgegroeid op de leeftijd van 6-7 jaar" Mijn Hafje veranderde nog van bouw met 10 en ouder.

De cantle van de 4FLEX is niet zo hoog als die van de Trekker

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:15

Hoe lang zijn deze zadels eigenlijk?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:47

dan valt dit zadel af voor mij want wil een boomzadel die nog wel te verbreden is.
bedankt buitenzinnig.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:37

tamary schreef:
Hoe lang zijn deze zadels eigenlijk?

Ik heb geen flauw idee Y;(

wel stuk Duitse tekst gevonden met duidelijke omschrijving

Citaat:
4FLEX ist eine flexible Sattelreihe aus dem Hause der baumlosen Freeform Sättel: mit flexiblem Sattelbaum und flexiblen Sattelbars, ergonomisch vorgeformt mit Freistellung der Wirbelsäule, Dornfortsatzenden und Schulter.
Trekking Sättel der neuen Generation.
• flexibler Kunststoffbaum flexibele kunststof boom
• flexible, ergonomische Sattelbars passen sich dem Pferderücken dynamisch an
• auswechselbare, justierbare Paneltrachten mit Klett erzielen zusätzliche Wirbelfreiheit, geben sehr gute Gewichtsverteilung und dienen zur Korrektur von Schiefe, Gebäudemängeln und Aufbau von Muskulatur uitwisselbare kussens onder de panelen om de pasvorm te corrigeren (en daar ben ik nou zo op tegen bij een boomzadel - je zadel ligt rechter, maar je paard wordt schever)
• 3 verschiedene Unterseiten:
Simpanova (zusätzliches Plus: luftdurchlässig und extra stoßdämpfend, WinDry Material Kombination)
Fleece
Kalbsleder glatt
• individuelle Passformkriterien wie Flare, Twist, Rock etc. erfüllen 4FLEX Sättel selbstbeweglich
• austauschbare Forks mit oder ohne Horn aus leichtem Holz verwisserbare pommel met of zonder knop van licht hout
• 3 verschiedene Baumweiten bzw. Passformen für schmale, mittlere und breite Pferde mit niedrigem, medium bis hohen Widerrist:
Semi, Quarter und Full 3 boombreedtes
• 3 verschiedene Unterseiten:
Simpanova (luftdurchlässig und extra stoßdämpfend mit WinDry Material gepolstert), Standard Fleece
Kalbsleder
• extrem komfortables Sitzteil
• verschiedene Sitzgrössen: 15”, 15 1/2”, 16” drie maten voor de zit - ik zie nergens in hoeverre dit de lengte van het zadel beïnvloedt en al helemaal geen totale lengtemaat
• Fender in zwei Größen: M, L
Innenliegende Fenderriemen sind aus Leder/Biothane, sie können auch ohne Fenderteil als normale Steigbügelriemen benutzt werden
• Steigbügelriemen EasyFit mit T-Buckles
• Kalbsleder glatt in allerbester Italian Quality
• Verschiedene Farben: schwarz, dunkelbraun, burgundy, new market, red, green, blue green...
• 7 kg leicht

Die flexiblen, anatomische Sattelbaumbars passen sich dem Pferderücken dynamisch an. Individuelle Passformkriterien wie Flare, Twist, Rock etc. erfüllen 4FLEX Sättel selbständig. Die Sättel sind an allen Stellen aus festen und flexiblen Materialkombinationen dauerelastisch vorgeformt, wo sich der Sattel an das Pferd anpassen muss, damit er gleichmäßig aufliegt und optimal Druck verteilen kann. Die Winkelung der flexiblen Bars zum Pferderücken passt sich an, macht sich flach und weit für breite Pferde. Oder geht in eine steilere Barstellung für schmalere Pferde. 4FLEX Sättel machen den Schwung des Pferderückens mit, auch für Pferde mit Senkrücken, ohne Brückenbildung. Sie entspricht ebenso Pferden mit geradem Rücken, damit der Sattel auf dem Pferd nicht hin und her schaukelt oder beim Gurten nach vorne kippt. Er klemmt nicht oder drückt im hinteren Bereich nicht auf die Dornfortsätze, kein auf- und abwippen auf dem Pferderücken. Kuhlenbildung hinter dem Schulterblatt kann nicht entstehen, die Taillierung unter der Fork gibt nach. Kein Durchbiegen des Baums, es entstehen keine punktuellen Druckspitzen.

Ein Sattel für mehr Beweglichkeit Ihres Pferdes.
Er kann eine ideale Lösung für Ihre Sattelprobleme sein, damit ihr Pferd wieder entspannt gehen, seinen Rücken aufwölben und Muskulatur aufbauen kann.

Jullie mogen het verder zelf onder de vertaalmachine gooien ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 18:52

rechtstreeks van vertaling van Google :) :

4FLEX is een flexibel zadel serie uit de Freeform boomloze zadels: met flexibele zadelboom, zadel bars en flexibel, ergonomisch voorgevormde, met vrijstelling van de wervelkolom, processus spinosus eindigt en de schouder.
Trekking zadels de nieuwe generatie.
• flexibele kunststof boom Kunststof flexibele boom
• flexibele, ergonomische zadel bars om terug te passen bij de paarden naar dynamisch
• afneembare, verstelbare paneel jurk met klittenband aan extra irrotational, geven een zeer goede verdeling van het gewicht en worden gebruikt voor de correctie van scheefheid, constructiefouten en het opbouwen van spieren uitwisselbare Kussens Onder de panelen OM de c. Pasvorm te corrige (s daar ben IK nou za op BIJ EEN-boomzadel - afhankelijk Zadel Ligt rechts, afhankelijk Paard MAAR wordt Scheveningen)
• 3 verschillende bases:
Simpanova (plus: luchtdoorlatend en extra schok-absorberend, WinDry combinatie van materialen)
Vlies
Soepel kalfsleer
• Op maat gemaakt van criteria zoals flare, twist, rock etc. 4FLEX te voldoen, zelfs bewegen zadels
• Vorken hout uitwisselbaar met of zonder licht-hoorn gemaakt van lichtgewicht hout pommel verwisserbare voldaan Zonder Knop van van
• 3 verschillende boom maten en vormen te smal, middelgrote en grote paarden fit met een low-, medium-tot hoge schoft:
Semi, kwartaal en 3 boombreedtes
• 3 verschillende bases:
Simpanova (geventileerd en gevoerd met extra schok-absorberend materiaal WinDry), Standard Fleece
Kalfsleer
• Zeer comfortabele stoel
• een aantal van de zitting maten: 15 ", 15 1 / 2", 16 "Voor De Drie formaten en referenties - IK ZE Nerger in hoeverre zegt de Van het Zadel Lengte beïnvloedt en Geen al weer helemaal in totaal lengtemaat
• Fender in twee maten: M, L
Interne Fenderriemen zijn leer / Biothane, kunnen ze worden gebruikt als een normale stijgbeugelriemen zonder Fenderteil
• EasyFit Stirrup met T-Gespen
• Gladde kalfsleer in de beste Italiaanse kwaliteit
• Verschillende kleuren: zwart, donker bruin, bordeaux, nieuwe markt, rood, groen, blauw, groen ...
• 7 kg

De flexibele, anatomische zadelboom bars aan te passen aan de paarden terug naar dynamisch. Individuele pasvorm criteria zoals flare, twist, rock etc. 4FLEX ontmoeten zelfstandig zadels. De zadels zijn op alle punten van vaste en flexibele combinaties van materialen blijvend voorgevormde elastische, waar het zadel op het paard moet zo aan dat het rust verdelen de druk gelijkmatig en optimaal kunnen. De hoeking van de flexibele bars, het paard past, maakt zich vlakke en brede voor brede paarden. Of gaat in een steilere Barstellung voor smallere paarden. 4FLEX zadels maken met de dynamiek van de rug van het paard, zelfs voor paarden met rug slingeren, zonder overbruggen. Het komt overeen goed met paarden rechte rug naar het zadel op het paard rotsen van links naar rechts of schuin naar voren wanneer de stoelriemen. Hij is niet vastgelopen of onderdrukt in de rug niet naar de doornuitsteeksels, en niet op abwippen te paard. Pit formatie achter het schouderblad niet kan ontstaan, de taille geeft ver onder de vork. Geen doorbuiging van de boom, er zijn geen selectieve druk spikes.

Een zadel voor eenvoudige verplaatsing van uw paard.
Hij kan een ideale oplossing voor uw zadel problemen, ga je terug naar haar paard ontspannen, krullen zijn rug en kan spieren opbouwen zijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:54

:') _O-
GE-WEL-DIG!!! Wat zijn die vertaalde teksten toch enig!!! Ik hoop dat iedereen de strekking van het verhaal begrijpt

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 18:56

En anders een beetje fantasie erbij en dan lukt het ook wel he :))

skyriding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:29

Toch even reageren, want ik zie hier enkele fouten voorbijkomen.

De uitleg die op de duitse site staat, klopt niet. De boom is niet flexibel! Het is een PVC boom, maar niet flexibel. Het uitgangspunt van deze zadels bij de ontwikkeling ervan, was een flexibele boom. Maar deze kwam niet door de testen. Ze bleven problemen hebben met drukverdeling waardoor ze besloten hebben een gewone boom er in te steken. De info op de duitse site is eigenlijk de filosofie van waaruit men gewerkt heeft aan het zadel, maar niet het uiteindelijke resultaat dus. Ze wilden liever een degelijk zadel, ipv kost wat kost flexibel te zijn. Eerlijk dus.

Ze zijn niet verkrijgbaar in 2 breedtes maar in 4 breedtes.

Wij doen normaal enkel (semi)boomloze en flexibele zadels. Maar toen ons gevraagd werd deze ook eens te testen, waren er enkele van onze testruiters zeer te spreken over de kwaliteit en comfort van het zadel. Wij hebben onze zadels niet enkel laten testen door de liefhebbers van boomloze zadels zoals wijzelf, maar ook door mensen die twijfelen aan boomloos. Dit zadel werd vooral goed gevonden door mensen die houden van de degelijkheid van een westernzadel, maar toch op zoek zijn naar een lichter zadel om lange buitenritten te maken.
Hierdoor hebben wij besloten om dit zadel dan toch op te nemen in ons assortiment en even aan te kijken hoe hier verder op gereageerd wordt.

Bij deze dus wat meer uitleg over de 4flex. Dus verkrijgbaar in 4 breedtes (sqh, qh,fqh en xfqh) en NIET flexibel, naam is dus verkeerd gekozen. Pvc boom en houten fork en een gewicht van tussen de 6 en 7 kilo. Zitmaten tussen de 15,5" en 17". De cantle is minder hoog dan de Trekker en loopt minder stijl op.
Ik hoop dat deze uitleg wat meer duidelijkheid geeft.