zadelprobleeem niet tot een oplossing kunnen komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovemyhorse1

zadelprobleeem niet tot een oplossing kunnen komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 21:06

Hallo

Zoals er al vermeld staat in de titel is het zadelprobleem niet op te lossen.
Het gaat niet om mij maar om een vriendin van mij.

2 jaar geleden heeft mijn vriendin een nieuw zadel aan laten meten voor haar toen 3 jarig paard.
Ze heeft helemaal niet naar het geld gekeken en wilde een goed,nieuw passend dressuurzadel voor haar jonge paard.
Zadelmaker geweest,zadels gepast enz.
Mijn vriendin toen een zadel gekozen wat heel erg goed lag op haar paard en waar ze fijn in zat.
Zadel was 2600 euro incl toebehoren.
Na 1 jaar de zadelmaker laten komen om te kijken of het zadel nog goed lag ivm bespiering van het paard.
Zadel is toen wat wijder gemaakt in de boom en lag weer perfect.
Toen het paard 4,5 jaar was heeft ze een tijd niet kunnen rijden ivm problemen.
Nu is ze sinds 4 maanden weer aan het rijden en het paard is chagrijnig als ze met het zadel aan komt lopen.
Als ze het zadel erop legt dan gaan die oren in zijn nek en wil bijten.
Dit heeft hij nooit gedaan dus mijn vriendin weer de zadelmaker langs laten komen en die heeft de boom weer wijder gemaakt.
De zadelmaker is niet komen controleren of het zadel goed lag en daar zei mijn vriendin iets van.
De zadelmaker zei:Kijk zelf maar of het goed ligt en anders maak ik het nog wel wijder.
Mijn vriendin haar paard opgezadeld en hij was me toch een partij chaggie.
Zij gereden en de volgende dag was het paard zo stijf in de rug.

Ze heeft mij naar haar zadel laten kijken en ik vind persoonlijk dat het zadel heel erg slecht ligt.
Het lijkt wel als je van voren naar kamer kijkt of die helemaal uit zn model is.
En het lijkt of er een bult op de kamer zit.
Ook sluit het achter bij de kussens niet mooi aan bij de rug van het paard.
Ik heb mijn zadel erop gelegd en die sluit wel mooi aan bij het paard.

Zij hiermee terug gegaan naar de zadelmaker en die zegt dat er helemaal niks met het zadel aan de hand is.
Mijn vriendin heeft gezegd tegen de zadelmaker dat ze het zadel niet meer wil hebben en dat ze een oplossing wil.
Het liefste zou ze van de zadelmaker het geld terug krijgen en ergens anders een nieuw zadel aan laten meten.
Maar ze krijgt haar geld niet terug maar mag voor een bepaald bedrag een zadel bij hem uitzoeken.

Wie weet hoe ze dit kan oplossen?
Ze wil echt geen zadel meer van deze zadelmaker.
Ze heeft wel elke keer netjes betaald voor het verbreden van de boom.

Ik hoor graag van jullie hoe jullie dit op zouden lossen.

Alvast bedankt

Britty

Re: zadelprobleeem niet tot een oplossing kunnen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:14

Tja...ik snap wel dat de man haar geen € 2600 meer gaat geven voor een zadel wat al 2 jaar in gebruik is. Ik zou de zadelmaker verzoeken zelf te komen om het probleem te bekijken. Dan ziet hij zelf hoe slecht het ligt. Je kan evt ook met foto's of een filmpje gaan, maar langskomen is natuurlijk beter. Anders het zadel zo goed mogelijk verkopen en een andere kopen dan maar.

Vind het wel raar dat hij zonder passen zomaar de boom gaat verbreden. Volgens mij kan je ook niet bij ieder zadel zomaar onbeperkt blijven verbreden/versmallen. Denk dat je daar toch een beetje een "slap" boompje van krijgt ook. Boom is toevallig niet gebroken?

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 21:29

De boom is niet gebroken.
Het schijnt dat ze bij deze zadels de boom regelmatig door verhitting smaller en wijder kunnen maken.
Het is een Prestige dresuurzadel maar welk model weet ik niet.

Ik snap ook wel dat hij niet die 2600 euro terug wil geven maar hij komt eigenlijk niet met een oplossing.
Hij blijft beweren dat het zadel goed is.
We zijn er nu over aan het nadenken om met het zadel naar een andere zadelmaker te gaan en vragen wat zijn mening is over het zadel.
Als die andere zadelmaker zegt dat het zadel niet goed is dan kunnen we misschien de eerste zadelmaker overtuigen dat het zadel echt niet goed is en dan proberen om er zoveel geld van te krijgen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:32

Wat zou je uberhaupt zelf/ of je vriendin een redelijk bedrag vinden om terug te krijgen? (of wat heeft zadelmaker 1 geboden..). Daarnaast tja zal het ook echt moeilijk worden om contant geld in het handje te krijgen...

Heb je toevallig rechtsbijstand? misschien dat die nog wat kunnen betekenen?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:38

Ik zou toch vragen of hij alsnog komt kijken, ook al vraag je advies bij een andere zadelmaker (wat ik overigens een goed idee vind!). Ik heb pas ook m'n zadel laten vermaken en daarvoor kwamen ze toch echt wel even kijken. Hoe weet de beste man nou hoe breed en smal hij het boeltje moet maken, als hij niet weet hoe het ligt en moet liggen?

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 07:54

@studiemiep Ik zou echt niet weten wat ze voor haar zadel wil ontvangen.Het zadel is 2 jaar oud en heeft helemaal geen gebruikerssporen.Ziet er echt nog als nieuw uit.Maar ze heeft nu haar oog laten vallen op een Euroriding Titan 2.Heeft ze al een hele tijd geleden in de winkel op gezeten en ze vind dat echt een superzadel.Maar ze wil geen honderden euro's bijleggen op dr eigen zadel want ze heeft meerdere keren aangegeven bij de zadelmaker dat de Prestige niet goed ligt op haar paard.Hij maakt die boom breder zonder te kijken en daar gaat het om.
Hoe kan je dan zien of het zadel goed ligt???
Daarom wil ze bij een andere zadelmaker een ander zadel kopen.
@Britty Vrijdag gaan we met het zadel naar een andere zadelmaker en vragen gewoon of er iets mis is met het zadel.Als alles goed is dan gaan we proberen met die nieuwe zadelmaker een afspraak te maken of hij wil komen kijken welk zadel er het beste op haar paard ligt.

Ze wil in ieder geval nooit meer een zadel kopen bij de eerste zadelmaker.Hij kijkt niet of het zadel goed ligt,als je hem belt dan krijg je hem niet te pakken en zo zijn er wel meer dingen waar ze op deze zadelmaker is afgeknapt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:02

Aangezien ze sowieso moet betalen voor het vermaken van het zadel, zou ik een andere goede zadel maker/passer laten komen.
Kijk eens wat die van het zadel vind.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:08

Maar de zadelmaker hoeft het zadel toch niet terug te nemen of geld terug te geven na 2 jaar omdat het niet meer past? Je kan wel eisen dat hij nu komt kijken bij het paard, omdat het nog steeds niet goed ligt. Had ze eigenlijk al eerder moeten doen. Verder kan je je zadel bij een onafhankelijke zadelmaker laten nakijken of de boom nog goed is. Zo nee, is hij mogelijk gebroken door het verbreden? In dat geval kan je wel de zadelmaker aansprakelijk stellen (al krijg je waarschijnlijk te horen dat het je eigen risico is geweest).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:12

Eens met 2005. Al snap ik niet dat je vriendin niet meer op 'r strepen is gaan staan toen de zadelmaker zei dat ze zelf maar moest passen. Ik had dat gewoon NIET geaccepteerd.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 08:21

@2005 Ze heeft de zadelmaker al meerdere keren gebeld en als ze hem dan aan de telefoon kreeg dan zei hij dat hij langs zou komen.Maar hij komt dan helamaal niet opdagen.
We gaan vrijdag bij een andere zadelmaker met het zadel langs.
De zadelmaker die het zadel aan haar verkocht heeft zegt dat de boom niet gebroken is.
Maar als vrijdag blijkt dat deze wel gebroken is dan heeft hij een heel groot probleem.
Hij heeft gezegd dat hij zonder problemen die boom wijder kan maken en dat heeft geen nadelige gevolgen voor het zadel.

Ik hoop voor mijn vriendin dat ze vrijdag bij die nieuwe zadelmaker eruit kan komen.
Dat ze haar "oude "zadel in kan ruilen voor een nieuw en dat ze niet al teveel bij hoeft te betalen.

@Needje. Dat heb ik haar ook al gezegd dat ze zich niet moet laten afschepen.Daarom heeft ze mij hierin mee betrokken en ik trek mn mond wel open.Die zadelmaker is nooit blij als hij mij ziet bij hem!!!!
Hij weet hoe ik erover denk en hij moet in mijn ogen maar met een oplossing komen.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 08:31

Krijg net een smsje van haar.
De zadelmaker heeft haar gebeld en heeft een oplossing voor haar.
Er is vorige week ingebroken bij deze zadelmaker en nu wil hij haar zadel opgeven als gestolen.
Nu wil hij een kopie van haar aankoopbewijs en dan wil hij dat zadel bij de verzekering gaan claimen of hoe dat heet.
Maar mijn vriendin moet ook haar zadel bij haar eigen verzekering opgeven dat het gestolen is.

Ik heb gezegd dat ze dat niet moet doen want dan krijgt zij geld van haar verzekering en hij van de zijne terwijl het zadel helemaal niet gestolen is en dat is oplichting!!!!

En ik geloof ook niet dat zij dan dat geld van de zadelmaker zijn verzekering krijgt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:37

Waarom zou je vriendin het zadel bij haar verzekering op moeten geven? :? Die vent spoort niet.
Ben ondertussen wel erg benieuwd welke zadelmaker dit is. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:49

lovemyhorse1 schreef:
De boom is niet gebroken.
Het schijnt dat ze bij deze zadels de boom regelmatig door verhitting smaller en wijder kunnen maken.
Het is een Prestige dresuurzadel maar welk model weet ik niet.

Ik snap ook wel dat hij niet die 2600 euro terug wil geven maar hij komt eigenlijk niet met een oplossing.
Hij blijft beweren dat het zadel goed is.
We zijn er nu over aan het nadenken om met het zadel naar een andere zadelmaker te gaan en vragen wat zijn mening is over het zadel.
Als die andere zadelmaker zegt dat het zadel niet goed is dan kunnen we misschien de eerste zadelmaker overtuigen dat het zadel echt niet goed is en dan proberen om er zoveel geld van te krijgen.

Niet met het zadel gaan, maar met zadel EN paard, anders komt het nog niet goed. Snap trouwens niet dat zij toegestaan heeft dat de boom wijder gemaakt is zonder dat de zadelmaker het zadel en paard en ruiter erop heeft gezien, heel raar.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 08:53

@Needje. Ik maak zijn naam niet bekend op Bokt.Ik wil geen gedonder met hem en wil dat het zo snel mogelijk wordt opgelost.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:25

Wat een rare gang van zaken..

Maar ik snap ook inderdaad niet dat zij heeft toegestaan dat de zadelmaker het zadel op de gok ging aanpassen (boom wijder maken zonder paard en ruiter gezien te hebben).

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 09:34

@ Yelly.Ze heeft hem meerdere keren gebeld om te komen kijken maar hij komt gewoon niet.
Ze heeft het zadel toen maar daar neer gelegd en hij heeft het gewoon breder gemaakt.

Ze wil nu niet meer dit zadel hebben omdat ze weet dat het niet goed past op haar paard.
Hij moet met een oplossing komen en hij wil geen geld uitkeren maar een ander zadel aan haar verkopen.
Maar als je dit al met hem mee heb gemaakt dan wil je geen zadel meer van hem hebben.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:40

lovemyhorse1 schreef:
Krijg net een smsje van haar.
De zadelmaker heeft haar gebeld en heeft een oplossing voor haar.
Er is vorige week ingebroken bij deze zadelmaker en nu wil hij haar zadel opgeven als gestolen.
Nu wil hij een kopie van haar aankoopbewijs en dan wil hij dat zadel bij de verzekering gaan claimen of hoe dat heet.
Maar mijn vriendin moet ook haar zadel bij haar eigen verzekering opgeven dat het gestolen is.

Ik heb gezegd dat ze dat niet moet doen want dan krijgt zij geld van haar verzekering en hij van de zijne terwijl het zadel helemaal niet gestolen is en dat is oplichting!!!!

En ik geloof ook niet dat zij dan dat geld van de zadelmaker zijn verzekering krijgt.

Heb het hele verhaal gelezen, maar bij dit bericht viel echt mijn mond open.. :oo
Dus eerst wil hij haar niet verder helpen en nu vraagt hij haar mee te werken aan oplichting?

Ten eerste zijn de beloftes die hij maakt loze beloftes..
..dus ook alle beloftes om haar daarna te helpen zou ik niet geloven..
Ten tweede maakt hij haar medeplichtig aan oplichting.. :x

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:48

Dat verzekeringsverhaal zou ik als ik haar was niet op in gaan. Dat is pure fraude :=

Overigens als je een zadel op een 3 jarig paard laat aanmeten dan weet je gewoon dat dat geen blijvend zadel is. Je paard veranderd nog zo ontzettend veel na die tijd qua bespiering en groeit nog etc.

Ik zou persoonlijk een andere zadelmaker er naar laten kijken.
Mogelijk is er iets mis gegaan met het verbreden van de boom?
Ik snap ook wel dat de zadelmaker geen geld terug geeft voor het zadel, maar als de laatste reparatie fout is gegaan, vind ik dat hij daarvoor het geld wel terug zou moeten geven.
Maar daarvoor heb je weer de mening van een andere nodig. Zou dit dan op papier laten zetten en terug koppelen naar hem.

Heeft je vriendin ook met jou zadel gereden? Probeer dat anders eens en kijk hoe het paard daar op reageert. Misschien zit er wel gewoon iets in zijn rug niet goed? Is er al eens een osteopaat oid bij geweest?

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 09:50

@Casarell. Ikheb haar ook gezegd dat ze dan medeplichtig is.
Ze gaat dit in ieder geval niet doen.

Hij moet gewoon met een oplossing komen en dat gebeurt niet.
Hij heeft bij het zadel de laatste keer de boom wijder gemaakt zonder te komen kijken.
Ik hoop maar dat we vrijdag bij die andere zadelmaker tot een oplossing kunnen komen.
Als het zadel in de ogen van die andere zadelmaker wel goed is dan wil ze het inruilen.
Mocht het zadel niet goed zijn dan heeft die eerste zadelmaker een probleem.
Desnoods schakel ik een advocaat in om heel die inbraak tot op het laatste stukje uit te zoeken.

Zo ga je toch niet met klanten om???

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 09:58

@Skessa. Met zijn rug is alles ok.Ze laat hem om de zoveel maanden nakijken voor de zekerheid.
Ze heeft niet met mijn zadel gereden maar hij was niet chaggie op mijn zadel.
We hebben ook nog een ander zadel erop gelegd en daar deed hij ook niet chaggie op.

We gaan zoals ik al in eerdere reacties aangaf vrijdag naar een andere zadelmaker en hopen dat we er uit komen.
Als er iets mis is met het zadel dan leggen we het vast op papier en gaan daarna nog naar een andere zadelmaker om te kijken wat hij van het zadel vind.
Mocht hij vinden dat er ook iets mis is met het zadel dan heeft de eerste zadelmaker een probleem.

Het gaat er gewoon om dat hij het probleem op moet lossen en dat hij niet met zo'n oplichtingszaakje aan moet komen want dan kom je al helemaal niet meer betrouwbaar over op je klanten.
Mijn zadel gaat daar never nooit naar toe om gerepareerd te worden!!!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:43

Een goede zadelmaker zal je ook nooit zo'n duur zadel aansmeren voor ene 3 jarig paard. Mijn zadelmaker wilde dat iig niet doen, heb nu voor 1 jaar een "leen"zadel van 1150 euro en dit bedrag krijg ik ook retour bij het aanmeten van een nieuw zadel (bij Arno Brandt), hij vind namelijk dat een 3 jarige te veel veranderd van bouw..en dan heb je kans dat je je zadel nooit meer echt passend krijgt.

Ik hoop echt dat jullie eruit gaan komen maar ik vrees iig dat dat niet bij zadelmaker 1 is...(en ja wat zou je nog terug kunnen krijgen voor die Prestige..ik denk echt dat je gaat schrikken..denk een bedrag onder de 1000 euro.....) PS tip ik zou bij het uitzoeken van een zadel niet uitgaan van wat eigenaar wil maar wat als aller 1ste goed op paard ligt

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 17:45

Hier een updat hoe het vandaag is gelopen.
Vanochtend naar de 2de zadelmaker geweest voor een second opinion of het zadel scheef is.
De zadelmaker heeft wel een half uur gekeken en gemeten samen met een andere zadelmaker.
Hij is tot de conclusie gekomen dat het zadel wel degelijk scheef is!!!!
Hij denkt dat het door het verbreden van de boom is gekomen.
Omdat er een boom in zit die door hitte verbreed kan worden kan het zijn dat het zadel niet goed op het verbredingsapparaat heeft gelegen en daardoor scheef is geworden.

Toen door naar de zadelmaker die de boom wijder heeft gemaakt.
Een heel getouwtrek en we zijn er niet uit gekomen.
Hij beweerd dat het zadel NIET scheef is en dat het tussen de oren van mijn vriendin zit.
Ik heb toen gevraagd of hij het zadel niet terug kon sturen naar Prestige en die te laten oordelen of het zadel scheef is ja of nee.
Hij stemde hier wel mee in met veel moeite.
Dit adviseerde zadelmaker nr 2 ook als Prestige concludeerd dat het zadel scheef is dan moet er een nieuwe boom in.
Zo'n boom kost 800 euro.
Maar zadelmaker nr 2 vermoedt dan dat zadelmaker nr 1 tegen ons zegt dat het zadel recht is en dan is er nog niks opgelost.

Nadat we bij zadelmaker nr 1 zijn geweest werd ik zo woest dat ik ergens mijn gelijk wilde halen.
We zijn toen naar zadelmaker nr 3 gereden en daar het hele verhaal voorgelegd.
Hij heeft gekeken en gemeten en concludeerde ook dat het zadel SCHEEF was.
Ik weet uit eigen vertrouwen dat zadelmaker nr 3 echt heel erg goed is en die de zaak niet bedonderd.
Hij adviseerde ook gewoon terug sturen naar Prestige.

Nu weten we eigenlijk niet meer wat we moeten doen.
Mijn vriendin heeft nu haar rechtsbijstand gebeld en die sturen een brief naar haar toe waarin zij de zadelmaker aansprakelijk steld voor de schade.
Deze brief moet ze aangetekend naar de zadelmaker sturen en dan heeft hij 2 weken de tijd om tot een oplossing te komen.
Hij heeft 3 mogelijkheden om het op te lossen.
oplossing1
Zadel laten repareren door Prestige
oplossing 2
Zadel van dezelfde waarde terug geven
oplossing 3
De koopovereenkomst nietig verklaren en aankoopbedrag terug krijgen.
Als hij niet reageerd sturen ze er een jurist naar toe.

Ik snap niet dat het allemaal zo moeilijk moet.
Als er 3 zadelmakers zeggen dat het zadel scheef is dan ben je toch een rund als je denkt dat je nog in je gelijk staat.
Morgen gaat mijn vriendin met haar moeder naar de zadelmaker en dan hopen ze er samen uit te komen.
Anders gaan ze die brief versturen met de gevolgen van dien voor de zadelmaker.

Sorry voor het lange verhaal maar het moest er echt uit.
Heb er koppijn van gekregen en snap niet dat mensen zo moeilijk moeten doen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:25

Maar ik begrijp uit je bericht dat zadelmaker 1 al (weliswaar) met moeite toegestemd heeft om m naar Prestige op te sturen. Waarom dan alsnog de brief? (gewone vraag)
En áls het zadel opgestuurd wordt, zorg dan dat je vriendin een soor contractje opsteld waarin precies staat dat het zadel opgestuurd gaat worden en wat er gaat gebeuren na het opsturen. Zodat er iig nu iets zwart op wit staat.
Succes!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:33

ik denk dat daarom de rechtsbijstand erbij gehaald is zodat het vanaf punt 1(nou ja punt 1...)
goed op papier staat nu er stappen worden ondernomen tegen de zadelmaker nr 1