Boomloos zadel ervaring (Ghost/Star Trek)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Boomloos zadel ervaring (Ghost/Star Trek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 10:16

Hallo,

Ik heb 2 paardjes een 13 jarige tinker meid en een 3 jarige fjorden vent en ik ben op zoek naar een boomlooszadel voor Emiel, de fjord.

Emiel is heel kort en vrij breed, hij is 150cm hoog. Nu heb ik zelf een Barefoot Arizona, maar die is gewoon echt te lang voor hem. Van mijn instructrice heb ik 2 zadels op proef die hem allebei passen. Namelijk:
- Ghost, standaard
- Star trek, comfort

Ik heb ze beiden al gereden op Ginger (de tink) en reden beiden fijn. Nu was ik benieuwd naar jullie ervaringen en evt. voor en nadelen tegenover elkaar?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:54

ik heb een ghost standaard en nadeel vindt ik dat ie best wel wiebelig is en geen steun met je benen.

ik heb hem nieuw aangeschaft omdat ik ook geen andere keus had omdat alles nog te lang was
maar over een jaartje gaat ie weer de verkoop in en dan komt er een massimo.mijn tinker loopt er erg goed onder maar ik kan er niet aan wennen.
wil toch iets meer stevigheid

liefmeisje21

Re: Boomloos zadel ervaring (Ghost/Star Trek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:47

Ik heb dat probleem ook. Ik heb ook een fjord van 3.5 jaar en ik weet dat ze nog groeien maar wil dus ook een boomloos zadel. heb laatst nog een berafoot cheyenne maat 2 op hem gehad en hij was vrij lang maar er is mij verteld dat er alleen druk op de zitvlak komt te staan en niet op de achterzijde dus dat moet je dan eigenlijk niet meetellen dus het maakt dan geloof niet zo veel uit als hij lang uitvalt zolang er maar geen druk op komt te staan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:49

Ik heb een ghost op mijn fjordje liggen
Ik vind het heel fijn zitten. Maar je moet ontzettend goed aan je eigen houding werken :)
Best confronterend ook. Paardlief loopt er wel erg fijn onder!

@liefmeisje; als er een maat 2 op ''past'' dan is het ''kort'' al niet aan de orde. Ik had op mijn fjord een maat 1 en die was al te lang. En inderdaad, het zitvlakverhaal, jammer alleen dat de achterkant van het zadel door het bewegen van zijn lijf hele kalen plekken veroorzaakte, doordat het te lang was..

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:58

@naaltje ik vond het zelf erg lang want een 17.5 zadel is al te groot voor hem want had eerst een wintec maar die paste dus niet. maar om op het verhaal terug te komen dat er alleen druk op komt op het zitgedeelte dan moet het stuk dat te lang is toch geen probleem zijn omdat daar geen druk op zit. beetje moeillijk uit te leggen. hier even een foto van mijn fjord en die zwarte streep is waar het einde van het zadel lag. nu had ik ook begrepen dat het zitvlak recht moet liggen dus het zadel moet meer naar achter liggen dan een gewoon boomzadel en dat de singel dan niet gelijk achter zijn benen liggen maar meer op de buik.
Dat is wat mij verteld is, ik kan het fout hebben want heb er zelf ook niet veel verstand van maar weet wel dat we echt een maat 2 moeten hebben want maat 1 word gewoon te klein voor de billen.

Afbeelding

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:03

ja, heupen wiegen he.. dus mijn ervaring is dat je dan kale plekken krijgt.
Bovendien vind ik dit wáy te lang voor een zadel.. dat kan nóóit goed zijn..

Afbeelding
mijn ghost op mijn pony

Afbeelding
de BF cheyenne maat 1 op mijn pony
dit was dus té lang voor hem

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:30

Ik weet niet hoor , maar ik heb 2 normale Ghosts gehad en heb nu een dressuur-Ghost (die ik binnenkort te koop ga zetten) en die zijn toch echt niet bepaald kort , een Cheyenne maat 1 is absoluut korter en wellicht zijn veel maat 2 Barefoots ook niet langer....?

Naaltje : de Barefoot ziet er op deze foto's ook niet bepaald langer uit dan de Ghost...?

Begrijp me niet verkeerd hoor , op korte ruggetjes kan een Barefoot snel te lang zijn waardoor je het gevaar van schuurplekken hebt , en ik vind na de Barefoot de Ghost het meest interessante zadel , maar kort kan ik hem niet vinden :)

Het fijne aan de Ghost vind ik de dij-wrongetjes die een hele fijne stabiele beenligging geven. Ook het simplistische en minimale er aan vind ik heel erg fijn :j

Ik vind het wel heel jammer dat het zadel geen lekker veilig "zitje" heeft , ik mis er echt een voor- en achterboogje in. En dat hebben andere zadels zoals de Startrekk wel weer :)

Al met al koop ik telkens weer een Ghost vanwege dat minimalistische en die wrongetjes.....maar pak ik na korte tijd toch steeds weer de Barefoot omdat je daar zo lekker veilig IN zit in plaats van er op...en besluit ik de Ghost weer te verkopen omdat hij maar werkeloos stof hangt te vangen...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 09:11

Ik heb inmiddels de Startrekk gekocht. De Ghost gaf drukplekken direct onder de singelstoten, die ik met veranderen van de positie van de singelstoten niet verholpen kreeg. Ook bokte Emiel op de Ghost. Onder de ST liep hij zelf mooi door (zonder iemand er op nog).

Heb gister de ST nog gereden met Ginger en die loopt er ook lekker soepel onder.. Mijn Barefoot komt dus als extra in de kast te liggen en ik denk dat de Startrek heeeeel vaak gebruikt gaat worden.

Maar vooral doorgaan met dit topic. Kan misschien een uitkomst bieden voor andere zoekenden.