Sperriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leliex

Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 18:38

Ik heb een vraagje.
Dit topic is niet aanvallend bedoeld voor mensen die met sperriem rijden... *D

Tegenwoordig rijdt iedereen met sperriem, waarom is dat eigenlijk?
Ik bedoel waarom kan het niet zonder ?
Zijn jullie voor speriem of tegen ?

Ik hoop dat iemand antwoord kan geven op mijn vraag.

:o
Laatst bijgewerkt door Leliex op 25-10-11 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:39

neem es een kijkje in mijn topic in mijn onderschrift, geen sperriem te bekennen :D

Je ziet idd vaak een sperriemm ben het met je eens. Het word gebruikt voor het "dichtsnoeren" van de mond, dat die niet zomaar makkelijk de benen kan nemen of iets in die richting. geen tong over de bit, of mond wagenwijd open
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 25-10-11 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:40

Word ook gebruikt om de tong niet over het bit te laten gaan..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:43

En voor een stillere ligging van het bit. Is zeker als je werkt met nog wat onzekere ruiters erg prettig voor het paard.
Ik heb hem zelf af en toe eraan zitten en dan zit hij alleen voor het mooie eraan. Sperriem zit bij mij ook altijd best wel los :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:43

Sperriem wordt gebruikt om de mond van het paard dicht te snoeren zodat hij zijn mond niet open kan doen als de ruiter te hard inwerkt met de handen.
Sommige zullen zeggen om het bit stabieler in de mond te laten liggen maar dat is onzin, een sperriem zit niet eens in verbinding met het bit.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 18:45

Oke, bedankt voor de reacties :)

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:47

Je kan prima zonder rijden. Ik ken er een heleboel die daar geen enkel probleem mee hebben, zowel paarden als ruiters.
Heb ooit van iemand gehoord dat als je paard valt tijdens rijden hij met sperriem om zijn onderkaak niet kan breken. Zit nu te wachten op het eerste halster met sperriem in de winkel zodat paarden in de wei ook hun onderkaak niet breken als ze vallen :+

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 18:53

Hahahahah, oke bedankt voor reactie :')

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:13

hmm, ik rij met western ook gewoon met een sperriempje als ik ga trainen..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:18

Door een sperriem ligt het bit wél stiller in de mond.
Als je stuurt zal het bit minder door de mond bewegen omdat de sperriem het bit tegenhoud. Dit is fijner voor het paard.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:21

Ehm, nee dat is echt onzin. Als je een sperriem nodig hebt om het bit tegen te houden doe je toch echt iets fout.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:26

Een sperriem is ervoor zodat het paard zijn mond niet kan opensperren, vandaar ook de naam. Ik heb een hoofdstel met gecombineerde neusriem, maar heb de sperriem er afgehaald. Alleen voor een fotoshoot doe ik 'm eraan, net iets mooier omdat er anders zo'n doelloos lusje aan de neusriem hangt.

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:30

Het paard waar ik altijd op reed klapperde altijd met de mond, dit deed ze als ze ontspannen was.
En hier door raakte ze soms in een soort trans(klinkt gek ) en lette ze gewoon niet meer op. En moest je eerst flink porren om haar erbij te krijgen..
De sperriem voorkwam dat ze kon klapperen.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 19:31

Oke, bedankt voor je reactie

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:34

Sperriem zit inderdaad ook niet in verbinding met het bit, maar het laat het bit wel stiller liggen. Zeker bij een ruiter met onrustige handen. Bij beginnende ruiters doe ik altijd een sperriempje aan het hoofdstel (en ik maak de teugels vast aan zowel het bit als de neusriem).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:35

Het bit lijkt stabieler te liggen omdat het paard de mond niet open kan doen.
Dus indirect zorgt het ervoor dat het lijkt alsof het bit stiller ligt...
Maar of dat nu zo positief is..

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:37

De mijnes zit er los omheen.
Ik vind het gewoon mooier.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:39

Dan gebruik ik mijn sperriem verkeerd ben ik bang :o
Ik 'snoer'de mond van mijn pony echt niet dicht.
Ik heb hem zelf een beetje los zitten. :D

edit: Lees net de reactie boven mij :o

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:02

Ik heb er wel een, maar niet echt omdat het nodig is :o
Meer voor het feit dat het gewoon super s*xy bij mijn pony staat.
Hij is dus best wel los.

Hierdoor wil ik dus niet heel bokt over me heen krijgen he ;) Ben echt wel goed voor mijn pony.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:13

Okielove75 schreef:
Ik heb er wel een, maar niet echt omdat het nodig is :o
Meer voor het feit dat het gewoon super s*xy bij mijn pony staat.
Hij is dus best wel los.

Hierdoor wil ik dus niet heel bokt over me heen krijgen he ;) Ben echt wel goed voor mijn pony.

Ik snap niet waarom je bokt over je heen zou krijgen omdat je een sperriem gebruikt? Een sperriem gebruiken is echt niet fout hoor, zolang je de mond maar niet helemaal dichtsnoert. Er moet wel ruimte blijven om op het bit te kunnen knabbelen. Er moeten minimaal 2 vingers tussen neus en riem passen.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:17

ik rij met sperriem, omdat mijn merrie soms het bit kan vastpakken en haar mond daarbij wijdopen spert. als ik dan met een sperriem rij, kan ze dr mond nie helemaal zo ver open doen :)
daarnaast krijg je punt aftrek op een dressuurproef als je paard zn mond open heeft..
maar de paarden die niet hun mond doen, rij ik ook wel met sperriem, maar deze zit dan min 2 gaten te los..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:22

Enig idee waarom je paard zijn mond open doet?
Is niet helemaal goed als je een sperriem nodig hebt om geen puntaftrek te krijgen.. :n

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:01

Ik rij ook met sper riem. Waarom weet ik eigenlijk niet. :') Gewoon omdat hij aan mn hoofdstel zit denk ik. (Erg foute beredenering, I know...) :oo Hij zit wel erg los omdat die dingen altijd te groot zijn. Ik kan met gemak aan beide kanten mn vlakke hand ertussen doen. En hij kan ook gewoon snoepjes eten met dat ding om. Ik laat hem er denk ik ook gewoon aan zitten omdat ik anders dat losse lusje zo stom vind staan... :+

Ik heb m dan ook niet nodig om het opensperren van de mond tegen te gaan. Want als ik met mn western hoofdstel rij zonder neusriem doet hij z'n mond ook niet open. :n

Ik rij nu eigenlijk toch geen wedstrijd meer. Dus kan het lusje er net zo goed afsnijden. Want ik vind een sperriem nou niet bepaald mooi staan. Alleen is dat misschien weer zonde van m'n dure neusriem (Döbert)... Hmmm, keuzes, keuzes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:14

Candeletta schreef:
ik rij met sperriem, omdat mijn merrie soms het bit kan vastpakken en haar mond daarbij wijdopen spert. als ik dan met een sperriem rij, kan ze dr mond nie helemaal zo ver open doen :)
daarnaast krijg je punt aftrek op een dressuurproef als je paard zn mond open heeft..
maar de paarden die niet hun mond doen, rij ik ook wel met sperriem, maar deze zit dan min 2 gaten te los..

Heb je er ooit bij stil gestaan waaròm je paard het bit vastpakt en haar mond openspert?
Bekijk deze video eens, dan word je vast heel veel duidelijk:

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:31

De sperriem is een beetje vergelijkbaar met een lage neusriem: het houdt de mond dicht en doordat het riempje tegen het bit aan ligt, ligt je bit stiller. Je kunt net zo goed een lage neusriem gebruiken, dat scheelt je paard weer en rottig warm riempje om z'n hoofd. Maar lage neusriemen zijn uit de mode geloof ik...

Stukje geschiedenis van de gecombineerde neusriem: in Engeland gebruikten ze vroeger een vaste martingaal, dat is een martingaal die onderaan aan de neusriem bevestigd wordt. Daarvoor heb je een hoge neusriem nodig (bij een lage neusriem zou er teveel druk komen op het dunne stukje neusbot-uiteinde). In Engeland zie je dat ook veel meer dan in Nederland: alleen een hoge neusriem. Vaste martingaal zie ik weinig meer gebruikt worden, waarschijnlijk omdat de lopende martingaal (met ringen om de teugels, zoals in Nederland altijd gebruikt wordt) veel vriendelijker is. Nadeel van een hoge neusriem vergeleken met een lage neusriem is dat je dat het paard toch zijn mond een stukje open kan doen, gewoon omdat het riempje een stuk hoger zit, en je mist het stabiliserende stukje riem tegen het bit aan. Dus is er een sperriem aan bedacht, zodat je een combinatie van een hoge en lage neusriem hebt. Het heet dan ook 'gecombineerde neusriem'. Maar alleen een lage neusriem werkt hetzelfde, alleen is het voor je paard een riem om z'n hoofd minder.

Zonder neusriem rijden is misschien technisch gezien beter, maar praktisch voor veel paarden en ruiters niet. Zonder neusriem heb je het risico dat je het bit teveel naar 1 kant trekt als je te ongelijke druk neemt op de teugels. Is allemaal niet goed, maar in de praktijk gebeurt het wel. Dan maar een riempje eraan.
In western en endurance wordt veel zonder neusriem gereden, maar daar wordt meestal met veel minder continu teugelcontact gereden. En bij western is er vaak wel een kinriempje aan het bit, om te voorkomen dat het bit teveel 1 kant op wordt getrokken per ongeluk.