Effect bit omgekeerd in hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Effect bit omgekeerd in hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:08

Kan iemand me vertellen welk effect/werking een bit (gebroken trens) heeft wanneer hij verkeerd om wordt gebruikt, bewust?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:12

De meeste bitten zijn (enigszins) ergonomisch gevormd. Een bit verkeerdom inhangen zal ervoor zorgen dat het continu oncomfortabel ligt. Bovendien zal het bit niet correct buigen, en kan het minder ver buigen als wanneer het wel correct gebruikt wordt. Al met al dus vooral gewoon erg oncomfortabel voor je paard. Vanwaar de vraag eigenlijk? Ben je van plan het uit te proberen?

Anoniem

Re: Effect bit omgekeerd in hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:13

Nou nee.
Met een gebroken bit krijg je toch een enorme punt van het bit naar voren, wanneer er druk op komt?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:13

Ws iemand die zei dat het niks uitmaakte ofzo. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat het erg lekker zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:15

Magrathea schreef:
Ws iemand die zei dat het niks uitmaakte ofzo. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat het erg lekker zit.

?

Ik wil graag weten hoe pijnlijk het is voor een paard wanneer een bit (gebroken watertrens) bewust, verkeerd om wordt bevestigd in het tuig en dan bij het paard wordt gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-11 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:15

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Bij mijn vorige bijrijdpaard kwam ik er na een paar maanden pas bij toeval achter dat het bit (dubbelgebroken trens) er al die tijd al verkeerd om in zat. Wist ik veel, had dat nooit gechecked ofzo omdat je er wel vanuit gaat dat de eigenaar dat goed doet. Maar goed, toen heb ik het bit er goed in gedaan en merkte eigenlijk helemaal geen verschil? Had wel gedacht dat ie veel lekkerder zou lopen omdat ie best gevoelig is in zijn mond, maar niet dus..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:18

Dat merk je toch wel op als je het hoofdstel omdoet?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:20

Drek je jas maar verkeerd om aan morgen, zo k*t is dat ongeveer :+
Kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die dat bewust doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:24

loveidefix schreef:
Drek je jas maar verkeerd om aan morgen, zo k*t is dat ongeveer :+
Kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die dat bewust doen!

Die zijn er wel helaas.
Ze hebben mijn paard gelongeerd en bewust het bit verkeerd om in het hoofdstel gezet, omdat hij niet netjes wilde luisteren. Deze methode is me in het verkeerde keelgat geschoten en aangezien mijn paard wat kopschuw is geworden, vraag ik me af welk effect dit heeft op een nog niet doorgereden paard.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:27

doorgereden of niet doorgereden maakt niets uit. Het zit gewoon oncomfortabel en als iemand dat bewust doet is het in mijn ogen een onkundig persoon die bewust bezig is een dier te pijnigen. Maar goed, dat is mijn mening. Kopschuw kan ik me niet voorstellen dat dat door het bit komt, zal wat anders gebeurt zijn.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:28

Volgens mij doet dat echt behoorlijk zeer,de mond van een paard is al zo gevoelig..

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:29

F_Orumster schreef:
Dat merk je toch wel op als je het hoofdstel omdoet?

Nee ik eigenlijk niet :oo Heb er gewoon niet naar gekeken, maar je gaat ook niet gelijk bij je nieuwe bijrijdpaard kijken of de eigenaar alles wel goed in elkaar heeft gezet toch? Tenminste, ik ga er wel vanuit dat de eigenaar het beter weet dan ik, volgende keer misschien toch maar beter opletten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:31

Voelt voor het paard denk ik vergelijkbaar comfortabel met als dat je zelf je string achterstevoren aantrekt en flink ophijst, om er daarna mee te gaan hardlopen.

De contactpunten op tong en lagen komen dan verkeerd te liggen, en dat geeft behoorlijk ongemak.

sunshiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:34

whawha Sonja! ja dat zo ongeveer, heb het wel een keer per ongeluk zo gedaan maar voor het rijden wel veranderd.... :D

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:36

heel even offtopic, maar...

sunshiner schreef:
heb het wel een keer per ongeluk zo gedaan maar voor het rijden wel veranderd.... :D

Heb je het over de string? In that case _O- TMI!!! Haha :=

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:38

Ik had vroeger bij mijn vz paard heel fanatiek het hoofdstel gepoetst en ook alles uit elkaar gehaald en zo ook het bit ervan af gedaan, toen ik weer ging rijden, deed ze constant steigeren en was ze alleen maar tegendraads. Toen kwam een goede vriendin mij helpen met het rijden, omdat paard zelfs bijna omklapte bij het steigeren. Probleem was toen heel simpel: bit verkeerd om. We hadden toen het bit weer goed in gedaan en er was toen geen probleem meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:36

Ik twijfel om degene die dit doet aan te houden als bijrijder. Mijn paard is ook gaan liggen tijdens het rijden, de eerste keer dat er door deze persoon met sporen werd gereden.
Dit alles heb ik niet via de bijrijder vernomen, maar via een derde, waarvan ik 100% zeker ben. Kopschuw, dat was hij ook nooit. Ik vraag me af wat voor methodes verder nog zijn gebruikt, zonder dat ik er van weet. Het zit me niet lekker. Ik heb altijd geprobeerd mijn paard dusdanig te behandelen dat ie wat doet, omdat het wordt gevraagd, niet door angst te kweken middels pijn.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:43

Een dergelijke bijrijder zou bij mij ook meteen de laan uit gestuurd worden. Ik zou nog wel het gesprek aangaan. Een paard aanpakken is één ding, maar dit lijkt mij niet de juist methode, bij geen enkel paard, laat staan bij een onbeleerd paard.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:45

Ik heb het ook een keer per ongeluk gehad , bij mijn pony. Deze reageerde er totaal niet op eigenlijk ;) .... was ook wat te fanatiek geweest met hoofdstel poetsen en weer in elkaar zetten , per ongeluk verkeerd omgedaan en een tijdje later pas achter gekomen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:47

Bescherm je paard TS, bij dit soort gerede twijfel, gelijk exit, die 'bijrijder'!

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:49

Als het express gedaan wordt zou ik ook zeggen exit! :j
Per ongeluk een keer kan gebeuren... maar express vind ik gewoon zielig.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:51

Ik heb het ook een keer per ongeluk gedaan, en afgezien van een wat slecht luisterend paard heb ik niets gemerkt. Het was niet een zodanig ander gedrag dat bij mij een lampje ging branden en ik de boel ter plekke heb nagekeken. Dus m.i. valt het effect van een verkeerd om liggend bit wel mee. Maar het blijft een feit dat iemand bij jouw paard met opzet het bit verkeerd om erin heeft gehangen en dat zou ik absoluut niet tolereren. Een foutje maken we allemaal wel eens, maar dit is zo te horen geen foutje geweest....
Succes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:55

jee...ik zou er snel een eind aan maken met die bijrijder!
Een nog niet ingereden paard met sporen rijden en express het bit er verkeerd om indoen???
Die is niet afgewerkt hoor :(

Een bit per ongeluk verkeerd om er in hangen?
Goh...dat hoort bij mij wel tot de categorie vreselijke leken hoor.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:58

Wel een keer ondersteboven verkeerd terug gehangen na een schoonmaakbeurt (was trouwens wel dubbelgebroken K&K, nu moest je op z'n kop lezen). Paard was vervelend met rijden en toen ontdekte ik het. Goed terug gehangen en probleem was over.
Maar dat mensen ze bewust verkeerd hangen (ondersteboven of verkeerd om) kan ik niet begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:01

Dat je d'r nog aan twijfelt Mindim....
Die persoon moet wel verrekte veel unieke pluspunten hebben dan...

Wat gaf hij/zij als echte reden aan voor het verkeerde bitgebruik? Wat moest het paard daar van leren en op welke manier volgens hem/haar?