Welk zadel moet ik nu nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CD28

Welk zadel moet ik nu nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:06

Ja, ook hier een zadeldilemma.

Mijn paard is groot en goed gespierd. De laatste tijd best ontwikkeld dus dan bestaat natuurlijk de kans dat je zadel te klein gaat worden :(

Ik ben begonnen met een aangemeten Hulsebos zadel. Super fijn zadel maar na ca 3 jaar alleen nog een fijn zadel voor mij.. paard had inmiddels een wervel scheef zitten. Het zadel was trouwens wel netjes elk jaar gecontroleerd en lag volgens hun prima...
Zadel verkocht en een nieuw zadel gekocht, dat is nu anderhalf jaar geleden. Netjes aan laten meten door een bekende ruitersportzaak. Afgelopen maand is er een zadelmaker geweest, ik dacht dat mijn zadel opgevuld moest worden. Commentaar van de zadelmaker was echter dat dit zadel absoluut niet past op mijn paard. Hij zit te krap bij de schouders en hij kon er niets aan doen om hem beter te laten passen. Ook zadel 2 was een nieuw aangemeten zadel! Deze zadelmaker verkoopt trouwens geen zadels dus had er geen enkel belang bij om te zeggen dat het zadel niet zou passen.

Nu moet ik dus binnen 5 jaar mijn derde zadel gaan kopen. Jullie snappen dat mijn portemonnee hier best iets moeite mee heeft.. 1x een goed zadel kopen is logisch maar om dan gewoon 2x een fout zadel te hebben terwijl je mensen inschakeld die er verstand van zouden moeten hebben is best droevig...

Maar goed, zadel 3 gaat er natuurlijk komen alleen weet ik niet meer wat ik nu moet aanschaffen. Mijn vertrouwen in de zadelmakers is enigzins gedaald door wat ik nu heb meegemaakt. Wie ga ik nu bellen om te zorgen dat beest en ik samen blij worden en nog jaren kunnen rijden met een nieuw zadel (regio veluwe/polder)?

Iemand advies?

kleinvosje

Re: Welk zadel moet ik nu nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:10

Dat is zeker niet leuk nee, je verwacht van een zadelmaker dat hij verstand van zqaken heeft en je geen verkeerd zadel aansmeert. Ik heb zelf hele goede ervaringen met Country Mill in Nijkerk GLD, die kijkt je paard ook na en checkt je zadel op meerdere punten.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:26

Arno Brandt?

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 13:58

Zal in het brandt topic mijn vragen zetten daarover. Heb hem inmiddels een maitje gestuurd.

Country mill is toch geen zadelmaker?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:00

Heeft een zadelpasserij en een zadelmaker, ben er donderdag nog geweest!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:10

hier ook goede ervaringen met countrymill, was voo rmij een eindje rijden, maar ben er perfect geholpen, moet nu nog op controle en dat hoort er ook bij.
:D

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:21

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn zadel/paard. Ik heb nu een Custom zadel (www.customzadels.nl). Dit zadel wordt op maat gemaakt op je paard, maar kan vervolgens steeds opnieuw aangepast worden wanneer je paard verandert. Mijn zadel is in 6 maanden tijd 2 keer aangepast: een keer is de boom breder gemaakt omdat paardlief dikker was geworden van het land, en nu na flink trainen is de boom weer smaller gemaakt omdat de vetjes omgezet zijn in spieren. En het ging bij mij beide keren maar om een milimeter breder en smaller. Maar het verschil is duidelijk te voelen. De boom wordt steeds opnieuw helemaal op maat gemaakt. Mocht je op de site kijken: ikzelf heb het Wolfgang Solo zadel, het zit goddelijk! Ik wil nooit meer iets anders...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:49

Ik adviseer je ook Country Mill. Heb zeer goede ervaringen met Herman.

Helaas herken ik je probleem maar al te goed. In de 5 jaar dat ik mijn paard heb, heb ik sinds kort zadel 4 voor mijn paard.

Op aanraden van mijn nieuwe instructrice heb ik een zadelmaker laten komen. Volgens mijn instructrice knelde het zadel achter de schoft/schouder van mijn paard, waardoor hij belemmerd werd in zijn beweging en spieropbouw. Grrrrrrr... ik had dit zadel nog geen jaar :( .
Na enig zoeken en advies inwinnen kwam ik bij Herman uit. Herman was het met mijn instructrice eens. Hij gaf me twee keuzes: gaan shoppen voor een nieuw zadel, of het huidige zadel aan laten passen. Ik koos voor optie 2. Herman vertelde mij dat als ik niet tevreden was over aanpassen, ik het bedrag terug zou krijgen.
Zadel was aangepast en Herman kwam passen. Zadel lag echt toppie op mijn paard. Hij had een "sjim" (fonetisch, geen idee hoe ik het moet spellen) bevestigd aan/op de boom van mijn zadel, waardoor zadel meer ruimte kreeg bij schouder/schoft. Probleem was alleen dat ik niet echt lekker kon zitten op mijn zadel, omdat het nu natuurlijk anders lag op mijn paard.
2 weken mee gereden, en toen Herman gebeld dat ik een ander zadel wilde.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een Massimo-Trail zadel. Verkrijgbaar in heel veel boommaten, en speciaal ontwikkeld voor ronde geribte paarden die ruimte achter schouder/schoft nodig hebben (ik heb een tinker).
Dit zadel is ook aangepast aan mijn paard. Nu is er een "sjim" bevestigd aan de achterzijde, en het zadel ligt nu echt perfect. Mijn paard beweegt er erg goed mee, en ik voel eindelijk dat het zadel me helpt ipv dat het me in de weg zit.

Zoals afgesproken heb ik de reparatiekosten teruggekregen en ik heb een erg netjes inruilbedrag voor mijn "oude" zadel gekregen.

Ik ben meer dan tevreden met de service en vakmanschap :j

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 07:21

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben al druk aan het zoeken en informatie inwinnen. Moeilijk hoor al die keuzes.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:26

Ik heb zaterdag een afspraak bij country mill.
Ook voor ons een stukje rijden maar wil graag weten of mijn nieuwe zadel passend te maken is op mijn jongkie.
Zo niet kijken of ze wat hebben wat wel past.

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:44

PB in je postvak

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:54

Arno Brandt